Ομιλία Αναπλ. Υπουργού Οικονομικών Χρ. Σταϊκούρα στην Εθνική Συνδιάσκεψη της ΟΝΝΕΔ

Ομιλία Αναπλ. Υπουργού Οικονομικών Χρ. Σταϊκούρα στην Εθνική Συνδιάσκεψη της ΟΝΝΕΔ

10574232_10204501741324450_5751177163176044768_nΑγαπητές φίλες, αγαπητοί φίλοι,

Θέλω να σας καλωσορίσω και να σας ευχαριστήσω.

Να σας καλωσορίσω, ως Βουλευτής Φθιώτιδας, στο Νομό, στο Δήμο Μώλου-Αγ. Κωνσταντίνου, στα Καμένα Βούρλα.

Να σας ευχαριστήσω, με την ίδια ιδιότητα, για την επιλογή της τοποθεσίας διεξαγωγής της Εθνικής σας Συνδιάσκεψης.

Με την παρουσία σας εδώ, αυτές τις ημέρες, δίνετε επιπλέον ζωντάνια σ’ αυτόν τον υπέροχο τόπο.

Παράλληλα, θέλω να σας ευχαριστήσω, ως Αναπληρωτής Υπουργός Οικονομικών, για την πρόσκλησή σας να παραστώ στη Συνδιάσκεψη και να αναπτύξω ορισμένες σκέψεις για την τρέχουσα κατάσταση, αλλά και για τις προοπτικές, της Ελληνικής οικονομίας.

Να σας ευχαριστήσω όμως και για την πολύτιμη συμβολή, βοήθεια και συμπαράστασή σας τα τελευταία 2, δύσκολα, χρόνια.

Χρόνια, κατά τα οποία αυτή η Παράταξη σήκωσε το βάρος των δύσκολων αλλά αναγκαίων επιλογών ώστε η χώρα να παραμείνει μέλος της Ευρωπαϊκής οικογένειας και να ανακτήσει σημαντικό κεφάλαιο διεθνούς αξιοπιστίας.

Άλλωστε η Νέα Δημοκρατία, έχει αποδείξει διαχρονικά, ότι σε στιγμές κρίσιμες για την πατρίδα και τους πολίτες, είναι η Παράταξη που εστιάζει στο σημαντικό και υπηρετεί το πρωτεύον.

Είναι η παράταξη, άλλωστε, που έκανε τις στρατηγικές επιλογές για τη χώρα.

Που συνιστά, και σήμερα, πολιτική δύναμη ευθύνης, σταθερότητας και προοπτικής.

Φίλες και Φίλοι,

Σήμερα, μετά από μία σειρά από δύσκολα χρόνια, έχουμε επιτύχει τη σταθεροποίηση των δημόσιων οικονομικών της χώρας, την αποκατάσταση της διεθνούς θέσης της, τη δημιουργία των προϋποθέσεων για τη λήξη της παρατεταμένης ύφεσης.

Φυσικά, αυτό είναι το αποτέλεσμα των πρωτόγνωρων θυσιών της Ελληνικής κοινωνίας, νοικοκυριών και επιχειρήσεων.

Αλλά και των πρωτοβουλιών που ανελήφθησαν από την Ελληνική Κυβέρνηση, για την αντιμετώπιση των συνθηκών έντονης αβεβαιότητας και ασφυξίας που είχαν συσσωρευθεί το καλοκαίρι του 2012.

Τότε, η χώρα είχε βρεθεί μέσα σ’ ένα ανηφορικό «τούνελ».

Τότε, η Κυβέρνηση είχε τρεις επιλογές για τη χώρα.

Η πρώτη ήταν να συνεχίσει το σημειωτόν εντός του «τούνελ», σωρεύοντας θυσίες και αδιέξοδα στα νοικοκυριά και στις επιχειρήσεις.

Η δεύτερη ήταν να οπισθοχωρήσει, με τεράστιο κόστος, αλλά και κίνδυνο για την Ευρωπαϊκή πορεία της χώρας.

Και η τρίτη ήταν να προχωρήσει μπροστά, ώστε να βγει από την κρίση μία ώρα αρχύτερα.

Επιλέξαμε την πορεία προς τα εμπρός, επιταχύνοντας.

Επιλέξαμε η χώρα να αποφύγει τις περιπέτειες και να διακινδυνεύσει κεκτημένα δεκαετιών.

Πιστεύω ότι αυτή ήταν και είναι η εθνικά ορθή επιλογή.

Επιλογή που σήμερα έχει αρχίσει να αποδίδει.

Που παράγει μετρήσιμα αποτελέσματα.

Ειδικότερα:

  • Η ύφεση επιβραδύνεται.

Σύμφωνα με τα στοιχεία που ανακοίνωσε πρόσφατα η ΕΛΣΤΑΤ, για το 2ο τρίμηνο του 2014, η συρρίκνωση του ΑΕΠ ήταν 0,2%, η μικρότερη από το 3ο τρίμηνο του 2008.

 Η αυξητική δυναμική της ανεργίας ανακόπτεται.

  • Η αυξητική δυναμική της ανεργίας ανακόπτεται.

Το Μάιο, το ποσοστό ανεργίας διαμορφώθηκε στο 27,2%.

Δυστυχώς, ιδιαίτερα υψηλό ποσοστό, όμως 0,7 ποσοστιαίες μονάδες χαμηλότερο από το Σεπτέμβριο του 2013.

Ενώ και ο μηνιαίος ρυθμός μεταβολής των ανέργων, σε ετήσια βάση, είναι αρνητικός.

Πρόκειται για ενθαρρυντικά στοιχεία, που όμως απαιτούν ένταση των Κυβερνητικών προσπαθειών και πρωτοβουλιών σε αυτό το πεδίο.

  • Οι δημοσιονομικοί στόχοι, για 3η συνεχόμενη χρονιά, επιτυγχάνονται.

Ενώ η χώρα, για 2η συνεχόμενη χρονιά, παρουσιάζει σημαντικά, βιώσιμα πρωτογενή πλεονάσματα.

Από τα υψηλότερα στην Ευρώπη.

Τα υψηλότερα, αν εξαιρέσουμε τη διάσταση της ύφεσης.

  • Η ανταγωνιστικότητα της οικονομίας ενισχύεται.

Το ισοζύγιο τρεχουσών συναλλαγών, μετά από πολλές δεκαετίες, ήταν, το 2013, και παραμένει,εφέτος, πλεονασματικό.

  • Το οικονομικό κλίμα βελτιώνεται.

Ο δείκτης οικονομικού κλίματος έχει υπερβεί τον αντίστοιχο της Ευρωζώνης, καταγράφοντας υψηλό 6ετίας.

  • Η επιστροφή στις αγορές σταδιακά επιτυγχάνεται.

Ήδη, εφέτος, νωρίτερα από τις εκτιμήσεις και τις προβλέψεις, η χώρα πραγματοποίησε 2 επιτυχείς εξόδους στις διεθνείς αγορές για νέο δανεισμό  μεσο-μακροπρόθεσμης διάρκειας.

  • Το κόστος δανεισμού συνεχώς μειώνεται.

Το spread των ομολόγων 10ετούς διάρκειας διαμορφώνεται πλέον σε προ-Μνημονίου επίπεδα, ενώ και τα επιτόκια των εντόκων γραμματίων έχουν ομοίως, σημαντικά, αποκλιμακωθεί.

Μάλιστα, εξαιτίας αυτών των χαμηλότερων επιτοκίων, ήδη προκύπτει ετήσια ωφέλεια – σε σχέση με τον Προϋπολογισμό – άνω των 200 εκατ. ευρώ.

  • Επιχειρήσεις αντλούν σημαντικά κεφάλαια από τις αγορές.

Ήδη, οι τράπεζες άντλησαν 8,3 δισ. ευρώ από αυτές.

Ενώ, μεγάλες ελληνικές επιχειρήσεις άντλησαν άλλα 4,8 δισ. ευρώ από τις αγορές εταιρικών ομολόγων του εξωτερικού, αντισταθμίζοντας, σε μεγάλο βαθμό, τη μείωση της τραπεζικής χρηματοδότησης.

  • Διαρθρωτικές αλλαγές υλοποιούνται.

Χρόνιες εσωτερικές και εξωτερικές ανισορροπίες εξαλείφονται.

Η Ελλάδα κατέλαβε την 1η θέση στην κατάταξη τόσο του ΟΟΣΑ όσο και του Συμβουλίου της Λισαβόνας, σχετικά με την πρόοδο στην υλοποίηση μεταρρυθμίσεων.

Συνεπώς, φίλες και φίλοι, η κατάσταση της Ελληνικής οικονομίας έχει σταθεροποιηθεί.

Η εμπιστοσύνη στις προοπτικές της, σταδιακά, αποκαθίσταται.

Πλέον, βρισκόμαστε μπροστά σε νέα μεγάλη πρόκληση.

Να μετατρέψουμε, το συντομότερο δυνατόν, τη σταθεροποίηση σε δυναμική και βιώσιμη ανάπτυξη, με κοινωνική συνοχή, πάνω σε στέρεες βάσεις.

Πρόκειται, επί της ουσίας, για την ενεργοποίηση μιας διαδικασίας αλλαγής, η οποία είναι βραδεία και επίπονη, αλλά καθοριστική για να βαδίσει η Ελλάδα στην Ανάκαμψη το 2014 και στη Βιώσιμη Ανάπτυξη από το 2014.

Άλλωστε, όπως η κρίση ξεκίνησε από τους αριθμούς και μεταφέρθηκε στην κοινωνία, έτσι και η βελτίωση θα ξεκινήσει από τα δημοσιονομικά μεγέθη και στη συνέχεια θα γίνει αισθητή στην πραγματική οικονομία και στην κοινωνία.

Ήδη, έχουν γίνει τα πρώτα σημαντικά βήματα αυτής της μετάβασης.

Προς αυτή την κατεύθυνση, απαιτείται ρεαλιστικό, συνεκτικό εθνικό σχέδιο και στρατηγική.

Φίλες και Φίλοι,

Η Ελλάδα της Ανάκαμψης, εφέτος, στηρίζεται:

1ον. Στην επιβράδυνση της πτώσης της κατανάλωσης, καθώς ανακόπτεται η μείωση του πραγματικού διαθέσιμου εισοδήματος.

Ενώ, για πρώτη φορά τα τελευταία χρόνια, ήδη διανεμήθηκε «κοινωνικό μέρισμα» ύψους περίπου 500 εκατ. ευρώ, σε 700.000 νοικοκυριά.

2ον. Στη θετική συμβολή της εξωτερικής ζήτησης, που ενισχύεται από τις εξαγωγές τουριστικών υπηρεσιών.

Τα στοιχεία της Τράπεζας της Ελλάδας, για το 1ο εξάμηνο του έτους, επιβεβαιώνουν τις εκτιμήσεις για μια δυνατή χρονιά στον τουρισμό.

Όπως προκύπτει από τα πρώτα στοιχεία του Ιουνίου 2014, το ταξιδιωτικό ισοζύγιο της χώρας παρουσίασε πλεόνασμα 1,8 δισ. ευρώ έναντι 1,5 δισ. ευρώ τον αντίστοιχο μήνα του 2013, παρουσιάζοντας αύξηση 16,7%.

Ενώ, και τα έσοδα από τη ναυτιλία κινούνται θετικά, αντανακλώντας την ανοδική τάση του παγκόσμιου εμπορίου.

3ον. Στην ταχύτερη υλοποίηση των επενδυτικών σχεδίων από πόρους του ΕΣΠΑ και της Ευρωπαϊκής Τράπεζας Επενδύσεων, για τη χρηματοδότηση τόσο των επενδύσεων στις υποδομές όσο και των μικρών και μεσαίων επιχειρήσεων.

Ήδη, η χώρα μας, πέρυσι, κατετάγη 3η μεταξύ των κρατών-μελών της Ευρωπαϊκής Ένωσης στις απορροφήσεις του ΕΣΠΑ, από τη 18η θέση το 2012.

4ον. Στη σταδιακή ενίσχυση της ρευστότητας στην πραγματική οικονομία.

Ήδη, κατά το 1ο επτάμηνο του έτους, οι επιστροφές φόρων κινήθηκαν σε ιδιαίτερα υψηλά επίπεδα, πολύ υψηλότερα έναντι της αντίστοιχης περυσινής περιόδου.

Ενώ, και οι δαπάνες του Προγράμματος Δημοσίων Επενδύσεων αυξήθηκαν σημαντικά.

Διαμορφώθηκαν περίπου στα 3 δισ. ευρώ, αυξημένες κατά 40% έναντι της αντίστοιχης περυσινής περιόδου.

Χρηματοδοτώντας, έτσι, έργα που συμβάλλουν στην αύξηση του ιδιωτικού και δημόσιου κεφαλαίου της οικονομίας και στηρίζουν την αναπτυξιακή διαδικασία.

5ον. Στην εντατικοποίηση της υλοποίησης των απαιτούμενων διαρθρωτικών μεταρρυθμίσεων, τόσο στο κράτος, όσο και στη λειτουργία της αγοράς, ώστε να ενδυναμωθεί ο ανταγωνισμός στις αγορές προϊόντων και υπηρεσιών και να απελευθερωθεί η αναπτυξιακή δυναμική της εγχώριας οικονομίας.

6ον. Στην εντατικότερη υλοποίηση του προγράμματος αποκρατικοποιήσεων και αξιοποίησης της περιουσίας του Δημοσίου.

Εκτιμάται ότι η εκτενής προετοιμασία των προηγούμενων ετών, σε συνδυασμό με τις πρόσφατες αλλαγές στη λειτουργία του ΤΑΙΠΕΔ, θα οδηγήσουν, από εφέτος, σε επιτάχυνση του προγράμματος.

7ον. Στην προώθηση πολιτικών ενίσχυσης της απασχόλησης.

Με προγράμματα που χρηματοδοτούνται κυρίως από τα κοινοτικά ταμεία, από το ΕΣΠΑ, και που εξασφαλίστηκε η κατ’ εξαίρεσιν έγκρισή τους από τώρα.

600 εκατ. ευρώ από το νέο ΕΣΠΑ μπορούν να εκταμιευθούν εντός του 2014, ειδικά για την κατάρτιση και την πρώτη επαφή με την εργασία σε 145.000 νέους, αλλά και μακροχρόνια άνεργους.

Η πρώτη σχετική προκήρυξη βγήκε στις αρχές Αυγούστου και αφορά σε 30.000 ανέργους 25-29 ετών, με προγράμματα στον ιδιωτικό τομέα.

Μέσα στον Αύγουστο, θα προκηρυχθούν επίσης θέσεις για 12.000 ανέργους 18 έως 24 ετών και, μέσα στο Σεπτέμβριο, ένα ειδικό πρόγραμμα για 8.000 ανέργους 18 έως 29 ετών, ειδικά για το δυναμικό τομέα του τουρισμού.

Ενώ, επίσης από το Σεπτέμβριο, ξεκινά ένα Πρόγραμμα Κοινωφελούς Εργασίας για άλλους 50.000 ανέργους – μακροχρόνια ανέργους, ή από νοικοκυριά που δεν έχουν κανένα εργαζόμενο – συνολικού ύψους 200 εκατ. ευρώ.

Φίλες και Φίλοι,

Η Ελλάδα της Βιώσιμης Ανάπτυξης, από το 2014, θα στηριχθεί, πέρα και πάνω από «Μνημόνια», σε μια συνολική, συνεκτική, ρεαλιστική στρατηγική, συμβατή με τους στόχους της Ευρώπης.

Βασικοί άξονες αυτής της στρατηγικής πρέπει να είναι:

1ον. Η ένταξη του «αφανούς» τμήματος της οικονομίας στο «εμφανές» πεδίο της, και η δίκαιη φορολόγησή του.

Είναι αλήθεια ότι υπάρχει μεγάλο τμήμα του συνολικού προϊόντος της Ελληνικής Οικονομίας που δεν φορολογείται.

Παρά τη βελτίωση, κατά 2 ποσοστιαίες μονάδες του ΑΕΠ, που καταγράφεται σε αυτό το πεδίο τα τελευταία χρόνια.

Είναι όμως, επίσης, αλήθεια ότι στην Ελλάδα οι φορολογικοί συντελεστές, τόσο για τα νοικοκυριά όσο και για τις επιχειρήσεις, είναι υψηλότεροι από το μέσο Ευρωπαϊκό επίπεδο.

Οφείλουμε, συνεπώς, να εντατικοποιήσουμε την προσπάθεια, εστιάζοντας στο χτύπημα της παραοικονομίας, στη διεύρυνση της φορολογικής βάσης και στην καταπολέμηση της φοροαποφυγής και της φοροδιαφυγής.

Όσο περισσότερο προσεγγίζουμε αυτούς τους στόχους, τόσο διευρύνεται η ευχέρεια για ελάφρυνση των συνεπών φορολογουμένων, οι οποίοι όχι μόνο έχουν επιβαρυνθεί σημαντικά τα τελευταία χρόνια, αλλά έχουν υποστεί και μείωση του εισοδήματός τους.

2ον. Η διασφάλιση περιβάλλοντος δημοσιονομικής σταθερότητας με την επίτευξη βιώσιμων πρωτογενών πλεονασμάτων.

Σ’ αυτή την κατεύθυνση, πριν 2 μήνες, ελήφθη μία σημαντική νομοθετική πρωτοβουλία.

Πρωτοβουλία, με την οποία:

  • Αναμορφώνονται οι κανόνες δημοσιονομικής διαχείρισης και εποπτείας.
  • Εκσυγχρονίζεται, εναρμονίζεται και συντονίζεται το υφιστάμενο εθνικό δημοσιονομικό πλαίσιο με τις βέλτιστες ευρωπαϊκές και διεθνείς πρακτικές.
  • Εξοπλίζεται η Ελληνική δημόσια διοίκηση με τα εργαλεία που θα ενισχύσουν τη μακροχρόνια βιωσιμότητα των δημόσιων οικονομικών.

3ον. Η εξομάλυνση της πιστωτικής επέκτασης.

Είναι γεγονός ότι η εύρυθμη λειτουργία του τραπεζικού τομέα, ιδιαίτερα σε τραπεζοκεντρικές χώρες όπως είναι η Ελλάδα, αποτελεί προϋπόθεση για τη βιώσιμη ανάπτυξη και την αποτελεσματική κατανομή των οικονομικών πόρων.

Το Ελληνικό τραπεζικό σύστημα βρέθηκε αντιμέτωπο με πολλές, μεγάλες και διευρυνόμενες προκλήσεις.

Αυτές είχαν ορατές και δυσμενείς επιπτώσεις στη ρευστότητα, στην αποδοτικότητα, στην αποτελεσματικότητα και στην ποιότητα του χαρτοφυλακίου των Ελληνικών πιστωτικών ιδρυμάτων.

Σήμερα, όμως, αν και αναμένουν τα αποτελέσματα των Ευρωπαϊκών stress-tests, οι τράπεζες ανακεφαλαιοποιήθηκαν επαρκώς και προέβησαν σε αυξήσεις μετοχικού κεφαλαίου.

Οφείλουν συνεπώς να ανταποκριθούν, άμεσα και με επάρκεια, στο διαμεσολαβητικό τους ρόλο και να παράσχουν την απαραίτητη ρευστότητα στην πραγματική οικονομία, στηρίζοντας τις μικρομεσαίες επιχειρήσεις.

Σ’ αυτό το ρόλο, εκτιμώ ότι θα ανταποκριθούν.

Και πρέπει να ανταποκριθούν.

4ον. Η δημιουργία ενός δίκαιου, αποτελεσματικού και σύγχρονου κράτους, με την επιτάχυνση της διοικητικής μεταρρύθμισης.

Ήδη, στον ευρύτερο δημόσιο τομέα (Υπουργεία, Ανεξάρτητες Αρχές, Αποκεντρωμένες Διοικήσεις, ΟΤΑ Α’ και Β’ Βαθμού και εποπτευόμενα Νομικά Πρόσωπα Δημοσίου Δικαίου, Νομικά Πρόσωπα Ιδιωτικού Δικαίου, ΔΕΚΟ), ο αριθμός των δημοσίων υπαλλήλων έχει μειωθεί κατά 267.000 την τελευταία τετραετία, ενώ η ετήσια μισθολογική δαπάνη έχει περιοριστεί κατά περισσότερο από 8 δισ. ευρώ.

Τώρα, βρισκόμαστε, πλέον, στη φάση όπου μεταβαίνουμε σταδιακά από την επίτευξη απλών ποσοτικών στόχων στην εκπλήρωση των κρίσιμων ποιοτικών μεταρρυθμίσεων, με προτεραιότητα στην πάταξη της γραφειοκρατίας.

5ον. Η καταπολέμηση των φαινομένων διαφθοράς και απάτης.

Φαινόμενα, που επικεντρώνονται στους τομείς, κυρίως, όπου η δημόσια διοίκηση, με την ευρύτερη έννοια, έρχεται σε άμεση επαφή με τον πολίτη (120 δισ. ευρώ είναι το κόστος της διαφθοράς για την Ευρωπαϊκή οικονομία).

Στην Ελλάδα την τελευταία περίοδο έχουν γίνει, και γίνονται, σημαντικά βήματα προς τη σωστή κατεύθυνση, σε θεσμικό, διοικητικό και λειτουργικό επίπεδο.

Έτσι, η Ελλάδα, στο δείκτη αντίληψης της διαφθοράς της Διεθνούς Διαφάνειας ανέβηκε κατά 14 θέσεις το 2013.

Υπάρχουν, βέβαια, πολλά ακόμη βήματα που πρέπει να γίνουν.

Ήδη, δρομολογείται η διεύρυνση των αρμοδιοτήτων του Εθνικού Συντονιστή Καταπολέμησης της Διαφθοράς στο πεδίο της καταπολέμησης της απάτης.

6ον. Η βελτίωση της «ποιότητας» των δημόσιων οικονομικών.

Και αυτό θα επιτευχθεί με την κατάλληλη αξιολόγηση των δηµοσιονοµικών µέτρων και των διαρθρωτικών µεταρρυθµίσεων, όπως προβλέπεται και στο κείμενο Συμπερασμάτων του τελευταίου Ευρωπαϊκού Συμβουλίου.

Θα επιτευχθεί, όμως, και με την αύξηση της αποτελεσματικότητας των πόρων και με την ενίσχυση, σταδιακά, των δαπανών που έχουν υψηλό πολλαπλασιαστή και απόδοση, προάγουν την οικονομική ανάπτυξη και δημιουργούν υψηλή κοινωνική ανταποδοτικότητα.

Αυτός ο προσανατολισμός των δημόσιων δαπανών συνάδει και με τη θεωρία της ενδογενούς ανάπτυξης, σύμφωνα με την οποία παράγοντες όπως η εκπαίδευση, η έρευνα και η καινοτομία αποτελούν προωθητικούς παράγοντες για μια ισχυρή αναπτυξιακή δυναμική.

Αιχμή θα αποτελέσει η εξωστρεφής, καινοτόμος και ανταγωνιστική επιχειρηματικότητα.

Επιχειρηματικότητα, που θα εδράζεται στον ιδιωτικό τομέα, λόγω, κυρίως, της στενότητας των διαθέσιμων πόρων.

Επιχειρηματικότητα, που θα δίνει έμφαση στις μικρομεσαίες επιχειρήσεις, λόγω, κυρίως, του μεγάλου αριθμού τους και της συμβολής τους στη διασύνδεση της εγχώριας παραγωγής με την εξωτερική ζήτηση.

7ον. Η αύξηση των επενδύσεων – ειδικότερα των άμεσων ξένων επενδύσεων – και η ενίσχυση των εξαγωγών, καθώς και η διατήρηση της κατανάλωσης σε υψηλά επίπεδα, έχοντας, όμως, σημαντικά μικρότερο συντελεστή βαρύτητας στη διαμόρφωση του ΑΕΠ.

Είναι χαρακτηριστική η εκτίμηση πρόσφατης μελέτης της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, σύμφωνα με την οποία ο όγκος των εξαγωγών δύναται να αυξηθεί κατά 16,5 δισ. ευρώ ετησίως, όταν ολοκληρωθούν μία σειρά από αναγκαίες διαρθρωτικές μεταρρυθμίσεις.

8ον. Η ακόμη ταχύτερη αξιοποίηση των Ευρωπαϊκών και εθνικών πόρων.

Οι δαπάνες του Προγράμματος Δημοσίων Επενδύσεων, στο σύνολό τους, θα ανέλθουν περίπου στα 33,5 δισ. ευρώ μέχρι το 2018.

Ειδικότερα, σε ότι αφορά το εθνικό σκέλος του Προγράμματος, οι διαθέσιμοι πόροι κατανέμονται περίπου ισόποσα στους Επενδυτικούς Νόμους, οι οποίοι αποτελούν σημαντικό εργαλείο άσκησης πολιτικής για την επιχειρηματικότητα και τις νέες επενδύσεις στη χώρα.

Παράλληλα, έχουν επανεκκινήσει τα έργα στους μεγάλους αυτοκινητόδρομους.

Και έχουν ενισχυθεί και άλλες δράσεις, όπως είναι τα 23 υπό υλοποίηση έργα ΣΔΙΤ.

9ον. Η μεγιστοποίηση των διαθέσιμων χρηματοδοτικών πόρων.

Η προσφορά πιστώσεων, ιδίως προς τις επιχειρήσεις μικρού και μεσαίου μεγέθους, μπορεί να υποστηριχθεί από το Εθνικό Ταμείο Επιχειρηματικότητας και Ανάπτυξης, την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων, καθώς και το νεοϊδρυθέν Ελληνικό Επενδυτικό Ταμείο.

Και αυτό θα γίνει μέσω της συγχρηματοδότησης τραπεζικών δανείων, αλλά και μέσω της παροχής εγγυήσεων για την κάλυψη των πιστώσεων που χορηγούν οι τράπεζες.

Σε Ευρωπαϊκό, άλλωστε, επίπεδο προχωρούν οι τεχνικές προετοιμασίες, ώστε να υλοποιηθούν οι νέες πρωτοβουλίες για την ενθάρρυνση, μέσω της εγγύησης και τιτλοποίησης τραπεζικών δανείων, της χρηματοδότησης των επιχειρήσεων μικρού και μεσαίου μεγέθους από τις τράπεζες.

10ον. Η ενίσχυση της αποτελεσματικότητας των κοινωνικών δαπανών, ώστε να περιορισθεί το επίπεδο της φτώχειας και η διεύρυνση των κοινωνικών ανισοτήτων που αντιμετωπίζει η χώρα.

Με στοχευμένες παρεμβάσεις κοινωνικής πολιτικής, όπως η διασφάλιση της υγειονομικής περίθαλψης για τις ευαίσθητες κοινωνικές ομάδες και το καθεστώς του ελάχιστου εγγυημένου εισοδήματος, που ξεκινά πιλοτικά, με σκοπό να αποτελέσει τον πυρήνα μιας νέας στρατηγικής κοινωνικής πρόνοιας.

11ον. Η περαιτέρω ενίσχυση της μακροχρόνιας βιωσιμότητας του δημοσίου χρέους.

Η αλήθεια είναι ότι το δημόσιο χρέος, εδώ και δεκαετίες, είχε πολύ ισχυρή αυξητική δυναμική.

Αλήθεια, επίσης, είναι ότι ο ρυθμός αύξησής του αρχίζει να περιορίζεται, η μέση υπολειπόμενη φυσική διάρκειά του έχει χρονικά επεκταθεί και οι ετήσιες δαπάνες εξυπηρέτησής του έχουν αισθητά μειωθεί.

Είναι, όμως, επίσης αλήθεια ότι η επίτευξη των δημοσιονομικών στόχων της χώρας υποχρεώνει τους εταίρους και δανειστές μας να αναλάβουν, σύντομα, συγκεκριμένες πρωτοβουλίες για την περαιτέρω ενίσχυση της βιωσιμότητας του δημοσίου χρέους.

Ρεαλιστικές λύσεις, εφικτές τεχνικές, ισοδύναμοι τρόποι υπάρχουν.

Φίλες και φίλοι,

Κατά την πεποίθησή μου, αυτός είναι ο ορθός δρόμος που πρέπει να ακολουθήσουμε.

Δρόμος, που απαιτεί από όλους, πολίτες, κοινωνία, κράτος, δικαιοσύνη, πολιτική και αγορά, τον επανακαθορισμό του ρόλου και της ευθύνης τους.

Που επιβάλλει συγκλίσεις, εθνικό σχέδιο και σκληρή δουλειά.

Μακριά από διαγκωνισμούς λαϊκισμού.

Από σκοπιμότητες, ανώριμες και θορυβώδεις τακτικές.

Από πολιτικά, θεσμικά και προσωπικά παίγνια εξουσίας.

Σ’ αυτό το πλαίσιο, όλοι μας πρέπει να λειτουργήσουμε με πατριωτική συνείδηση, διορατικότητα, συναίνεση, υπευθυνότητα, σύνεση και ρεαλισμό.

Να προτάξουμε το ευρύ εμείς, έναντι του εγώ ή του στενού εμείς.

Να επιδείξουμε έμπρακτα κοινωνική αλληλεγγύη και σύμμετρη συμμετοχή στις θυσίες.

Ώστε να καταφέρουμε να ξεπεράσουμε, με το ελάχιστο δυνατόν κοινωνικό και οικονομικό κόστος, τις παθογένειες και τα ελλείμματα του εγχώριου υποδείγματος.

Και να δημιουργήσουμε το νέο.

Που μπορεί να ωθήσει την οικονομία και την κοινωνία σε έναν ενάρετο κύκλο ευημερίας για όλους τους πολίτες.