Δήλωση για το κόστος από τη συμπλήρωση ενός έτους διακυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ-ΑΝΕΛ

Δήλωση για το κόστος από τη συμπλήρωση ενός έτους διακυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ-ΑΝΕΛ

Ο Συντονιστής Οικονομικών Υποθέσεων της Νέας Δημοκρατίας, Βουλευτής Φθιώτιδας, κ. Χρήστος Σταϊκούρας, για τη συμπλήρωση της διακυβέρνησης ενός έτους ΣΥΡΙΖΑ – ΑΝΕΛ, έκανε την ακόλουθη δήλωση:

“Η συμπλήρωση ενός έτους διακυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ – ΑΝΕΛ βρίσκει την Ελλάδα “παραπαίουσα”.

Στο οικονομικό πεδίο, η χώρα, αφού “περιπλανήθηκε” βυθιζόμενη, αναζητεί σημείο ισορροπίας, το οποίο θα είναι χαμηλότερο απ’ αυτό που ήταν στο τέλος του 2014.

Τότε που είχαν αρχίσει να καταγράφονται τα πρώτα μετρήσιμα, θετικά αποτελέσματα.

Δυστυχώς όμως, οι ιδεοληψίες, οι παλινωδίες, η δήθεν διαπραγμάτευση και η αναποτελεσματικότητα της Κυβέρνησης της Αριστεράς επέφεραν τεράστιο κόστος στη χώρα και στην οικονομία.

Σήμερα ο ΣΥΡΙΖΑ, μετά από μακροχρόνια πλειοδοσία σε λαϊκισμό, στέκεται με αμηχανία μπροστά στα προβλήματα.

Οι πολίτες, με τη Νέα Δημοκρατία, θα θέσουν τέρμα σ’ αυτή την ανερμάτιστη διακυβέρνηση”.

Ακολουθεί αναλυτικά η ανακοίνωση με τα διαγράμματα:  

Η συμπλήρωση ενός έτους διακυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ – ΑΝΕΛ βρίσκει την Ελλάδα παραπαίουσα.

Στο οικονομικό πεδίο, αφού «περιπλανήθηκε», προσπαθεί να ισορροπήσει.

Αναζητεί σημείο ισορροπίας, χαμηλότερο απ’ αυτό που ήταν στο τέλος του 2014.

Τότε που είχαν αρχίσει να καταγράφονται τα πρώτα μετρήσιμα, θετικά αποτελέσματα για την Ελληνική οικονομία και κοινωνία.

Δυστυχώς όμως, οι ιδεοληψίες, η αβελτηρία, η κακή διαπραγμάτευση, οι παλινωδίες και η αναποτελεσματικότητα της Κυβέρνησης της Αριστεράς επέφεραν τεράστιο κόστος στη χώρα και στην οικονομία.

Ενδεικτικά, το 2015:

  • Η οικονομία επέστρεψε, από το 3ο τρίμηνο, στην ύφεση.
  • Η τάση αποκλιμάκωσης της ανεργίας συρρικνώθηκε.
  • Η δημόσια οικονομία, παρά τα πρόσθετα μέτρα λιτότητας, κινείται σε οριακές καταστάσεις.
  • Η πραγματική οικονομία, λόγω και των κεφαλαιακών περιορισμών, επιβαρύνθηκε.
  • Οι επιχειρηματικές προσδοκίες και η καταναλωτική εμπιστοσύνη επιδεινώθηκαν.
  • Οι ληξιπρόθεσμες οφειλές του Δημοσίου προς τον ιδιωτικό τομέα, αλλά και του ιδιωτικού τομέα προς το Δημόσιο, διογκώθηκαν.
  • Οι καταθέσεις νοικοκυριών και επιχειρήσεων υποχώρησαν.
  • Οι τράπεζες χρειάστηκαν νέα ανακεφαλαιοποίηση.
  • Η χώρα χρειάστηκε πρόσθετη χρηματοδότηση από τους εταίρους, που συνοδεύεται από ένα νέο, εξαιρετικά επώδυνο Μνημόνιο.

Συμπερασματικά, το κόστος ενός έτους διακυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ-ΑΝΕΛ ήταν και είναι πολύ μεγάλο για την οικονομία και την κοινωνία.

Η «κατασκευή» των ΣΥΡΙΖΑ-ΑΝΕΛ δοκιμάσθηκε, μετρήθηκε με τα προβλήματα και διαπιστώθηκε ότι δεν μπορεί να σηκώσει το βάρος της διακυβέρνησης.

Έτσι, σήμερα, η χώρα βρίσκεται μπροστά σε νέα αδιέξοδα.

Συγκεκριμένα:

1ον. Η Ελληνική οικονομία, ήδη από το 3ο τρίμηνο του 2015, έχει επιστρέψει στην ύφεση.

Η προοπτική μάλιστα για το 2016 είναι χειρότερη από το 2015.

Και η ύφεση, για το 2015, θα είναι βαθύτερη από τις εκτιμήσεις μετά και την αναθεώρηση, επί τα χείρω, των στοιχείων από την Ελληνική Στατιστική Αρχή.

Υπενθυμίζεται ότι το 2014, η χώρα επέτυχε θετικό ρυθμό μεταβολής, η Κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ-ΑΝΕΛ παρέλαβε οικονομία σε δυναμική ανάπτυξης, ενώ η πρόβλεψη, τότε, από τους «θεσμούς», για το 2015, ήταν για αρκετά υψηλό ρυθμό μεγέθυνσης, άνω του 2,5%.

Συνεπώς, η Κυβέρνηση της Αριστεράς έχει την αποκλειστική ευθύνη για την επιστροφή της οικονομίας στην ύφεση.

Ετήσιοι ρυθμοί ανάπτυξης (ετήσιες % μεταβολές όγκου ΑΕΠ)

 Diagram_1  Diagram_2

Ετήσια % μεταβολή τριμηνιαίου ΑΕΠ

 Diagram_3

2ον. Οι προβλέψεις για την απασχόληση και την ανεργία αναθεωρήθηκαν επί τα χείρω.

Οι προβλέψεις της Ευρωπαϊκής Επιτροπής για την εξέλιξη του ποσοστού ανεργίας και απασχόλησης αναθεωρήθηκαν επί τα χείρω.

Μάλιστα η απασχόληση, σύμφωνα και με την Κυβέρνηση, αναμένεται, το 2016, να συρρικνωθεί.

 Απασχόληση (ετήσια % μεταβολή)

Ποσοστό ανεργίας (%)

 Diagram_4  Diagram_5

 3ον. Το οικονομικό κλίμα επιδεινώθηκε.

Κυμάνθηκε, κατά μέσο όρο, στις 88,7 μονάδες το 2015, από 99,5 μονάδων το 2014.

Μάλιστα, η απόκλιση από τον αντίστοιχο δείκτη οικονομικού κλίματος στην Ευρωζώνη διευρύνθηκε, αφού, το 2015, σημειώθηκαν αυξήσεις του Ευρωπαϊκού δείκτη, αρκετά πάνω από το κατώφλι των 100 μονάδων βάσης.

Δηλαδή, επιβεβαιώνεται, όπως και στην περίπτωση των ρυθμών οικονομικής μεγέθυνσης, ότι την περίοδο που η Ευρωζώνη «επιταχύνει προς τα εμπρός», η Ελλάδα «κάνει όπισθεν».

            Δείκτης οικονομικού κλίματος

 Diagram_6

 4ον. Επιβλήθηκαν κεφαλαιακοί περιορισμοί, οι οποίοι εξακολουθούν να είναι σε ισχύ.

Ως αποτέλεσμα, η πραγματική οικονομία επιβαρύνθηκε, οι επιχειρηματικές προσδοκίες επιδεινώθηκαν και η καταναλωτική εμπιστοσύνη υποχώρησε.

Ενδεικτικά, ο γενικός δείκτης κύκλου εργασιών στη βιομηχανία συνέχισε την πτωτική του πορεία. Συγκεκριμένα, ο δείκτης παρέμεινε καθ’ όλη τη χρονιά σε χαμηλότερα επίπεδα από ότι το 2014. Μάλιστα, ο δείκτης παρουσίασε μείωση κατά 10,1% το Νοέμβριο του 2015 σε σύγκριση με το αντίστοιχο μήνα του 2014.

Γενικός δείκτης κύκλου εργασιών στη βιομηχανία

Ποσοστιαία μεταβολή σε σχέση με τον αντίστοιχο μήνα του προηγούμενου έτους

 Diagram_7

Εξέλιξη γενικού δείκτη κύκλου εργασιών στη βιομηχανία

 Diagram_8

Είναι χαρακτηριστικό, σύμφωνα με ανάλυση των στοιχείων ισοζυγίου πληρωμών της Τράπεζας της Ελλάδος από τον Πανελλήνιο Σύνδεσμο Εξαγωγέων, ότι προκύπτουν για τους κλάδους των εξαγωγών προϊόντων (πλην πετρελαιοειδών), τον τουρισμό, τις μεταφορές και τις λοιπές υπηρεσίες, σε απόλυτους αριθμούς, απώλειες της τάξης του 1,9 δισ. ευρώ για το 11μηνο του 2015 σε σχέση με την αντίστοιχη περίοδο του 2014.

Η επιβολή των κεφαλαιακών περιορισμών ανέκοψε τη δυναμική που είχαν αποκτήσει οι περισσότεροι κλάδοι στο 1ο εξάμηνο του 2015, με αποτέλεσμα οι τελικές απώλειες να είναι στην πραγματικότητα πολύ μεγαλύτερες. Συγκεκριμένα, εκτιμάται ότι αντί απωλειών 1,9 δισ. ευρώ, η Ελληνική οικονομία θα είχε αυξημένα έσοδα κατά 1,7 δισ. ευρώ το 2015, ήτοι σχεδόν 1% του ΑΕΠ.

5ον. Το διαφορικά επιτόκια (spreads) των Ελληνικών ομολόγων εκτινάχθηκαν και παραμένουν σε ιδιαίτερα υψηλά επίπεδα.

Μάλιστα, σε μια περίοδο που άλλες χώρες της Ευρωζώνης απολαμβάνουν ιστορικά χαμηλά επιτόκια.

Βεβαίως, η ψήφιση και η υπογραφή του 3ου Μνημονίου και η προοπτική αποφυγής του ενδεχομένου εξόδου της Ελλάδας από την Ευρωζώνη και της άτακτης χρεοκοπίας συνετέλεσαν στην αποκλιμάκωση του επιτοκίου.

Ωστόσο, είναι σαφές ότι η πομπώδης διατύπωση της Κυβέρνησης της Αριστεράς ότι «οι αγορές θα χορεύουν σύμφωνα με τις επιθυμίες της», διαψεύστηκε παταγωδώς.

Εξέλιξη διαφορικού επιτοκίου 10ετούς Ομολόγου Ελληνικού Δημοσίου (ΟΕΔ)

 Diagram_9

6ον. Το κόστος δανεισμού του Δημοσίου διατηρείται υψηλό.

Το επιτόκιο των εντόκων γραμματίων «ανέβηκε» σε υψηλά επίπεδα, όπου και διατηρείται, μετά τη σημαντική αποκλιμάκωση που παρατηρήθηκε το 2014.

Ενδεικτικά, η τελευταία έκδοση εντόκων γραμματίων 26 εβδομάδων, το 2015, πραγματοποιήθηκε με επιτόκιο 2,97%, όταν η αντίστοιχη τελευταία του 2014, είχε γίνει με επιτόκιο 2,15% και η αντίστοιχη τελευταία του 2013, με επιτόκιο 4,15%.

Αυτό το επιπλέον κόστος βαραίνει τους  Έλληνες φορολογούμενους.

Εξέλιξη επιτοκίου Εντόκων Γραμματίων Ελληνικού Δημοσίου (ΕΓΕΔ)

3μηνης και 6μηνης διάρκειας

 

 Diagram_10  Diagram_11

7ον. Το Χρηματιστήριο κατέγραψε σημαντικές απώλειες.

Επενδυτές εγκατέλειψαν ή «πάγωσαν» επενδυτικά τους σχέδια στη χώρα μας.

Ενδεικτικά, ο Γενικός Δείκτης έκλεισε στις 631 μονάδες στις 31.12.2015, 24% χαμηλότερα από την αντίστοιχη ημέρα του 2014 (826 μονάδες).

Παράλληλα, αυτές οι πτωτικές τάσεις στην εικόνα της χρηματιστηριακής αγοράς επηρέασαν και τη διαδικασία ανακεφαλαιοποίησης των εγχώριων τραπεζικών ιδρυμάτων.

Η αξία των τραπεζικών μετοχών, κατά το 2015, κατέρρευσε (ενδεικτικά, η κεφαλαιοποίηση των 4 συστημικών τραπεζών μειώθηκε κατά 7 δισ. ευρώ από το 4ο τρίμηνο 2014 έως το 4ο τρίμηνο του 2015).

Γενικός Δείκτης Χρηματιστηρίου Αθηνών

 Diagram_12

Εξέλιξη αγοραίας κεφαλαιοποίησης συστημικών τραπεζών (εκατ. ευρώ)

 Diagram_13

8ον. Η δημόσια οικονομία επιστρέφει σε οριακές καταστάσεις.

Τα δημόσια οικονομικά κινούνται οριακά, παρά τη λήψη νέων μέτρων λιτότητας, περίπου 1% του ΑΕΠ μόνο για το 2015, από την Κυβέρνηση της Αριστεράς.

Αυτό είναι το οδυνηρό δημοσιονομικό «αποτύπωμα» της «αριστερής» διακυβέρνησης.

Πρωτογενές αποτέλεσμα Γενικής Κυβέρνησης (% του ΑΕΠ, μεθοδολογία Προγράμματος)

Diagram_14

*: Εκτίμηση Προϋπολογισμού 2016. Η Κυβέρνηση υποστηρίζει ότι θα υπάρξει, τελικά, μικρό πρωτογενές πλεόνασμα. Σε κάθε περίπτωση, το όποιο αποτέλεσμα του 2015 θα εδράζεται σε πρόσθετα μέτρα ύψους 1% του ΑΕΠ για το 2015.

Υπενθυμίζεται ότι, σύμφωνα με το 3ο Μνημόνιο, η Ελλάδα, χωρίς πρόσθετα μέτρα, θα είχε πρωτογενές έλλειμμα 1,5% του ΑΕΠ το 2015, όσο και το 2012.

Ενώ, το Νοέμβριο του 2014, οι «Θεσμοί» προέβλεπαν για το 2015, χωρίς τη λήψη οποιουδήποτε πρόσθετου μέτρου, πρωτογενές πλεόνασμα κοντά στο 2% του ΑΕΠ.

Αυτή η απόκλιση, παρά το χαμηλότερο δημοσιονομικό στόχο, συνοδεύεται από νέα, πρόσθετα μέτρα λιτότητας και συνακόλουθα ισόποση επιβάρυνση των ακαθάριστων χρηματοδοτικών αναγκών του Κράτους, δηλαδή του δανεισμού του.

9ον. Η δημοσιονομική προσαρμογή παλινδρομεί σε μη ενδεδειγμένο μίγμα.

Το ύψος των πρόσθετων μέτρων εκτιμάται, αρχικά, στα 5,7 δισ. ευρώ για την περίοδο 2015-2016.

Εξ αυτών, το μεγαλύτερο μέρος αφορά την επιπλέον φορολόγηση νοικοκυριών και επιχειρήσεων.

Όπως είναι η αύξηση των συντελεστών ΦΠΑ, του φόρου εισοδήματος νομικών προσώπων, του φόρου εισοδήματος στους αγρότες, της ειδικής εισφοράς αλληλεγγύης, του φόρου ασφαλίστρων, των συντελεστών φορολόγησης του εισοδήματος από ενοίκια, η κατάργηση της έκπτωσης εφάπαξ πληρωμής φόρου εισοδήματος, η κατάργηση απαλλαγών από τον ΕΝΦΙΑ, η αύξηση της προκαταβολής φόρου εισοδήματος στα νομικά πρόσωπα, στους ελεύθερους επαγγελματίες και στους αγρότες, η σταδιακή κατάργηση της επιστροφής του ειδικού φόρου κατανάλωσης στο πετρέλαιο για αγροτική χρήση κ.α.

Μέτρα που αποτυπώνουν την ιδεοληπτική, αριστερή εμμονή στην αύξηση των φόρων.

Μέτρα που «στραγγαλίζουν» την πραγματική οικονομία και διαλύουν τον ιδιωτικό τομέα.

Ενώ, από την περιστολή στις δαπάνες, το 77% αφορά σε περικοπές σε συντάξεις, παροχές κοινωνικής ασφάλισης και κοινωνικά επιδόματα. Πρόκειται για πολιτικές που πλήττουν άμεσα και ευθέως τα εισοδήματα των πολιτών.

Κατανομή μέτρων μεταξύ εσόδων και δαπανών

(2015-2016)

Σύνθεση μέτρων δαπανών

(2015-2016)

 Diagram_15  Diagram_16

Επιπροσθέτως, και η διάθεση 200 εκατ. ευρώ το 2015 για την αντιμετώπιση της ανθρωπιστικής κρίσης δεν κατέστη εφικτή.

Η σχετική δαπάνη ανήλθε μόλις στα 108 εκατ. ευρώ, παρά τις πομπώδεις διακηρύξεις της Κυβέρνησης.

Υπενθυμίζεται ότι για το ίδιο λόγο, το 2014, είχε διανεμηθεί, ως «κοινωνικό μέρισμα», ποσό ύψους 455 εκατ. ευρώ.

10ον. Ο «λογαριασμός» των μέτρων, τελικά, θα είναι υψηλότερος, χωρίς να προσμετρούνται οι οποίες δημοσιονομικές αποκλίσεις.

Κι αυτό γιατί:

  • Υπάρχουν μέτρα τα οποία ακόμα είναι αδιευκρίνιστα ή δεν έχουν ποσοτικοποιηθεί.
  • Υπάρχουν μέτρα, κυρίως στο σκέλος των δαπανών, τα οποία δεν έχουν καταγραφεί.
  • Υπάρχουν, σύμφωνα με το 3ο Μνημόνιο, και πρόσθετα μέτρα, αρχικού ύψους περίπου 2 δισ. ευρώ για την περίοδο 2017-2018.

 11ον. Τα φορολογικά έσοδα παραμένουν καθηλωμένα, παρά την «καταιγίδα» νέων φόρων.

 Τα φορολογικά έσοδα ανήλθαν στα 43,5 δισ. ευρώ το 2015, από 44,2 δισ. ευρώ το 2014.

Δηλαδή, μειώθηκαν κατά 710 εκατ. ευρώ έναντι του 2014, παρά το γεγονός ότι επιβλήθηκαν νέοι φόροι ύψους άνω του 1 δισ. ευρώ μόνο για το 2015.

Υπενθυμίζεται ότι τα φορολογικά έσοδα είναι τελικά μειωμένα κατά 3,5 δισ. ευρώ έναντι του αρχικού στόχου για το 2015.

Φορολογικά έσοδα για το 2015 (σε εκατ. ευρώ)

 Diagram_17

Παράλληλα, οι ληξιπρόθεσμες φορολογικές οφειλές των ιδιωτών διογκώθηκαν.

Συγκεκριμένα, στο τέλος Δεκεμβρίου 2015, διαμορφώθηκαν στα 85 δισ. ευρώ.

Μάλιστα, μέσα στο 2015, δημιουργήθηκε «νέο ληξιπρόθεσμο χρέος» ύψους 13,5 δισ. ευρώ, εκ του οποίου το 1,7 δισ. ευρώ μέσα στο μήνα Δεκέμβριο.

Νέο ληξιπρόθεσμο χρέος έως τον προηγούμενο μήνα από το μήνα αναφοράς (σε δισ. ευρώ)

Σύνολο φορολογικών οφειλών ιδιωτών (σε δισ. ευρώ)

 Diagram_18  Diagram_19

Ενώ, και οι επιστροφές φόρων είναι μειωμένες.

Ανήλθαν στα 2,9 δισ. ευρώ το 2015, χαμηλότερες κατά 450 εκατ. ευρώ ή 13% έναντι του 2014.

Βελτιώνοντας το δημοσιονομικό αποτέλεσμα, αλλά στερώντας πολύτιμη ρευστότητα από την πραγματική οικονομία.

Επιστροφές φόρων (σε εκατ. ευρώ)

 Diagram_20

Επίσης, τα πεπραγμένα της Κυβέρνησης στο πεδίο των αποκρατικοποιήσεων παραμένουν πενιχρά.

Τα έσοδα από αποκρατικοποιήσεις, που καταγράφονται στον Προϋπολογισμό, ανήλθαν στα 254 εκατ. ευρώ το 2015, έναντι 384 εκατ. ευρώ το 2014.

Η Κυβέρνηση, και στο πεδίο αυτό, είναι «εγκλωβισμένη» ανάμεσα στις ιδεοληψίες της και στην επιδείνωση του μακροοικονομικού περιβάλλοντος, που η ίδια προκάλεσε.

12ον. Οι ληξιπρόθεσμες υποχρεώσεις του Δημοσίου προς ιδιώτες «εκτοξεύθηκαν».

Με βάση τα μέχρι σήμερα διαθέσιμα στοιχεία, αυτές ανήλθαν στα 5 δισ. ευρώ το Νοέμβριο του 2015, αυξημένες κατά 65% από το τέλος του 2014.

Επιβεβαιώνεται έτσι ότι η Κυβέρνηση έχει οδηγήσει σε «ασφυξία» και «παράλυση» την οικονομία.

Υπενθυμίζεται, ότι οι ληξιπρόθεσμες οφειλές ήταν περίπου 9 δισ. ευρώ στο τέλος του 2012 και διαμορφώθηκαν στα 3 δισ. ευρώ στο τέλος του 2014, μειωμένες κατά 70% τη διετία 2013-2014, ενισχύοντας, ουσιαστικά, τη ρευστότητα στην οικονομία.

Ληξιπρόθεσμες υποχρεώσεις Γενικής Κυβέρνησης (εκατ. ευρώ)

 Diagram_21

13ον. Η Κυβέρνηση, εντός του 2015, προέβη σε εσωτερικό αναγκαστικό δανεισμό, «σκουπίζοντας» τα ταμειακά διαθέσιμα των φορέων της Γενικής Κυβέρνησης.

Την περίοδο Ιανουαρίου-Νοεμβρίου 2015, το ύψος του δανεισμού του Ελληνικού Δημοσίου, μέσω σύναψης repos από τους φορείς της Γενικής Κυβέρνησης, ανέρχεται στα 10 δισ. ευρώ.

Καταθέσεις Γενικής Κυβέρνησης (εκατ. ευρώ)

 Diagram_22

Εξέλιξη καταθέσεων Γενικής Κυβέρνησης και ύψους repos (εκατ. ευρώ)

 Diagram_23

14ον. Το τραπεζικό σύστημα, μετά τη σταθεροποίηση που επετεύχθη το 2014, εισήλθε σε νέες, μεγάλες περιπέτειες και βρέθηκε αντιμέτωπο με τεράστιους κινδύνους.

Κίνδυνοι που διογκώθηκαν μετά την τραπεζική αργία και τους κεφαλαιακούς περιορισμούς.

Και αυτό γιατί, μεταξύ άλλων:

  • Οι καταθέσεις νοικοκυριών και επιχειρήσεων, από το Δεκέμβριο του 2014 μέχρι το Νοέμβριο του 2015, μειώθηκαν κατά περίπου 40 δισ. ευρώ ή 25% του συνόλου τους.

Καταθέσεις επιχειρήσεων και νοικοκυριών (κάτοικοι εσωτερικού, εκατ. ευρώ)

 Diagram_24
  • Η ποιότητα του ενεργητικού των τραπεζών επιδεινώθηκε, καθώς αυξήθηκαν ραγδαία τα μη εξυπηρετούμενα δάνεια, εξαιτίας της επιβράδυνσης του ρυθμού οικονομικής μεγέθυνσης.
  • Επεστράφησαν, με ευθύνη της Κυβέρνησης, τα 11 δισ. ευρώ του ΤΧΣ στο Ευρωπαϊκό Ταμείο Χρηματοπιστωτικής Σταθερότητας.
  • Η χρηματοδότηση των τραπεζών γινόταν και γίνεται ακόμη, κυρίως, μέσω του Ευρωσυστήματος, με αυξημένη εξάρτηση από τον ELA σε περιβάλλον ραγδαίας μείωσης των καταθέσεων, γεγονός το οποίο εκ των πραγμάτων δυσχεραίνει την προσπάθεια για πιστωτική επέκταση. Σημειώνεται ότι κατά το 2014, υπήρξε σταθεροποίηση των καταθέσεων, μηδενισμός της εξάρτησης από τον ELA και σταδιακή απεξάρτηση από την χρηματοδότηση του Ευρωσυστήματος.

Εξέλιξη καταθέσεων και δανεισμού από το Ευρωσύστημα (σε εκατ. ευρώ)

 Diagram_25
  • Η αξία των τραπεζικών μετοχών που κατείχε το Ελληνικό Δημόσιο διαμορφώθηκε περίπου στα 2,37 δισ. ευρώ τον Δεκέμβριο του 2015, από 12 δισ. ευρώ στο τέλος του 2014 (μειωμένη κατά 80%).

Αποτίμηση συμμετοχής Ελληνικού Δημοσίου μέσω του ΤΧΣ στις συστημικές τράπεζες (σε δισ. ευρώ)

 Diagram_26

Pρος επιβεβαίωση των ανωτέρω, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή, σε Έκθεσή της, τον Ιούλιο του 2015, επιβεβαίωσε ότι «υφίστανται σημαντικοί κίνδυνοι για τη χρηματοοικονομική σταθερότητα στην Ελλάδα που προήλθαν από την αβεβαιότητα των οικονομικών και χρηματοπιστωτικών πολιτικών της Ελληνικής Κυβέρνησης το τελευταίο εξάμηνο [δηλαδή το 1ο εξάμηνο του 2015]» (European Commission, Greece – Request for stability support in the form of an ESM loan, 10 Ιουλίου 2015).

Το αποτέλεσμα ήταν να δημιουργηθεί η ανάγκη μιας νέας ανακεφαλαιοποίησης των τραπεζών.

Με κεφαλαιακές ανάγκες που οφείλονταν, όπως έδειξε και η Έκθεση της ΕΚΤ, στα δεδομένα που διαμορφώθηκαν στην οικονομία το 2015.

Και πιο συγκεκριμένα, στη χειροτέρευση του μακροοικονομικού περιβάλλοντος για εφέτος και τα επόμενα χρόνια, στα νέα, πρόσθετα δημοσιονομικά μέτρα της Κυβέρνησης, στους κεφαλαιακούς περιορισμούς, στη μείωση της αξίας των εξασφαλίσεων, στην αναμενόμενη αυξημένη ροή νέων επισφαλών δανείων.

     Το αποτέλεσμα της ανακεφαλαιοποίησης είναι εξαιρετικά δυσμενές για τη χώρα, παρά την αποφυγή του «κουρέματος» των καταθέσεων και τη μικρότερη, τελικά, δημοσιονομική επιβάρυνση.

Και αυτό γιατί εξαιτίας Κυβερνητικών καθυστερήσεων και παλινωδιών στην ολοκλήρωση του θεσμικού πλαισίου πραγματοποίησής της, η τελευταία ανακεφαλαιοποίηση:

  • Προσέθεσε κόστος στο Δημόσιο και στους φορολογούμενους, το οποίο καταγράφεται στον Προϋπολογισμό και επιβαρύνει το δημόσιο χρέος.
  • Συρρίκνωσε δραματικά την Ελληνική ιδιωτική συμμετοχή, αποκλείοντας, στις 3 από τις 4 περιπτώσεις συστημικών τραπεζών, τους Έλληνες μικροεπενδυτές.
  • Απαξίωσε τις προηγούμενες αυξήσεις μετοχικού κεφαλαίου, με κόστος για τους επενδυτές, μικρούς και μεγάλους. Έτσι, οι νέοι ιδιοκτήτες των τραπεζών απέκτησαν το μεγαλύτερο μέρος του Ελληνικού τραπεζικού συστήματος, και φυσικά τον έλεγχό του, καταβάλλοντας, συνολικά, μόλις 5 δισ. ευρώ.
  • Εκμηδένισε σχεδόν την αξία του χαρτοφυλακίου του ΤΧΣ και των ασφαλιστικών ταμείων, λόγω τόσο της «εξαέρωσης» και της πλήρους κατάρρευσης των τραπεζικών μετοχών όσο και της δραστικής μείωσης των ποσοστών συμμετοχής τους στο μετοχικό κεφάλαιο των τραπεζών. Πρόκειται για δυσμενή εξέλιξη με κόστος για τους φορολογούμενους, δεδομένου ότι οι μετοχές του ΤΧΣ αποτελούσαν περιουσιακό στοιχείο του Δημοσίου, του οποίου η δυνητικά αυξημένη αξία μεταπώλησης θα μπορούσε να συντελέσει και στην ουσιαστική αποκλιμάκωση του χρέους.

Εξέλιξη ποσοστού συμμετοχής Ελληνικού Δημοσίου μέσω του ΤΧΣ στις συστημικές τράπεζες (%)

 Diagram_27
  • Τροποποίησε, επί το δυσμενέστερο, τα ήδη εγκεκριμένα σχέδια αναδιάρθρωσης των πιστωτικών ιδρυμάτων, με αποτέλεσμα την απώλεια αξιόλογων περιουσιακών στοιχείων, όπως είναι στην περίπτωση της Εθνικής Τράπεζας, η πώληση του συνόλου της συμμετοχής της στην Finansbank.

 15ον. Η βιωσιμότητα του δημοσίου χρέους επιδεινώθηκε.

 Σύμφωνα με την Έκθεση του ΔΝΤ, της 25ης Ιουνίου 2015, «οι βασικοί παράγοντες που οδήγησαν τους τελευταίους μήνες στην επιδείνωση της Ανάλυσης Βιωσιμότητας Χρέους είναι η μείωση της οικονομικής ανάπτυξης, η αναθεωρημένη πορεία του πρωτογενούς ισοζυγίου, τα χαμηλότερα έσοδα από τις αποκρατικοποιήσεις και πιθανές επιπρόσθετες οικονομικές ανάγκες του τραπεζικού συστήματος».

Το αποτέλεσμα είναι το δημόσιο χρέος να αυξάνεται, ως απόλυτος αριθμός εξαιτίας των νέων χρηματοδοτικών αναγκών, και ως ποσοστό του ΑΕΠ λόγω των μειωμένων ρυθμών οικονομικής μεγέθυνσης.

Έτσι, το χρέος, ως ποσοστό του ΑΕΠ, εκτιμάται να διαμορφωθεί στο 188% το 2016, αυξημένο κατά 9 ποσοστιαίες μονάδες του ΑΕΠ μέσα σε 2 χρόνια.

Οι προβλέψεις της Ευρωπαϊκής Επιτροπής και του ΔΝΤ για την εξέλιξη του δημοσίου χρέους αποκαλύπτουν την εφιαλτική δυναμική του, που πυροδότησαν οι ανερμάτιστοι χειρισμοί της Κυβέρνησης.

Προβλέψεις για την βραχυπρόθεσμη εξέλιξη του δημοσίου χρέους (% του ΑΕΠ)

 Diagram_28

Συνεπώς, στο πεδίο των εφικτών λύσεων, η όσο το δυνατόν γρηγορότερη εφαρμογή πρόσθετων παραμετρικών μέτρων κρίνεται αναγκαία και είναι ρεαλιστική.

Βεβαίως, στην απόφαση του Συμβουλίου Κορυφής του Ιουλίου 2015, με συνυπογραφή του κ. Τσίπρα, δεν συζητείται οποιαδήποτε απομείωση της ονομαστικής αξίας του χρέους αν και επί χρόνια καλλιεργούσε ψευδαισθήσεις με παλληκαρισμούς για μεγάλο «κούρεμά» του.

Τώρα, προσγειώθηκε στην πραγματικότητα και θεωρεί ως επιτυχία την εφαρμογή ρυθμίσεων που συζητούνται από τα τέλη του 2012.