Συνέντευξη στην ιστοσελίδα Liberal – Η χώρα σέρνεται σε μία κατάσταση «παραλυτικής...

Συνέντευξη στην ιστοσελίδα Liberal – Η χώρα σέρνεται σε μία κατάσταση «παραλυτικής στασιμότητας»

Πως κρίνετε το σχέδιο της Κυβέρνησης για τα κόκκινα δάνεια; Θεωρείτε ότι τελικά λύνετε το πρόβλημα ή όπως έχει προειδοποιήσει ο Γ. Δραγασάκης υπάρχει η περίπτωση μιας νέας ανακεφαλαιοποίησης;

Υπενθυμίζω ότι μιλάμε για την ίδια Κυβέρνηση και τον ίδιο Υπουργό που υποστήριζαν, το καλοκαίρι του 2015, προκειμένου να δικαιολογήσουν τότε το τεράστιο οικονομικό κόστος της διακυβέρνησής τους, ότι χρειάζονταν μία νέα ανακεφαλαιοποίηση των τραπεζών προκειμένου να αντιμετωπισθεί το πρόβλημα των «κόκκινων δανείων».

Και τελικά η Κυβέρνηση όχι μόνο προχώρησε τότε σε μία αχρείαστη 3η ανακεφαλαιοποίηση η οποία προσέθεσε κόστος στο Δημόσιο, απαξίωσε προηγούμενες αυξήσεις μετοχικού κεφαλαίου και άλλαξε την ιδιοκτησιακή δομή των πιστωτικών ιδρυμάτων, αλλά δεν έλυσε ούτε το ζήτημα των μη εξυπηρετούμενων δανείων. Άλλωστε, εάν αυτό είχε γίνει, δεν θα συζητούσε σήμερα, με 4 χρόνια καθυστέρηση, για νέα θεσμικά σχήματα δραστικής μείωσης των «κόκκινων δανείων».

Σε κάθε περίπτωση, η Κυβέρνηση οφείλει να αφήσει στην άκρη τη «δημιουργική ασάφεια» και την αναβλητικότητα, που τόσο ακριβά κόστισαν στη χώρα τα τελευταία χρόνια, και να αναλάβει, μαζί με την Τράπεζα της Ελλάδος, συγκεκριμένες πρωτοβουλίες για την αντιμετώπιση του υπαρκτού προβλήματος. Πρωτοβουλίες οι οποίες πρέπει να εδράζονται σε μία λογική κόστους/οφέλους για όλους τους εμπλεκομένους του τραπεζικού συστήματος, δηλαδή τους φορολογούμενους, τους καταθέτες, τους δανειολήπτες και τους μετόχους των πιστωτικών ιδρυμάτων.

Εμείς, ως Νέα Δημοκρατία, έγκαιρα και διορατικά, καταθέσαμε από το 2016 και διαρκώς εμπλουτίζουμε και επικαιροποιούμε, ένα ολοκληρωμένο σχέδιο επιτάχυνσης της διαδικασίας διευθέτησης καθυστερούμενων οφειλών, ουσιαστικής ελάφρυνσης χρεών για νοικοκυριά και επιχειρήσεις σε αδυναμία αποπληρωμής και τόνωσης της ρευστότητας στην οικονομία, με διαχωρισμό των εκκρεμών υποθέσεων σε κατηγορίες, με ενίσχυση των ειρηνοδικείων, με απλοποίηση της εξωδικαστικής επίλυσης για μικρομεσαίες επιχειρήσεις και ελεύθερους επαγγελματίες, με αναμόρφωση της πτωχευτικής διαδικασίας, με πρόταση ρυθμίσεων σε πολλές και με χαμηλό ύψος δόσεις για το 80% των πολιτών που χρωστούν μέχρι 3.000 ευρώ στην εφορία, με πολιτικές επιβράβευσης των δανειοληπτών που τα χρόνια της κρίσης κατάφεραν να παραμείνουν συνεπείς στις υποχρεώσεις τους απέναντι στις τράπεζες.

Σε αυτή την κατεύθυνση, ο κ. Μητσοτάκης πρότεινε για όσους πολίτες ήταν κατά την τελευταία τριετία συνεπείς στην αποπληρωμή των στεγαστικών τους δανείων, να προβλέπεται μια εύλογη μείωση επιτοκίου για ένα σημαντικό χρονικό διάστημα, στο πλαίσιο των κριτηρίων που τελικά θα συμφωνήσει η Κυβέρνηση με την Ελληνική Ένωση Τραπεζών για την προστασία της πρώτης κατοικίας. Είναι μια πρόταση λογική, ρεαλιστική και δίκαιη, συνεπώς και εφικτή, που μελετάται από το τραπεζικό σύστημα.

Στο μεσοπρόθεσμο 2020-2023 προβλέπονται χαμηλοί ρυθμοί ανάπτυξης. Ειδικότερα, το ΑΕΠ θα αυξάνεται με ρυθμό 2,5% φέτος, 2,3% το 2020, 2,1% το 2021, 1,8% το 2022 και 1,8% το 2023. Αυτό πρακτικά σημαίνει ότι θα χρειαστεί τουλάχιστον μια δεκαετία για να επιστρέψει η χώρα στα προ κρίσης επίπεδα. Αλλά η Κυβέρνηση ακόμα μιλάει για θετικά σημάδια στην οικονομία και επιστροφή στην κανονικότητα. Πως το σχολιάζετε;

Η χώρα, επί μακρόν, σέρνεται σε μία κατάσταση «παραλυτικής στασιμότητας», με αναιμικούς ρυθμούς ανάπτυξης.

Απέχουμε δε ακόμη αρκετά από την επιστροφή στην κανονικότητα και σίγουρα αυτή δεν μπορεί να εξασφαλιστεί με την παρούσα Κυβέρνηση, αφού επί ημερών της η ανταγωνιστικότητα της οικονομίας υποχωρεί, το πρόγραμμα αποκρατικοποιήσεων παρουσιάζει καθυστερήσεις, εμβληματικές επενδύσεις – όπως είναι αυτή του Ελληνικού – κωλυσιεργούν, η ποιότητα των θεσμών διακυβέρνησης συστηματικά υποβαθμίζεται, κεφαλαιακοί περιορισμοί εξακολουθούν να υφίστανται, οι ευέλικτες μορφές απασχόλησης επικρατούν, η  μακροχρόνια ανεργία ιδιαίτερα στους νέους κυριαρχεί και η πιστωτική συρρίκνωση συνεχίζεται.

Και σαν να μην φτάνουν αυτά, η Κυβέρνηση, με πράξεις και παραλείψεις της, ναρκοθετεί τα θεμέλια της οικονομίας. Και αυτές οι νάρκες δεν σχετίζονται μόνο με τις προκλήσεις που έχει να αντιμετωπίσει το τραπεζικό σύστημα. Αφορούν και τη δημοσιονομική διαχείριση, τις διαρκώς αυξανόμενες οφειλές των πολιτών σε εφορία και ασφαλιστικά ταμεία, τις μη εκκαθαρισμένες ληξιπρόθεσμες υποχρεώσεις του Δημοσίου, την επιδείνωση της ρευστότητας σημαντικών δημοσίων φορέων, την ανεξέλεγκτη διόγκωση του κράτους, την υποβάθμιση της ποιότητας της δημοκρατίας, κ.α.

Η Κυβέρνηση όμως ισχυρίζεται ότι τα δημόσια οικονομικά πάνε καλά…

Μακάρι η όποια ευημερία των αριθμών να συμβάδιζε με αυτή των πολιτών.

Δυστυχώς, τα πρόσφατα στοιχεία του Κρατικού Προϋπολογισμού και της ΑΑΔΕ επιβεβαιώνουν ότι η υστέρηση φορολογικών εσόδων παρά την υπερφορολόγηση νοικοκυριών και επιχειρήσεων, οι μειωμένες επιστροφές φόρων, το αυξημένο ιδιωτικό χρέος, η διεύρυνση των κατασχέσεων, η εσωτερική στάση πληρωμών και οι λιγότερες δαπάνες για επενδύσεις συνθέτουν την αδιέξοδη πολιτική της Κυβέρνησης.

Της «υβριδικής» Κυβέρνησης που ολοκληρώνει τον αποτυχημένο κύκλο της, αφήνοντας όμως πίσω της μία κοινωνία με εξαντλημένη τη φοροδοτική ικανότητά της, απαισιόδοξη και ανασφαλή για το μέλλον.

Ο Κυριάκος Μητσοτάκης μίλησε για μείωση φόρων από τον πρώτο μήνα διακυβέρνησης της Νέας Δημοκρατίας. Αρκεί αυτή η δέσμευση για να αυξηθεί η ανταγωνιστικότητα της Ελληνικής οικονομίας;

Όχι δεν αρκεί, αλλά αποτελεί βασικό συστατικό ενίσχυσης της ανταγωνιστικότητας.

Πέραν αυτής της μείωσης των φόρων και των ασφαλιστικών εισφορών, η Νέα Δημοκρατία θα υλοποιήσει ένα ολοκληρωμένο σχέδιο μεταρρυθμίσεων για να ενισχύσει τη διαρθρωτική ανταγωνιστικότητα της οικονομίας, με την απλοποίηση του αδειοδοτικού και γραφειοκρατικού περιβάλλοντος, τη βελτίωση του χωροταξικού και πολεοδομικού πλαισίου, την αξιοποίηση της δημόσιας περιουσίας, το ξεμπλοκάρισμα εμβληματικών επενδύσεων, τη δημιουργία ενός παραγωγικού κράτους, την επένδυση στις ενδογενείς πηγές ανάπτυξης, όπως είναι η εκπαίδευση, η έρευνα και η καινοτομία, την αξιοποίηση των ευρωπαϊκών χρηματοδοτικών εργαλείων, την εκτέλεση του Προγράμματος Δημοσίων Επενδύσεων, την πλήρη άρση των κεφαλαιακών περιορισμών και τη σταδιακή εξομάλυνση της πιστωτικής επέκτασης, αντιμετωπίζοντας ορθολογικά το υψηλό συσσωρευμένο απόθεμα μη εξυπηρετούμενων ανοιγμάτων.

Αυτό το σχέδιο θα ενισχύσει την ποσότητα και θα βελτιώσει τη σύνθεση και την ποιότητα του πλούτου της χώρας, με ουσιαστική προώθηση των εξαγωγών και των εταιρικών επενδύσεων, οδηγώντας σε υψηλή και διατηρήσιμη ανάπτυξη, στη δημιουργία πολλών και καλά αμειβόμενων θέσεων απασχόλησης και στην ενίσχυση της κοινωνικής συνοχής.

Βρισκόμαστε κάποιους μήνες πριν από τις κάλπες. Όπως φαίνεται παγιώνεται ή και αυξάνεται μια δημοσκοπική διαφορά υπέρ της Νέας Δημοκρατίας. Θεωρείτε ότι παροχές και δήθεν σκάνδαλα μπορούν να αναστρέψουν το κλίμα;

Όχι, διότι οι πολίτες είναι σήμερα οργισμένοι με τις πρωτόγνωρες υποχωρήσεις της «πρόθυμης» Κυβέρνησης ακόμη και σε κρίσιμα εθνικά θέματα, νιώθουν προσβεβλημένοι όταν λοιδορούνται οι γνήσιες πατριωτικές ευαισθησίες τους, αγανακτούν με το γενικευμένο καθεστώς ανομίας, τον κυβερνητικό αυταρχισμό, τη λειτουργική υποβάθμιση του Κοινοβουλίου και της ποιότητας της δημοκρατίας, την υπονόμευση της διάκρισης των εξουσιών και της ανεξαρτησίας των θεσμών, και βλέπουν, εξουθενωμένοι και απαισιόδοξοι, το διαθέσιμο εισόδημά τους να έχει συρρικνωθεί, τα χρέη τους προς την εφορία και τα ασφαλιστικά ταμεία να διογκώνονται και την καθημερινότητά τους να μην βελτιώνεται.

Απαιτούν συνεπώς άμεσα, όλο και περισσότεροι, όλο και πιο επιτακτικά, πολιτική αλλαγή.

Και μια τελευταία ερώτηση. Πως σχολιάζετε την πρακτική Πολάκη να ηχογραφήσει τον διοικητή της Τράπεζας της Ελλάδας, Γιάννη Στουρνάρα;

Επί του ζητήματος, έχει ήδη επιληφθεί η Ελληνική Δικαιοσύνη.

Επί του περιεχομένου όμως της επικοινωνίας, το οποίο επιβεβαιώνεται από όλες τις πλευρές, πρόκειται για ακόμη ένα παράδειγμα πολιτικού ευτελισμού, υπουργικής αλαζονείας, κυβερνητικού αυταρχισμού και καταπάτησης της ανεξαρτησίας των θεσμών.