Εισήγηση Αναπλ. Υπουργού Οικονομικών Χρ. Σταϊκούρα στην Επιτροπή Οικονομικών Υποθέσεων επί του...

Εισήγηση Αναπλ. Υπουργού Οικονομικών Χρ. Σταϊκούρα στην Επιτροπή Οικονομικών Υποθέσεων επί του Κρατικού Προϋπολογισμού 2014

Κυρίες και Κύριοι Συνάδελφοι,

Οφείλουμε, όλες οι πτέρυγες της Βουλής, να συζητήσουμε για τον Κρατικό Προϋπολογισμό με νηφαλιότητα, ρεαλισμό και αλήθεια.

Και αυτό θα προσπαθήσω να πράξω σήμερα.

Απαντώντας σε ερωτήματα, σχόλια και αναφορές που κατέγραψα, από τοποθετήσεις Κομμάτων και Συναδέλφων Βουλευτών, τις τελευταίες ημέρες.

1ον. Ακούστηκε: «Οι μακροοικονομικές προβλέψεις της Κυβέρνησης είναι εξαιρετικά φιλόδοξες.»

Η αλήθεια είναι ότι τα 2 τελευταία χρόνια οι προβλέψεις μας δεν έχουν διαψευστεί.

Και ήταν συντηρητικές.

Ενδεικτικά, προβλέπαμε ύφεση 6,5% το 2012 και 4,5% το 2013.

Τελικά, η ύφεση διαμορφώθηκε στο 6,4% το 2012 και εκτιμάται στο 4%, ή και χαμηλότερα, το 2013.

Προβλέπαμε, με βάση το Πρόγραμμα, πρωτογενές έλλειμμα 1,5% του ΑΕΠ το 2012 και μηδενικό το 2013.

Τελικά, το πρωτογενές έλλειμμα ήταν χαμηλότερο το 2012 και εκτιμάται ότι θα υπάρξει σημαντικό πρωτογενές πλεόνασμα εφέτος.

Η εκτίμηση αυτή είναι προϊόν ρεαλιστικής ανάλυσης των δεδομένων και όχι διάθεσης για πανηγυρισμούς.

2ον. Ακούστηκε: «Η οικονομία θα παραμείνει σε καθεστώς βαθιάς ύφεσης και το 2014.»

Η αλήθεια είναι ότι υπάρχει τάση αποκλιμάκωσης της ύφεσης.

Αυτό αποτυπώνεται και στην τελευταία έκθεση του ΚΕΠΕ, σύμφωνα με την οποία «[…] η ιδιαίτερα αρνητική δυναμική που χαρακτήριζε τις εγχώριες οικονομικές εξελίξεις μέχρι και το τέλος του 2012 φαίνεται να εξασθενεί […]», κάτι που «[…] σηματοδοτεί για πρώτη φορά μια πιθανή έναρξη πορείας εξόδου της Ελληνικής οικονομίας από το καθεστώς ύφεσης […]» και «[…] από την κρίση σε βραχυπρόθεσμο ορίζοντα […]».

Η ίδια Έκθεση του ΚΕΠΕ, και όχι το Υπουργείο Οικονομικών, συνεχίζει:

«[…] Δείκτες επερχόμενης ανάκαμψης της οικονομίας γίνονται ολοένα και πιο φανεροί. Η πρώτη φάση ανακεφαλαιοποίησης των τραπεζών που κρίνεται επιτυχής, η συγκράτηση των καταθέσεων, η πτωτική πορεία των επιτοκίων που δημιουργεί τις προϋποθέσεις για επανεκκίνηση της οικονομικής ανάπτυξης, το πολύπλευρο ενδιαφέρον ξένων επενδυτών, η σημαντικά αυξημένη τουριστική κίνηση που καταγράφεται φέτος, ένα βελτιωμένο ισοζύγιο τρεχουσών συναλλαγών, η σταθεροποίηση στο Χρηματιστήριο Αθηνών, μαζί με τα θεσμικά εργαλεία της ανάπτυξης, αναμένεται εντός του 2013 να δημιουργήσουν μια σταθερή βάση για ένα 2014 με ανάπτυξη και εν δυνάμει αύξηση της απασχόλησης […]».

Θα επαναλάβω συνεπώς ότι οι εκτιμήσεις μας είναι προϊόν ρεαλιστικής ανάλυσης των δεδομένων.

3ον. Ακούστηκε: «Τα έσοδα, εφέτος, κατέρρευσαν.»

Η αλήθεια είναι ο Κρατικός Προϋπολογισμός, στο σκέλος των εσόδων, εκτελείται σύμφωνα με τους στόχους.

Χαμηλότερα, πράγματι, από το 2012.

Όπως είχε εκτιμηθεί.

Να υπενθυμίσω ότι ο Προϋπολογισμός που συζητούσαμε πέρυσι, τέτοια περίοδο, προέβλεπε μείωση εσόδων περίπου 2,9 δισ. ευρώ.

Μέχρι τέλος Οκτωβρίου, τα φορολογικά έσοδα έχουν διαμορφωθεί 230 εκατ. ευρώ υψηλότερα από το στόχο.

Σημειώνεται ότι η απόκλιση στα φορολογικά έσοδα, έναντι των στόχων, ήταν 1,1 δισ. ευρώ στο επτάμηνο, μειώθηκε στα 728 εκατ. ευρώ στο οκτάμηνο, στα 455 εκατ. ευρώ στο εννεάμηνο και, πλέον, υπάρχει υπέρβασή τους κατά 230 εκατ. ευρώ.

Η επίτευξη των στόχων των εσόδων του Κρατικού Προϋπολογισμού, εντός του 6ου συνεχόμενου έτους ύφεσης, συνιστά θετική προοπτική και επιτρέπει συγκρατημένη, αλλά ρεαλιστική, αισιοδοξία και για το επόμενο έτος.

4ον. Ακούστηκε: «Το Κράτος δεν επιστρέφει τους φόρους που οφείλει.»

Η αλήθεια είναι ότι, στο τέλος του 2013, οι επιστροφές φόρων αναμένεται να διαμορφωθούν στα 2,9 δισ. ευρώ, δηλαδή στο επίπεδο του στόχου που είχε τεθεί.

Ήδη, κατά το 1ο δεκάμηνο του έτους, οι επιστροφές έχουν ανέλθει στα 2,1 δισ. ευρώ, ενώ ήδη, κατά το 1ο 20ήμερο του Νοεμβρίου έχουν επιστραφεί άλλα 260 εκατ. ευρώ, από 111 εκατ. ευρώ την αντίστοιχη περυσινή περίοδο.

Σημειώνεται, μάλιστα, ότι εφέτος επιστρέφονται φόροι παρελθόντων οικονομικών ετών ύψους 723 εκατ. ευρώ, για αιτήσεις επιστροφών οι οποίες είχαν ελεγχθεί και για τις οποίες είχε εκδοθεί και εκκαθαριστεί το Ατομικό Φύλλο Έκπτωσης (ΑΦΕΚ) από τις οικείες ΔΟΥ μέχρι την 31η Δεκεμβρίου 2012.

Οι επιστροφές αυτές καλύπτονται από την ειδική πίστωση για την αποπληρωμή ληξιπρόθεσμων υποχρεώσεων και είναι δημοσιονομικά ουδέτερες, καθώς εξοφλούν υποχρεώσεις του Ελληνικού Δημοσίου παρελθόντων ετών που έχουν υπολογιστεί στα ελλείμματα των αντίστοιχων ετών.

Έτσι, οι συνολικές επιστροφές εσόδων εκτιμάται ότι θα ανέλθουν στα 3,6 δισ. ευρώ το 2013, και θα είναι αυξημένες κατά 9% έναντι του 2012, ενισχύοντας ουσιαστικά τη ρευστότητα στην πραγματική οικονομία.

5ον. Ακούστηκε: «Η Κυβέρνηση κρατά χαμηλά τις δαπάνες του ΠΔΕ προκειμένου να πετύχει τους δημοσιονομικούς της στόχους.»

Η αλήθεια είναι ότι θα θέλαμε οι δαπάνες του ΠΔΕ να γίνονται νωρίτερα και να κατανέμονται καλύτερα μέσα στο οικονομικό έτος.

Και αυτό γιατί εκτός από τις προφανείς θετικές επιπτώσεις στην οικονομία, θα είχαμε και έσοδα μέσα στο τρέχον οικονομικό έτος.

Μέχρι σήμερα, στο 1ο 10μηνο του έτους, αυτές οι δαπάνες διαμορφώθηκαν στα 3,3 δισ. ευρώ, υψηλότερες από πέρυσι, αλλά χαμηλότερες έναντι του στόχου.

Ωστόσο η απόκλιση αυτή, από τους στόχους, συρρικνώνεται και εκτιμάται ότι τελικά, στο τέλος του έτους, θα κλείσει.

Είναι χαρακτηριστικό ότι τους 4 τελευταίους μήνες, δηλαδή τους μήνες Ιούλιο, Αύγουστο, Σεπτέμβριο και Οκτώβριο, οι δαπάνες του Προγράμματος είναι αυξημένες κατά 40%, 28%, 32% και 13% έναντι των αντίστοιχων μηνών του 2012, αποτυπώνοντας τη σταδιακή ενίσχυση της τάσης απορρόφησης των επενδυτικών πόρων.

6ον. Ακούστηκε: «Η Κυβέρνηση δεν θα πετύχει, εφέτος, τους δημοσιονομικούς της στόχους. Την διαψεύδει και η Τράπεζα της Ελλάδος.»

Η αλήθεια είναι ότι, τα 2 τελευταία χρόνια, οι δημοσιονομικές προβλέψεις μας δεν έχουν διαψευστεί.

Εκτιμάται ότι εφέτος θα υπάρξει πρωτογενές πλεόνασμα, σύμφωνα με το Πρόγραμμα Οικονομικής Πολιτικής, ύψους 812 εκατ. ευρώ.

Υπερδιπλάσιο από την εκτίμηση που είχε αποτυπωθεί στο Προσχέδιο του Προϋπολογισμού, πριν από περίπου 1 μήνα.

Να υπενθυμίσουμε ότι ο στόχος του Προγράμματος είναι για μηδενικό πρωτογενές πλεόνασμα εφέτος.

Και αυτή η εκτίμηση είναι χωρίς να περιλαμβάνεται η αναδρομική μείωση του επιτοκίου σε χορηγούμενα από τους εταίρους δάνεια.

Χωρίς τη μεταφορά των αποδόσεων από τη διακράτηση ομολόγων του Ελληνικού Δημοσίου στα χαρτοφυλάκια των Κεντρικών Τραπεζών του Ευρωσυστήματος (ANFAs).

Χωρίς τα ποσά που αντιστοιχούν στο πρόγραμμα αγοράς ομολόγων της Ευρωπαϊκής Κεντρικής Τράπεζας (SMPs).

Και με τις επιστροφές φόρων και τις δαπάνες του Προγράμματος Δημοσίων Επενδύσεων να εκτιμώνται ότι θα διαμορφωθούν στο ύψος του Προϋπολογισμού, υψηλότερες μάλιστα από το 2012.

Η αλήθεια επίσης είναι ότι είχαν δίκιο τα Κόμματα της Αντιπολίτευσης, όταν υποστήριζαν ότι θα αλλάξουν τα μεγέθη μεταξύ Προσχεδίου και Σχεδίου Προϋπολογισμού.

Με μία ουσιώδη διαφορά:

Ότι αυτό έγινε επί τα βελτίω.

Και θα περίμενα να αναγνωρισθεί δημόσια.

Είναι επίσης αλήθεια ότι οι εκτιμήσεις αυτές είναι σε επίπεδο Γενικής Κυβέρνησης.

Επίπεδο στο οποίο αξιολογείται η χώρα, και για το οποίο δεν παρουσιάζει στοιχεία η Τράπεζα της Ελλάδος.

Σε επίπεδο Κράτους, τα στοιχεία που παρουσιάζει το Υπουργείο Οικονομικών και η Τράπεζα της Ελλάδος ουσιαστικά συμπίπτουν.

Και αυτό γιατί οι δαπάνες που περιλαμβάνονται στο Δελτίο της Τράπεζας της Ελλάδος είναι αυξημένες αφού περιλαμβάνουν και την αποπληρωμή ληξιπρόθεσμων οφειλών.

Το επισημαίνει αυτό άλλωστε και η ίδια η Τράπεζα της Ελλάδος, τόσο στις υποσημειώσεις (Νο. 4) του Δελτίου της, όσο και στα σχετικά Δελτία Τύπου που εκδίδει για το λόγο αυτό.

Οι δαπάνες όμως αυτές εξισορροπούνται από την ισόποση μείωση των ανεξόφλητων υποχρεώσεων των φορέων της Γενικής Κυβέρνησης.

Αυτό αποδεικνύεται από τα στοιχεία της Γενικής Κυβέρνησης.

Αφού πληρωμές και μείωση υποχρεώσεων εξισορροπούνται.

Σημειώνω ότι οι ανακοινώσεις της Τράπεζας της Ελλάδος γίνονται κάθε μήνα, από τις αρχές της χρονιάς.

Και σε όλες τις ανακοινώσεις, επί 10 μήνες, διατυπώνονταν αυτή η μεθοδολογική διαφορά.

Άρα τώρα, που σταθεροποιείται η τάση για επίτευξη πρωτογενούς πλεονάσματος, «ανακαλύψατε αμφισβητήσεις και διαφορές»;

Συνεχίζουν όμως ακόμη και σήμερα κάποιοι να σκιαμαχούν μόνο και μόνο για να δημιουργήσουν εντυπώσεις και να θολώσουν το θετικό μήνυμα.

7ον. Ακούστηκε: «Δεν υπάρχει συμφωνία με την Τρόικα, οπότε θα αλλάξει ο Προϋπολογισμός.»

Η αλήθεια είναι ότι αυτά λέγατε και πέρυσι.

Και δεν δικαιωθήκατε.

Οι στόχοι επιτεύχθηκαν.

Επίσης, είναι αλήθεια ότι έχουμε συμφωνήσει με την Τρόικα ως προς την επίτευξη σημαντικού πρωτογενούς πλεονάσματος εφέτος, στο ύψος που εκτιμά ο Προϋπολογισμός.

Τέλος, είναι αλήθεια ότι δεν έχουμε πλήρως συμφωνήσει ακόμη στον τρόπο με τον οποίο θα επιτευχθεί το πρωτογενές πλεόνασμα ύψους 1,5% του ΑΕΠ το 2014.

Αξιολογούνται τα στοιχεία, οι προβλέψεις και το ύψος των προτεινόμενων ρυθμίσεων.

Αξιολογούνται οι επιπτώσεις της εξέλιξης και της εκτέλεσης του εφετινού Προϋπολογισμού, στον Προϋπολογισμό του 2014.

Αξιολογούνται οι αποδόσεις δημοσιονομικών παρεμβάσεων, όπως είναι, ενδεικτικά, οι έλεγχοι στα αποτελέσματα νομικών προσώπων, η απόδοση της προσυμπλήρωσης των φορολογικών δηλώσεων των συνταξιούχων.

Αξιολογούνται διαφοροποιήσεις στο σενάριο βάσης από την ενσωμάτωση υψηλότερου, στα διαχρονικά όμως επίπεδα, μερίσματος του Ταμείου Παρακαταθηκών και Δανείων και τις προβλέψεις των ρυθμίσεων του νέου Φόρου Ακίνητης Περιουσίας.

Αξιολογούνται οι διαρθρωτικές παρεμβάσεις του Υπουργείου Εργασίας, Κοινωνικής Ασφάλισης και Πρόνοιας, με στόχο την ενίσχυση των εσόδων από ασφαλιστικές εισφορές και την καταπολέμηση της εισφοροδιαφυγής.

Είμαστε σε διαπραγματεύσεις.

Προσδοκούμε βάσιμα ότι τα στοιχεία εκτέλεσης του Κρατικου Προϋπολογισμού και κατά το δίμηνο Νοεμβρίου–Δεκεμβρίου 2013 θα είναι εντός ή και καλύτερα των στόχων.

Το αποτέλεσμα αυτό θα έχει επιπλέον θετική επίπτωση και στο δημοσιονομικό ισοζύγιο του 2014.

Έτσι, θα «γεφυρωθεί» και η όποια μικρή απόσταση που χωρίζει τις εκτιμήσεις μας έναντι εκείνων της Τρόικα.

Σε κάθε περίπτωση, η πορεία εκτέλεσης του Κρατικού Προϋπολογισμού δικαιώνει μέχρι σήμερα τις εκτιμήσεις μας.

8ον. Ακούστηκε: «Το καλύτερο δημοσιονομικό αποτέλεμα οφείλεται στις εθνικολογιστικές προσαρμογές.»

Η αλήθεια είναι ότι οι εθνικολογιστικές προσαρμογές των Οργανισμών Τοπικής Αυτοδιοίκησης (ΟΤΑ) Α’ και Β’ Βαθμού, καθώς και των Οργανισμών Κοινωνικής Ασφάλισης (ΟΚΑ), αφορούν τη μεταβολή του συνολικού ύψους των ανεξόφλητων υποχρεώσεών τους.

Στην περίπτωση που η μεταβολή αυτή έχει θετικό πρόσημο, αυτό σημαίνει ότι ο φορέας μείωσε (πλήρωσε) τις ανεξόφλητες υποχρεώσεις του και, επομένως, το ταμειακό του αποτέλεσμα βελτιώνεται ισόποσα σύμφωνα με τη μεθοδολογία του Ευρωπαϊκού Συστήματος Λογαριασμών.

Σημειώνεται ότι για το έτος 2013, στα οικονομικά αποτελέσματα των ΟΤΑ και των ΟΚΑ  έχει περιληφθεί και η επίπτωση της χρηματοδότησης των φορέων αυτών από την ειδική πίστωση, η οποία όμως είναι δημοσιονομικά ουδέτερη σε όρους Γενικής Κυβέρνησης, διότι η βελτίωση των αποτελεσμάτων των φορέων αντιρροπείται από την ισόποση αύξηση της σχετικής δαπάνης για εξόφληση ληξιπροθέσμων στον Κρατικό Προϋπολογισμό, καθώς η χρηματοδότηση των φορέων αποτελεί δαπάνη για το κράτος.

9ον. Ακούστηκε: «Η μείωση του ΦΠΑ στην εστίαση απέτυχε. Δεν βοήθησε ούτε καν στη μείωση των λουκέτων.»

Η αλήθεια είναι ότι υπάρχει ικανοποιητική πορεία είσπραξης του ΦΠΑ λοιπών προϊόντων, παρά τη μείωση του συντελεστή ΦΠΑ στην εστίαση κατά 10 ποσοστιαίες μονάδες.

Σημειώνεται ότι οι συγκεκριμένες εισπράξεις αναμένεται να υπερβούν το στόχο κατά 161 εκατ. ευρώ, παρά τη μείωση του συντελεστή ΦΠΑ στην εστίαση, η οποία είχε αρχικά εκτιμηθεί ότι θα οδηγούσε σε απώλεια εσόδων ύψους 140 εκατ. ευρώ.

Σύμφωνα δε με τα στοιχεία του Συνδέσμου Επωνύμων Οργανωμένων Αλυσίδων Εστίασης (ΣΕΠΟΑ), η αύξηση του ΦΠΑ στην εστίαση οδήγησε σε 4.500 λουκέτα και απώλεια 30.000 θέσεων απασχόλησης από τον κλάδο.

Από τον Αύγουστο μέχρι τον Οκτώβριο του έτους, 250 επιχειρήσεις του κλάδου έκλεισαν, αλλά 400 καινούριες άνοιξαν, δημιουργώντας 800 νέες θέσεις απασχόλησης.

Επίσης, οι καθαρές πωλήσεις του κλάδου αυξήθηκαν κατά 9%, ενώ οι τιμές στις «επώνυμες» αλυσίδες εστίασης μειώθηκαν κατά 5,2%.

10ον. Ακούστηκε: «Τα νοικοκυριά και οι επιχειρήσεις θα πληρώσουν πρόσθετους φόρους ύψους 2,48 δισ. ευρώ το 2014. Πρόκειται για πραγματική φορολογική επιδρομή.»

Η αλήθεια είναι ότι η φορολόγηση νοικοκυριών και επιχειρήσεων είναι ιδιαίτερα υψηλή.

Και θα πρέπει, συνεχώς, να επιδιώκεται η μείωση και ο εξορθολογισμός της.

Οι πρώτες στοχευμένες κινήσεις έγιναν εφέτος.

Πρέπει να συνεχιστούν.

Η αλήθεια, επίσης, είναι ότι προβλέπεται αύξηση 4% των καθαρών εσόδων του Κρατικού Προϋπολογισμού για το 2014.

Αυτό οφείλεται:

1ον. Στις προβλεπόμενες αυξημένες εισπράξεις των δύο πρώτων μηνών του 2014.

Το ποσό αυτό όμως, καθώς αφορά αποπληρωμή υποχρεώσεων του 2013, θα καταγραφεί στο δημοσιονομικό έτος 2013, μετά τις προβλεπόμενες εθνικολογιστικές προσαρμογές.

2ον. Στις ευνοϊκότερες μακροοικονομικές προβλέψεις, οι οποίες είναι σημαντικά βελτιωμένες έναντι των προβλέψεων που είχαν ληφθεί υπόψη κατά την κατάρτιση του Μεσοπρόθεσμου Προγράμματος.

3ον. Στις εκτιμήσεις της φορολογικής διοίκησης για σταδιακή αύξηση της φορολογικής συμμόρφωσης από το επόμενο έτος, καθώς και στην απόδοση συγκεκριμένων δράσεων που έχουν αναληφθεί στο πλαίσιο των μεταρρυθμίσεων των τελευταίων ετών για την είσπραξη ληξιπρόθεσμων οφειλών και καταπολέμησης της φοροδιαφυγής.

4ον. Στη θέσπιση του Ενιαίου Φόρου Ακινήτων (ΕΝΦΑ), ο οποίος από το 2014 αντικαθιστά το Φόρο Ακίνητης Περιουσίας (ΦΑΠ) και το ΕΕΤΑ.

Τα συνολικά έσοδα του ΕΝΦΑ, σε ετήσια βάση, εκτιμώνται στα 2,65 δισ. ευρώ, ενώ ο φόρος μεταβίβασης ακινήτων μειώνεται περίπου κατά 75% με στόχο την τόνωση της αγοράς ακινήτων.

11ον. Ακούστηκε: «Οι εισπράξεις από το φόρο εισοδήματος νομικών προσώπων αυξάνονται κατά 137% το 2014 έναντι του 2013. Και αυτό γιατί οι φόροι είναι αυξημένοι.»

Η αλήθεια είναι ότι οι φόροι δεν αυξάνονται.

Η αύξηση των εσόδων προέρχεται από την υλοποίηση της φορολογικής μεταρρύθμισης του Ιανουαρίου του 2013.

Συγκεκριμένα, κατηγορίες φορολογουμένων που μέχρι πέρυσι φορολογούνταν ως φυσικά πρόσωπα, από το 2014 φορολογούνται με βάση την επιχειρηματική τους δραστηριότητα και επομένως οι φόροι τους καταγράφονται στα έσοδα από το φόρο εισοδήματος νομικών προσώπων.

Παράλληλα, εκπίπτουν οι δαπάνες τους, συμπεριλαμβανομένων των ασφαλιστικών τους εισφορών.

Παραδείγματα;

Οι ατομικές επιχειρήσεις (π.χ. μικρά καταστήματα πώλησης ρούχων) και οι ελεύθεροι επαγγελματίες (π.χ. δικηγόροι, γιατροί, λογιστές κ.λπ.).

12ον. Ακούστηκε: «Το 2014 προβλέπεται να εισπραχθούν περίπου 1,2 δισ. ευρώ περισσότερα από φόρους περιουσίας, επιβαρύνοντας υπέρμετρα την ακίνητη περιουσία».

Η αλήθεια είναι ότι η πραγματική αύξηση, το 2014 έναντι του 2013, είναι του ύψους των 250 εκατ. ευρώ.

Οφείλεται δε στο γεγονός ότι, τους πρώτους μήνες του 2014, θα εξοφληθούν και οι τελευταίες δόσεις του Έκτακτου Ειδικού Τέλους Ακινήτων (ΕΕΤΑ) του 2013.

Υπενθυμίζεται ότι το 2013 εισπράττονται ΦΑΠ τριών ετών, συνολικού ύψους περίπου 900 εκατ. ευρώ, τα οποία όμως, ακριβώς επειδή αφορούν φόρους παρελθόντων οικονομικών ετών, καταγράφονται στους άμεσους φόρους Παρελθόντων Οικονομικών Ετών (ΠΟΕ).

Έτσι, το 2013 το σύνολο των φόρων περιουσίας, που καταβάλλουν οι φορολογούμενοι, ανεξάρτητα από τους κωδικούς του Προϋπολογισμού που καταγράφονται, είναι συγκρίσιμο με αυτό που θα καταβάλλουν το 2014.

Τονίζεται δε ότι από το 2015 και για τα επόμενα έτη, οι φόροι περιουσίας εκτιμάται ότι θα σταθεροποιηθούν στο επίπεδο των 2,8 δισ. ευρώ, γεγονός που θα ελαφρύνει κατά 1,1 δισ. ευρώ περίπου τους οικογενειακούς προϋπολογισμούς.

13ον. Ακούστηκε: «Δεν είναι ρεαλιστικό να προβλέπεται αύξηση εσόδων από τον ΕΦΚ και το ΦΠΑ στα καύσιμα το 2014».

Η αλήθεια είναι ότι τα έσοδα από τον ΕΦΚ ενεργειακών προϊόντων και από το ΦΠΑ πετρελαιοειδών προβλέπεται να ανακάμψουν στον Προϋπολογισμό, καθώς δύο από τις βασικές αιτίες που οδήγησαν στη δραματική τους μείωση, εκτός του, πράγματι, υψηλού Ειδικού Φόρου Κατανάλωσης στο πετρέλαιο θέρμανσης, δεν αναμένεται να επαναληφθούν:

(α) Η αποθεματοποίηση του Απριλίου του 2012, καθώς οι καταναλωτές «γέμισαν» τις δεξαμενές τους για τον επόμενο χειμώνα προκειμένου να «προλάβουν» την αύξηση του ΕΦΚ κατά 450% περίπου.

(β) Οι πολύ ήπιες καιρικές συνθήκες τον περυσινό χειμώνα, καθώς, για παράδειγμα, τον Ιανουάριο του 2013 η μέση θερμοκρασία στην Αττική, σύμφωνα με σχετικές μελέτες, ήταν 3,5 βαθμούς Κελσίου υψηλότερη από τον Ιανουάριο του 2012.

Επιπλέον, στην αύξηση της κατανάλωσης θα συμβάλλει η διεύρυνση των κριτηρίων του επιδόματος πετρελαίου θέρμανσης και η αύξηση της επιδότησης ανά λίτρο, περίπου κατά 25%, η οποία αναμένεται να οδηγήσει σε αύξηση της κατανάλωσης πετρελαίου θέρμανσης.

Ήδη, τον Οκτώβριο αυξήθηκε η κατανάλωση πετρελαίου θέρμανσης και τα αντίστοιχα έσοδα από ΕΦΚ περίπου κατά 39%.

14ον. Ακούστηκε: «Θα μειωθούν σημαντικά οι κρατικές επιχορηγήσεις προς τους Οργανισμούς Κοινωνικής Ασφάλισης.»

Η αλήθεια είναι ότι στον Κρατικό Προϋπολογισμό δεν περιλαμβάνονται νέες παρεμβάσεις που αφορούν στην χρηματοδότηση του ασφαλιστικού συστήματος από το κράτος, πέραν όσων έχουν ψηφιστεί στο Μεσοπρόθεσμο Πλαίσιο Δημοσιονομικής Στρατηγικής από το Κοινοβούλιο.

Η επίπτωση των ήδη ψηφισθέντων, κατά τα προηγούμενα έτη, παρεμβάσεων εκτιμάται ότι θα επιφέρει τη βελτίωση των οικονομικών αποτελεσμάτων των ασφαλιστικών ταμείων και των νοσοκομείων και, συνεπώς, την μείωση των αναγκών χρηματοδότησής τους από τον Κρατικό Προϋπολογισμό.

Περαιτέρω, ο σχεδιασμός του Υπουργείου Εργασίας, Κοινωνικής Ασφάλισης και Πρόνοιας, περιλαμβάνει, για το έτος 2014, στοχευμένες, διαρθρωτικού χαρακτήρα, παρεμβάσεις, μέσω της εντατικοποίησης των συστημάτων ελέγχου και διασταυρώσεων των στοιχείων και της ενδυνάμωσης των μηχανισμών είσπραξης.

15ον. Ακούστηκε: «Η ανεργία έχει εκτιναχθεί σε δυσθεώρητα ύψη.»

Πράγματι, αυτό είναι αλήθεια.

Το μέσο ποσοστό της, δυστυχώς, εκτιμάται ότι θα κυμανθεί, σε εθνικολογιστική βάση, στο 25,5% το 2013, ενώ η απασχόληση θα μειωθεί κατά 3,5%.

Είναι όμως επίσης αλήθεια ότι η αυξητική δυναμική της ανακόπτεται.

Ενώ, από το καλοκαίρι του 2011 έως το καλοκαίρι του 2012 ο ρυθμός αύξησης των ανέργων, σε ετήσια βάση, κυμαινόταν στο 40%, από το καλοκαίρι του 2012 άρχισε μια σταθερή πτωτική πορεία.

Έτσι, ο ρυθμός αύξησης των ανέργων από 44% τον Ιούνιο του 2012 έχει πέσει στο 7,5% τον Αύγουστο του 2013.

Επιπρόσθετα, όπως αποτυπώνεται και από τα στοιχεία της βάσης δεδομένων «ΕΡΓΑΝΗ», το ισοζύγιο των ροών μισθωτής απασχόλησης στον ιδιωτικό τομέα είναι θετικό για το δεκάμηνο του 2013.

Αυτά φυσικά δεν είναι στοιχεία για πανηγυρισμούς.

Είναι στοιχεία που αποτυπώνουν την πραγματικότητα και καθιστούν αναγκαία και απαραίτητη την ένταση των προσπαθειών της Κυβέρνησης σε αυτό το πεδίο.

16ον. Ακούστηκε: «Η αγορά έχει γονατίσει από την έλλειψη ρευστότητας.»

Είναι αλήθεια ότι υπάρχει πρόβλημα ρευστότητας.

Το οποίο και πρέπει, άμεσα, να αντιμετωπισθεί.

Τι κάνει η Κυβέρνηση;

Κινείται σε 4 άξονες:

1ος. Ο πρώτος είναι αυτός της αποπληρωμής ληξιπρόθεσμων οφειλών του Κράτους προς τον ιδιωτικό τομέα.

Πρόκειται για απλήρωτες υποχρεώσεις από δαπάνες καθώς και εκκρεμείς επιστροφές φόρων που είχαν δημιουργηθεί μέχρι το τέλος του 2011.

Στο δεκάμηνο του 2013, προσθέτοντας και το Δεκέμβριο του 2012, οι χρηματοδοτήσεις των φορέων έφθασαν τα 6 δισ. ευρώ και οι πληρωμές τα 5,2 δισ. ευρώ.

Μέχρι το τέλος του έτους οι χρηματοδοτήσεις εκτιμάται ότι θα ανέλθουν στα 6,6 δισ. ευρώ.

Δηλαδή, στο 3,6% του ΑΕΠ.

2ος. Ο δεύτερος είναι αυτός της επιτάχυνσης της αξιοποίησης των κοινοτικών πόρων.

Η πορεία υλοποίησης του ΕΣΠΑ 2007–2013 κρίνεται ικανοποιητική, τόσο ως προς την αξιοποίηση των πόρων σε σχέση με τον μέσο όρο απορρόφησης των ευρωπαϊκών προγραμμάτων, όσο και ως προς το στόχο που απορρέει από το Πρόγραμμα.

3ος. Ο τρίτος είναι αυτός της αξιοποίησης εργαλείων τόνωσης και ενίσχυσης της ρευστότητας.

Ειδικότερα, μεταξύ άλλων, εδραιώνεται η στενή συνεργασία με την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων.

Και από την αρχή του 2014 ενεργοποιείται ένα νέο χρηματοδοτικό εργαλείο με τη σύσταση του Ελληνικού Επενδυτικού Ταμείου, το οποίο θα καλύπτει, με εναλλακτικούς τρόπους χρηματοδότησης, την επιχειρηματική δραστηριότητα στην Ελλάδα, ξεκινώντας με ένα αρχικό κεφάλαιο 500 εκατ. ευρώ.

4ος. Ο τέταρτος είναι αυτός της ανάκαμψης της τραπεζικής αγοράς, σε συνέχεια των διαδικασιών ανακεφαλαιοποίησης και ανασυγκρότησης των πιστωτικών ιδρυμάτων, διαδικασία που ήδη υλοποιήθηκε ή υλοποιείται.

17ον. Ακούστηκε: «Προβλέπεται μείωση, το 2014, κατά 200 εκατ. ευρώ στις δαπάνες του ΠΔΕ σε σχέση με το Προσχέδιο του Προϋπολογισμού.»

Η αλήθεια είναι ότι, σε σχέση με το Προσχέδιο του Προϋπολογισμού, υπάρχει, πράγματι, μείωση 200 εκατ. ευρώ στις δαπάνες του Προγράμματος Δημοσίων Επενδύσεων.

Αυτό έγινε λόγω της αναθεώρησης των χαρακτηριστικών του Ενιαίου Φόρου Ακινήτων.

Στο πλαίσιο αυτό, δεν θα πρέπει να μας διαφεύγει ότι ποσό αντίστοιχο της προσαρμογής των δαπανών του ΠΔΕ δεν θα εισπραχθεί από τα νοικοκυριά.

Θα παραμείνουν, δηλαδή, διαθέσιμα προς κατανάλωση και διοχέτευση στην πραγματική οικονομία.

Συνεπώς, δεν ευσταθεί, σε μεγάλο βαθμό, η κριτική περί μείωσης των δημοσίων πόρων που θα πέσουν στην οικονομία, διότι αντίστοιχο ποσό θα παραμείνει στην οικονομία.

Ίσως όχι του ίδιου πολλαπλασιαστικού αποτελέσματος, αλλά αντιστοίχου, καθώς η εσωτερική ζήτηση βρίσκεται σε χαμηλά επίπεδα.

Επίσης, δεν θα πρέπει να παραγνωρίζουμε ότι το επίπεδο των δαπανών του ΠΔΕ τόσο σε απόλυτους αριθμούς όσο και ως ποσοστό του ΑΕΠ, ακόμη και με αυτή τη μείωση, ακόμα και σε σχετικά χαμηλά επίπεδα, θα είναι το υψηλότερο μετά το 2010.

Θα διαμορφωθεί στο 3,7% του ΑΕΠ.

18ον. Ακούστηκε: «Η χώρα δεν υλοποιεί διαρθρωτικές αλλαγές, με αποτέλεσμα να μην βελτιώνεται η ανταγωνιστικότητα της οικονομίας της.»

Η αλήθεια είναι ότι η Ελλάδα είναι η χώρα με τον υψηλότερο, μεταξύ των κρατών-μελών του ΟΟΣΑ, ρυθμό προώθησης των μεταρρυθμίσεων για την περίοδο 2011-2012, υλοποιώντας μάλιστα τις δυσκολότερες διαρθρωτικές αλλαγές, ακόμη και σε πολιτικά ευαίσθητους τομείς, όπως είναι οι ρυθμίσεις στην αγορά εργασίας και τα συστήματα κοινωνικής πρόνοιας.

Με αποτέλεσμα την ενίσχυση της ανταγωνιστικότητας της οικονομίας.

Είναι όμως, επίσης, αλήθεια ότι τα χρόνια διαρθρωτικά προβλήματα της Ελληνικής οικονομίας, που καθήλωναν τη μακροχρόνια ανταγωνιστικότητα και δυναμική της, δεν έχουν αντιμετωπιστεί σε όλο τους το εύρος.

Και προς αυτή την κατεύθυνση συνεχίζουμε την προσπάθεια.

Απαιτείται η συνέχιση και η επιτάχυνση της υλοποίησης διαρθρωτικών μεταρρυθμίσεων και θεσμικών αλλαγών, η περαιτέρω προώθηση του προγράμματος αποκρατικοποιήσεων και η επιτάχυνση των δομικών αλλαγών για τη βελτίωση του επιχειρηματικού και επενδυτικού περιβάλλοντος.

19ον. Ακούστηκε: «Το πολιτικό σύστημα και η Κυβέρνηση δεν έχει την ικανότητα ή τη βούληση να αντιμετωπίσει τη φοροδιαφυγή.»

Η αλήθεια είναι ότι η φοροδιαφυγή είναι ένα έντονο, διατοπικό και διαχρονικό πρόβλημα, με οικονομικές και κοινωνικές διαστάσεις.

Που δεν έχει αντιμετωπισθεί, ακόμη, με επάρκεια στη χώρα μας.

Είναι όμως επίσης αλήθεια ότι καταβάλλεται προσπάθεια, με πρώτα, δειλά, θετικά, μετρήσιμα αποτελέσματα.

Το παλαιό ληξιπρόθεσμο χρέος, μέχρι 31.12.2012, είχε διαμορφωθεί στα 55,1 δισ. ευρώ, και έχει μειωθεί στα 53,5 δισ. ευρώ το Σεπτέμβριο του 2013.

Οι εισπράξεις έναντι αυτού ήταν 1,1 δισ. ευρώ μέχρι την 31.12.2012, ενώ οι αντίστοιχες εισπράξεις έχουν ήδη ανέλθει στα 1,15 δισ. ευρώ μέχρι το Σεπτέμβριο του 2013.

Επίσης οι εισπράξεις έναντι του νέου ληξιπρόθεσμου χρέους έχουν ανέλθει στα 985 εκατ. ευρώ.

Απομένουν όμως πολλά ακόμη να γίνουν.

Απαιτείται επιμονή και αποφασιστικότητα.

20ον. Ακούστηκε: «Το δημόσιο χρέος διαρκώς αυξάνει.»

Η αλήθεια είναι ότι ο ρυθμός αύξησης του δημόσιου χρέους, παρά την προσωρινή αύξησή του, περιορίζεται.

Ωστόσο, αυτή η αύξηση ούτε αιφνίδια είναι, ούτε μπορεί να αποτελέσει αιτία για την πρόκληση οποιασδήποτε ανησυχίας, αφού είναι παροδική, χρονικά ορισμένη και, το σημαντικότερο, αντιρροπείται από την απόκτηση περιουσιακών στοιχείων από το Ελληνικό Δημόσιο.

Συγκεκριμένα, αυτή η φαινομενική αύξηση χρέους είναι προϊόν της υποχρέωσης απεικόνισης της εκταμίευσης των κεφαλαίων από το Ευρωπαϊκό Ταμείο Χρηματοπιστωτικής Σταθερότητας προς το Ελληνικό Δημόσιο, προκειμένου να επιτευχθεί η χρηματοδότηση της ανακεφαλαιοποίησης των τραπεζών.

Ωστόσο, το χρέος που δημιουργείται από την εκταμίευση των κεφαλαίων αντικρύζεται από περιουσιακά στοιχεία που αποτελούν πλέον ιδιοκτησία του Ελληνικού Δημοσίου, με προβλεπόμενη εκποίησή τους και με σημαντική αξία μεταπώλησης.

Αξίζει, επίσης, να σημειωθεί ότι:

1ον. Το μεγαλύτερο μέρος του δημόσιου χρέους διακρατείται πλέον από τους εταίρους και το Ευρωσύστημα.

2ον. Η μεσοσταθμική διάρκεια του χρέους έχει χρονικά επεκταθεί.

Η μέση υπολειπόμενη φυσική διάρκειά του διαμορφώνεται στα 16 έτη.

Για τις περισσότερες χώρες της Ευρωζώνης η μέση διάρκεια δεν ξεπερνά τα 7 έτη.

Και οι δύο αυτές παράμετροι έχουν ιδιαίτερη σημασία για τη μείωση του κινδύνου εξόφλησης και αναχρηματοδότησης, αλλά και για τη βιωσιμότητα του χρέους, ενώ απελευθερώνουν πόρους για την ανάπτυξη και εξοικονομούν χρόνο για την αναδιάταξη της οικονομίας.

3ον. Το μεσοσταθμικό επιτόκιο νέου δανεισμού, το οποίο διαμορφώνεται από τις εκδόσεις εντόκων γραμματίων και τα δάνεια που χορηγήθηκαν από το Ευρωπαϊκό Ταμείο Χρηματοπιστωτικής Σταθερότητας και το Διεθνές Νομισματικό Ταμείο, διαμορφώθηκε, στο τέλος Οκτωβρίου, σε ιδιαίτερα χαμηλά επίπεδα, στο 2,6%.

4ον. Οι δαπάνες εξυπηρέτησης του χρέους εκτιμάται ότι θα ανέλθουν στα 19 δισ. ευρώ το 2013, έναντι 36,7 δισ. ευρώ το 2012.

Οι δαπάνες για τόκους εκτιμάται ότι θα διαμορφωθούν στα 6,1 δισ. ευρώ ή στο 3,3% του ΑΕΠ το 2013, από 12,2 δισ. ευρώ ή 6,3% του ΑΕΠ το 2012.

Η μεγάλη μείωση των δαπανών εξυπηρέτησης οφείλεται στη μείωση του δημόσιου χρέους μετά την ανταλλαγή των ομολόγων του Μαρτίου του 2012 και την επαναγορά του Δεκεμβρίου του 2012, στη μείωση του περιθωρίου επιτοκίου των δανείων του Μηχανισμού Στήριξης, καθώς και στην αναβολή καταβολής των τόκων για τα δάνεια που χορηγήθηκαν από το Ευρωπαϊκό Ταμείο Χρηματοπιστωτικής Σταθερότητας.

Κυρίες και Κύριοι Συνάδελφοι,

Με γνώμονα, συνεπώς, αυτές τις παρατηρήσεις, την κρισιμότητα των στιγμών και το μέγεθος της προσπάθειας που έχει καταβληθεί μέχρι σήμερα από τους Έλληνες πολίτες, αλλά και λαμβάνοντας υπόψη τη διαρκή και δυναμική διαδικασία διαπραγματεύσεων με τους εταίρους μας επί συστατικών του Μεσοπρόθεσμου Προγράμματος, προσβλέπουμε, σε κλίμα συνεννόησης και συνεργασίας, σε μια ειλικρινή και δημιουργική συζήτηση και έγκριση, τελικώς, του Σχεδίου του Κρατικού Προϋπολογισμού για το οικονομικό έτος 2014.

Σχέδιο, στο πλαίσιο μιας ευρύτερης στρατηγικής, ώστε να επιστρέψει η κοινωνία και η οικονομία στον ενάρετο κύκλο της ευημερίας για όλους τους πολίτες, εντός της Ευρωζώνης.