Ομιλία στην Επιτροπή Ισολογισμού-Απολογισμού για την πορεία εκτέλεσης του Προϋπολογισμού και τη...

Ομιλία στην Επιτροπή Ισολογισμού-Απολογισμού για την πορεία εκτέλεσης του Προϋπολογισμού και τη διαχείριση των δημοσίων οικονομικών την περίοδο Ιανουαρίου-Ιουνίου 2016

Κυρίες και Κύριοι Συνάδελφοι,

Συμμετέχουμε σήμερα στην δεύτερη μέσα στο 2016 συνεδρίαση της Επιτροπής με θέμα την πορεία εκτέλεσης του Προϋπολογισμού κατά το 1ο εξάμηνο του έτους.

Στοιχεία εξαμήνου που δημοσιοποιήθηκαν μόλις εχθές, και πάλι με μεγάλη καθυστέρηση, όπως συνήθως άλλωστε πράττει η σημερινή Κυβέρνηση, παρά το γεγονός ότι τα προσωρινά στοιχεία, με βάση το υπάρχον θεσμικό πλαίσιο, θα πρέπει να δημοσιεύονται στις 10 του κάθε επόμενου μήνα.

Και χθες είχαμε 19…

Μάλιστα σήμερα, θα έπρεπε να δημοσιοποιηθούν τα οριστικά στοιχεία.

Κάτι που φυσικά, για ακόμη έναν μήνα δεν έγινε…

Είναι και αυτό ένα ακόμη δείγμα της ασυνέπειας, της αναξιοπιστίας, της έλλειψης σεβασμού του Κοινοβουλίου που χαρακτηρίζει τη σημερινή Κυβέρνηση.

Κυρίες και Κύριοι Συνάδελφοι,

Σε κάθε περίπτωση, σήμερα, στη μέση του έτους, με αρκετή ασφάλεια, μπορούμε να κάνουμε ορισμένες διαπιστώσεις που συνδέονται με την εκτέλεση του εφετινού προϋπολογισμού.

1η Διαπίστωση: Η 7μηνη καθυστέρηση ολοκλήρωσης της 1ης αξιολόγησης του προγράμματος, κόστισε ακριβά στη χώρα και «βάρυνε το λογιαριασμό» στους πολίτες.

Τα δημοσιονομικά μέτρα αυξήθηκαν και ανέρχονται πλέον στα 9 δισ. ευρώ.

Πολλοί συνάδελφοι της κυβερνητικής πλειοψηφίας, όταν κατέθεσα στη Βουλή αυτό το ποσοτικό στοιχείο, στις 20 Μαΐου, το αμφισβήτησαν, υποστηρίζοντας ότι αποτελεί αυθαίρετη εκτίμησή μου.

Σήμερα, δυστυχώς γι’ αυτούς, το συμπληρωματικό Μνημόνιο επιβεβαιώνει απολύτως την τότε εκτίμησή μου για το ύψος των μέτρων.

Μέτρα κυρίως φορολογικά, απότοκο αριστερής ιδεοληπτικής εμμονής.

Εμμονή που δεν έχει λογική, όρια και φραγμό.

Επίσης, ως απόρροια της αναξιοπιστίας της Κυβέρνησης, επιβλήθηκαν στη χώρα νέες, επώδυνες και ταπεινωτικές υποχρεώσεις, όπως είναι ο οριζόντιος και αυτόματος μηχανισμός δημοσιονομικής προσαρμογής και το υπερταμείο αποκρατικοποιήσεων.

2η Διαπίστωση: Το «μαρτύριο της σταγόνας» συνεχίζεται.

Η δόση εκταμιεύεται τμηματικά, υπό προϋποθέσεις και σε βάθος χρόνου.

Ακόμη και η πρώτη υπο-δόση που συνόδευσε την ολοκλήρωση της αξιολόγησης, αποτελεί το 50% του ποσού που θα έπρεπε να λάβει η χώρα μέχρι τον Ιούνιο του 2016.

Συγκεκριμένα, είναι μόλις 7,5 αντί για 15,1 δισ. ευρώ που ήταν ο χρηματοδοτικός προγραμματισμός του 3ου Μνημονίου.

3η Διαπίστωση: Ο στόχος για την αποπληρωμή των ληξιπρόθεσμων οφειλών μετατίθεται, στην καλύτερη περίπτωση, για το 2017.

Θυμίζω ότι, σύμφωνα με το 3ο Μνημόνιο, η αποπληρωμή των ληξιπρόθεσμων οφειλών θα έπρεπε να ολοκληρωθεί μέχρι το τέλος του 2016.

Τελικά, εφέτος, θα αποπληρωθούν οι μισές, δηλαδή περίπου 3,5 από τα 7 δισ. ευρώ που σωρεύθηκαν μέχρι σήμερα.

Άρα θα φτάσουμε εκεί που ήμασταν το 2014.

Και αυτό, υπό την προϋπόθεση ότι στο μεσοδιάστημα δεν θα δημιουργηθεί μια νέα «γενιά» ληξιπρόθεσμων οφειλών, κάτι που είναι εξαιρετικά αμφίβολο με τη σημερινή ανερμάτιστη διακυβέρνηση.

4η Διαπίστωση: Η φοροδοτική ικανότητα των πολιτών έχει εξαντληθεί.

Ενδεικτικά, οι ληξιπρόθεσμες φορολογικές οφειλές τους αυξήθηκαν κατά περίπου 5 δισ. ευρώ το πρώτο πεντάμηνο του έτους και υπερέβησαν, συνολικά, τα 88 δισ. ευρώ.

Και όλα αυτά, ενώ μόλις ολοκληρώθηκε η υποβολή των φορολογικών δηλώσεων και εκκρεμεί η αποστολή των εκκαθαριστικών του ΕΝΦΙΑ, σωρεύοντας τις υποχρεώσεις των πολιτών στους τελευταίους μήνες του έτους.

5η Διαπίστωση: Η χώρα έχει επιστρέψει στην ύφεση, όπου και παραμένει.

Εκτιμάται μάλιστα ότι η ύφεση θα διατηρηθεί και το 2016, όπως έγινε το 2015, παρά την ανάκαμψη του 2014.

Αυτές οι διαπιστώσεις αποτυπώνονται και στην εκτέλεση του Κρατικού Προϋπολογισμού.

Συγκεκριμένα:

1ον. Το σύνολο των καθαρών εσόδων, το μήνα Ιούνιο, είναι μειωμένο κατά 180 εκατ. ευρώ έναντι του στόχου.

Η όποια υπέρβαση σε επίπεδο εξαμήνου οφείλεται, κυρίως, στο «υπερ-μέρισμα» της Τράπεζας της Ελλάδος και στην αύξηση των εσόδων από ΕΦΚ και ΦΠΑ καπνού, καθώς είναι σαφές ότι έγινε προσπάθεια αποθεματοποίησης εκ μέρους των εταιρειών εισαγωγής προϊόντων καπνού για να προλάβουν την αύξηση του ΦΠΑ και την αλλαγή στην κοινοτική νομοθεσία.

2ον. Οι δαπάνες του Τακτικού Προϋπολογισμού είναι μειωμένες περίπου κατά 2,5 δισ. ευρώ, όσο είναι και το πρωτογενές πλεόνασμα που παρουσιάζει ο Προϋπολογισμός!

Ενώ, αν συνυπολογιστεί και η συγκράτηση των δαπανών του Προγράμματος Δημοσίων Επενδύσεων (-40% από το στόχο!!!), η στερούμενη ρευστότητα από την οικονομία αγγίζει τα 3,5 δισ. ευρώ, όσο είναι η υπέρβαση του στόχου του πρωτογενούς πλεονάσματος!

Σας θυμίζουν τίποτα αυτά τα 3,5 δισ. ευρώ, δηλαδή το 2% του ΑΕΠ;

Αυτό το ποσό είναι ίσο με το ύψος των παρεμβάσεων του οριζόντιου «κόφτη» δαπανών που θέσπισε η Κυβέρνηση.

Με λίγα λόγια, αν δεν αλλάξει η κατάσταση στο σκέλος των δαπανών, ο «κόφτης» ήδη ενεργοποιήθηκε…

Και μία ακόμη επισήμανση: Με βάση την ανάλυση των διαθέσιμων στοιχείων για τις δαπάνες, η «αυστηρή δίαιτα» στις πρωτογενείς δαπάνες επιβάλλεται σε πολύ κρίσιμους για την κοινωνία αλλά και εξόχως «συμβολικούς» για την Αριστερά τομείς.

Ενδεικτικά, στους 5 πρώτους μήνες του έτους, δηλαδή περίπου στο 40% του ετήσιου χρόνου:

  • το ποσοστό εκτέλεσης στην κοινωνική προστασία ανέρχεται μόλις στο 18%,
  • έχει εξαντληθεί το έτσι κι αλλιώς πενιχρό ποσό για την ανθρωπιστική κρίση (99 εκατ. ευρώ),
  • ενώ οι επιχορηγήσεις νοσοκομείων και οι δαπάνες περίθαλψης ανέρχονται μόλις στο 27%.

Είναι προφανές ότι αυτή η κατάσταση δεν μπορεί να συνεχιστεί.

Απαιτείται άμεσα η εφαρμογή μιας διαφορετικού μείγματος συνεκτικής οικονομικής πολιτικής, προκειμένου η χώρα να βαδίσει πιο αποτελεσματικά προς τους στόχους της.