Συνέντευξη Αναπλ. Υπουργού Οικονομικών Χρ. Σταϊκούρα στην εφημερίδα “Ελεύθερος Τύπος της Κυριακής”...

Συνέντευξη Αναπλ. Υπουργού Οικονομικών Χρ. Σταϊκούρα στην εφημερίδα “Ελεύθερος Τύπος της Κυριακής” – “Με τα σημερινά δεδομένα, η Ελληνική Κυβέρνηση δεν προβλέπει δημοσιονομικό κενό για το 2015”

85169809Κύριε Υπουργέ, σε ποια φάση είναι η διαπραγμάτευση με τους εταίρους σήμερα;

Εργαζόμαστε ώστε, τον προσεχή μήνα, να ολοκληρωθεί, από την Τρόϊκα, η τελευταία αξιολόγηση του τρέχοντος Προγράμματος, και να συναποφασισθεί, με τους εταίρους, το πλαίσιο συνεργασίας για την επόμενη ημέρα.

Πλαίσιο, που θα εδράζεται σε ένα εθνικό σχέδιο με πυρήνα τη διατήρηση της δημοσιονομικής πειθαρχίας και την προώθηση της ανταγωνιστικότητας, της βιώσιμης ανάπτυξης και της κοινωνικής συνοχής.

Σχέδιο που θα περιέχει όλες τις διασφαλίσεις των υφιστάμενων ευρωπαϊκών μηχανισμών και οι οποίοι θα λειτουργούν ως «δίκτυ ασφαλείας» σε ένα ιδιαίτερα ασταθές παγκόσμιο περιβάλλον.

Εκτιμώ ότι θα καταλήξουμε στο καλύτερο, από τα δυνατά, πλαίσιο συνεργασίας για την πατρίδα μας.

Και πως πάει η διαπραγμάτευση;

Η διαπραγμάτευση εμπεριέχει λεπτές πτυχές και είναι σκληρή.

Από την Κυβέρνηση απαιτείται σοβαρότητα, υπευθυνότητα, διορατικότητα, μετρημένες και ζυγισμένες κουβέντες και από τις πολιτικές και κοινωνικές δυνάμεις συναίνεση, μακριά από την καλλιέργεια ψευδαισθήσεων και υπερβολικών προσδοκιών.

Είμαι ρεαλιστικά αισιόδοξος ότι η διαπραγμάτευση θα ολοκληρωθεί με επιτυχία.

Οι εκπρόσωποι όμως των δανειστών έρχονται για να υπάρξει συμφωνία – μεταξύ άλλων – και για ένα δημοσιονομικό κενό ύψους περίπου 2 δισ. ευρώ για το 2015. Ποια είναι τα επιχειρήματά μας για την κάλυψη αυτού του κενού;

Στο Προσχέδιο του Προϋπολογισμού, που τον προηγούμενο μήνα συζητήσαμε στη Βουλή, προβλέπεται η επίτευξη πρωτογενούς πλεονάσματος 2,9% του ΑΕΠ, στο ύψος του στόχου του Προγράμματος.

Βέβαια δεν παραγνωρίζονται οι κίνδυνοι και οι αβεβαιότητες.

Κίνδυνοι εξωγενείς, που εντοπίζονται, κυρίως, στις διεθνείς οικονομικές και γεωπολιτικές αναταράξεις, οι οποίες έχουν επιπτώσεις στις Ευρωπαϊκές οικονομίες.

Αλλά και αβεβαιότητες ενδογενείς, που σχετίζονται, ενδεικτικά, με τα μεγέθη του Προϋπολογισμού των νομικών προσώπων δημόσιου και ιδιωτικού δικαίου και των Οργανισμών Τοπικής Αυτοδιοίκησης, με την εισπραξιμότητα ασφαλιστικών εισφορών, με την υπέρβαση δαπανών σε κατηγορίες παροχών ασθένειας που δεν εφαρμόζονται μηχανισμοί αυτόματης επιστροφής.

Από την άλλη πλευρά, στην εκτίμηση δεν περιλαμβάνονται πιθανές θετικές επιδράσεις από τη μεταφορά της καλύτερης εκτέλεσης – στο σκέλος των λειτουργικών δαπανών – του 2014 στο 2015, την εφαρμογή συντελεστή βιωσιμότητας στα ταμεία επικουρικής ασφάλισης, τις δευτερογενείς επιπτώσεις από τη μείωση των ασφαλιστικών εισφορών, την υλοποίηση διαρθρωτικών μεταρρυθμίσεων, τη βελτίωση της ρευστότητας μετά την επαναφορά του Ελληνικού Δημοσίου, των τραπεζών και των επιχειρήσεων στις διεθνείς αγορές, τη χρήση εργαλείων χαλάρωσης της νομισματικής πολιτικής αρμοδιότητας της Ευρωπαϊκής Κεντρικής Τράπεζας.

Συνεπώς, με τα σημερινά δεδομένα, η Ελληνική Κυβέρνηση δεν προβλέπει δημοσιονομικό κενό για το 2015.

Υπενθυμίζω ότι, τα τελευταία 2,5 χρόνια, εκ των αποτελεσμάτων, βεβαιώνεται ότι προσεγγίζουμε την πραγματικότητα με ρεαλισμό, και ότι επιτυγχάνουμε τους στόχους.

Σημειώνω, επίσης, ότι και κατά το παρελθόν, η Τρόικα «διέβλεπε» δημοσιονομικά κενά, και μάλιστα σημαντικά, τα οποία, τελικά, δεν επιβεβαιώθηκαν.

Συνεπώς, βάσιμα ελπίζω ότι και το 2015 θα επιβεβαιωθούμε.

Από τις υποχρεώσεις που θα παραμείνουν, όπως και αν μετασχηματιστεί η σχέση μας με τους δανειστές μας, θα είναι η επίτευξη υψηλών πρωτογενών πλεονασμάτων για πολλά χρόνια. Είναι αυτό εφικτό; Αν ναι, μπορεί να συμβαδίσει και με κάποια απαραίτητα μέτρα ελάφρυνσης των πολιτών μετά από τέσσερα χρόνια σκληρής λιτότητας, υψηλής ανεργίας και υπερφορολόγησης;

Ήδη η χώρα μας, από το 2013, επιτυγχάνει σημαντικά πρωτογενή πλεονάσματα.

Και εκτιμάται ότι αυτά θα συνεχιστούν.

Πλεονάσματα τα οποία θα προέρχονται, κυρίως, από το σκέλος των δαπανών, τη μεγέθυνση της οικονομίας και την καταπολέμηση της παραοικονομίας και της φοροδιαφυγής.

Αυτή η πολιτική θα οδηγήσει στη σταδιακή μείωση της φορολογικής επιβάρυνσης νοικοκυριών και επιχειρήσεων.

Όσο προχωρούμε προς αυτή την κατεύθυνση, και ήδη κινούμαστε προς τα εκεί, τόσο θα ελαφρύνουμε τους συνεπείς φορολογούμενους.

Ήδη, έχουν ψηφιστεί η μείωση κατά 30% της έκτακτης εισφοράς αλληλεγγύης, η διατήρηση στο 13% του ΦΠΑ στην εστίαση, η μείωση κατά 30% του ΕΦΚ στο πετρέλαιο θέρμανσης διατηρώντας τα διευρυμένα κριτήρια χορήγησης του επιδόματος, η μείωση – από εφέτος – των ασφαλιστικών εισφορών, η βελτίωση του πλαισίου ρυθμίσεων ληξιπρόθεσμων φορολογικών και ασφαλιστικών υποχρεώσεων.

Πότε θα κατατεθεί η ρύθμιση για την καταβολή αυξήσεων και αναδρομικών στις αποδοχές και τις συντάξεις των ένστολων; Από πότε θα αρχίσουν να καταβάλλονται τα συμφωνηθέντα;

Θα κατατεθεί και θα ψηφιστεί μέσα στην εβδομάδα.

Η συμφωνημένη, μερική αλλά σημαντική αποκατάσταση των απολαβών των στελεχών των Ενόπλων Δυνάμεων και των Σωμάτων Ασφαλείας, θα γίνει στις 27 Νοεμβρίου.

Η αντίστοιχη για τους απόστρατους, των οποίων βέβαια οι μεταβολές των αποδοχών ακολουθούν αυτές των εν ενεργεία στελεχών, προγραμματίζεται να ξεκινήσει στις 22 Δεκεμβρίου.

Ημερομηνία, κατά την οποία θα καταβληθούν όλες οι συντάξεις του Δημοσίου, αντί της 30ης Δεκεμβρίου.

Τα αναδρομικά της περιόδου 2012-2014, θα δοθούν, σε 36 μηνιαίες ισόποσες δόσεις, ταυτόχρονα με την αύξηση των τακτικών αποδοχών.

Εξαίρεση αποτελούν όσοι δικαιούνται, συνολικά, αναδρομικές διαφορές αποδοχών μέχρι 250 ευρώ και όσοι συνταξιοδοτήθηκαν από 1/8/2012 μέχρι 30/6/2014.

Σε αυτά τα περίπου 19.000 στελέχη, η καταβολή θα γίνει εφάπαξ.

Με δεδομένο ότι αναμένεται υπέρβαση για δεύτερη χρονιά του στόχου για πρωτογενές πλεόνασμα φέτος, θα πρέπει να περιμένουμε την καταβολή κοινωνικού μερίσματος για το 2015;

Η υπέρβαση του δημοσιονομικού στόχου εφέτος, υπό την προϋπόθεση της επάρκειας ταμειακής ρευστότητας την επόμενη χρονιά, θα δώσει τη δυνατότητα στην Κυβέρνηση διανομής κοινωνικού μερίσματος το 2015.

Αυτό άλλωστε, όπως πολύ σωστά αναφέρετε, πράξαμε και φέτος, με τη διανομή, σε 698.828 νοικοκυριά, κοινωνικού μερίσματος, συνολικού ύψους 453 εκατ. ευρώ.

Μέρισμα το οποίο δεν προβλέπονταν στον εφετινό Προϋπολογισμό.

Έχετε ασχοληθεί από την αρχή της θητείας με το θέμα της βελτίωσης του συστήματος απονομής των συντάξεων στο Δημόσιο. Σε τι κατάσταση το παραλάβατε και που βρίσκεται σήμερα;

Από το καλοκαίρι του 2012, στο Γενικό Λογιστήριο του Κράτους, τέθηκε ως στόχος η προώθηση της εξυγίανσης, της διαφάνειας και της αποτελεσματικής διαχείρισης της διαδικασίας απονομής των συντάξεων του Δημοσίου.

Αναλήφθηκαν νομοθετικές πρωτοβουλίες και υλοποιήθηκαν διοικητικές πράξεις:

1ον. Θεσπίστηκε ο θεσμός της προκαταβολής της σύνταξης από το Δημόσιο, εξαλείφοντας το μισθοδοτικό κενό που υφίστατο, και το οποίο αφορούσε το χρονικό διάστημα από τη λύση της υπαλληλικής σχέσης μέχρι την έναρξη καταβολής της κανονιζόμενης σύνταξης. Ήδη έχει χορηγηθεί προκαταβολή σύνταξης σε 22.000 συνταξιούχους του Δημοσίου.

2ον. Καθιερώθηκε, νομοθετικά, το χρονοδιάγραμμα των υπηρεσιακών διαδικασιών που απαιτούνται για την έκδοση της σύνταξης του Δημοσίου.

3ον. Συντμήθηκε, εν πολλοίς, ο χρόνος απονομής σύνταξης στους δικαιούχους.

4ον. Βελτιώθηκαν αισθητά οι δίαυλοι επικοινωνίας του πολίτη με το Δημόσιο.

5ον. Ολοκληρώθηκε η διαδικασία απογραφής των πραγματικά δικαιούχων συνταξιούχων και θεσμοθετήθηκε η περιοδική ολική απογραφή των συνταξιούχων. Πλέον δεν χορηγείται ούτε μία μη νόμιμη σύνταξη στο Δημόσιο, ενώ έχουν εισπραχθεί 42 εκατ. ευρώ ως αχρεωστήτως καταβληθέντα.

Σήμερα, συνεπώς, μπορούμε να πούμε ότι, συνολικά, η διαδικασία συνταξιοδότησης στο Δημόσιο τομέα έχει βελτιωθεί αισθητά.

Το ΓΛΚ είναι σε διαρκή εγρήγορση.

Υπάρχουν μεταρρυθμίσεις εντός ή εκτός εισαγωγικών που θα πρέπει ακόμη να γίνουν στο δημοσιονομικό τομέα, ώστε ο προϋπολογισμός να γίνει ακόμη πιο αξιόπιστος;

Η διαδικασία κατάρτισης και υλοποίησης του Προϋπολογισμού και του Μεσοπρόθεσμου Προγράμματος έχει τα χαρακτηριστικά της αξιοπιστίας.

Βήματα για την περαιτέρω ενίσχυσή της, τα οποία και έχουν ήδη δρομολογηθεί, είναι η καταγραφή και  μελέτη των δημοσίων δαπανών και των αποτελεσμάτων που παράγουν. Βασικός στόχος είναι η αύξηση της αποτελεσματικότητας των δημοσίων πόρων και η ενίσχυση, σταδιακά, των δαπανών που έχουν υψηλό πολλαπλασιαστή και απόδοση, προάγουν την οικονομική ανάπτυξη και δημιουργούν υψηλή κοινωνική αποδοτικότητα.
Επιπλέον, επιδιώκεται η ενίσχυση της υπευθυνότητας των Υπουργείων και των εποπτευόμενων από αυτά φορέων αναφορικά με τις δαπάνες τους, μέσα από την πληρέστερη στελέχωση και εκπαίδευση του ανθρώπινου δυναμικού των Γενικών Διευθύνσεων Οικονομικών Υπηρεσιών.

Παράλληλα το ΓΛΚ στοχεύει στη διεύρυνση του φάσματος των φορέων που υποχρεούνται να υποβάλλουν τα οικονομικά στοιχεία τους. Τούτο, δυνητικά, θα έχει θετική επίδραση στο δημοσιονομικό αποτέλεσμα της Γενικής Κυβέρνησης.

Οι στόχοι αυτοί θα επιτευχθούν, αφενός μέσα από την επισκόπηση δαπανών που το ΓΛΚ έχει ξεκινήσει φέτος το καλοκαίρι σε συνεργασία με ορισμένα Υπουργεία, και αφετέρου με τις περαιτέρω βελτιωτικές παρεμβάσεις που δρομολογούμε στο πλαίσιο της δημοσιονομικής διαχείρισης και εποπτείας, πιθανότατα πριν το τέλος του τρέχοντος έτους.

Πρόσφατα έγινε γνωστό πως ήρθαν στο φως νέα στοιχεία για την διεκδίκηση του κατοχικού δανείου και των πολεμικών αποζημιώσεων. Ανακαλύφθηκαν 40.000 έγραφα σε 7 cd στο Υπουργείο Εξωτερικών, τα οποία ενισχύουν τα επιχειρήματά μας. Ποια θα είναι τα επίσημα βήματα του Υπουργείου Οικονομικών;

Όπως γνωρίζετε, με Απόφαση του Αναπληρωτή Υπουργού Οικονομικών, τον Σεπτέμβριο του 2012, συγκροτήθηκε Ομάδα Εργασίας για την έρευνα και την καταγραφή των αρχείων του ΓΛΚ, που αφορούν στις περιόδους του Α’ και του Β’ Παγκοσμίου Πολέμου.

Επρόκειτο για ένα έργο συλλογής, κωδικοποίησης, καταγραφής, ταξινόμησης και προστασίας του μεγάλου, παλαιού και ιστορικού αρχειακού υλικού που, για πρώτη φορά, πραγματοποιήθηκε, ουσιαστικά και οργανωμένα.

Το πόρισμα ολοκληρώθηκε το Μάρτιο του 2013.

Στη συνέχεια, με νέα Απόφαση του Αναπληρωτή Υπουργού Οικονομικών, το Μάιο του 2014, σε συνέχεια ενεργειών του Υπουργείου Εξωτερικών στη βάση του πορίσματος της Ομάδας Εργασίας, συγκροτήθηκε Ειδική Επιτροπή για τον ποσοτικό προσδιορισμό των αξιώσεων του Ελληνικού Δημοσίου από τις γερμανικές ελληνικές επανορθώσεις και το κατοχικό δάνειο.

Η Επιτροπή αναμένεται να ολοκληρώσει το έργο της στο τέλος του έτους.

Συνεπώς, όλα τα αναγκαία βήματα, από πλευράς Υπουργείου Οικονομικών, με όλο το διαθέσιμο υλικό, υλοποιούνται με σοβαρότητα, πληρότητα και υπευθυνότητα.