Δελτίο Τύπου Αναπλ. Υπουργού Οικονομικών Χρ. Σταϊκούρα σχετικά με τα προσωρινά στοιχεία...

Δελτίο Τύπου Αναπλ. Υπουργού Οικονομικών Χρ. Σταϊκούρα σχετικά με τα προσωρινά στοιχεία εκτέλεσης του Κρατικού Προϋπολογισμού την περίοδο Ιανουαρίου – Οκτωβρίου 2013

Από το Γραφείο του Αναπληρωτή Υπουργού Οικονομικών, κ. Χρήστου Σταϊκούρα, ανακοινώνονται τα εξής σχετικά με τα προσωρινά αποτελέσματα εκτέλεσης του Κρατικού Προϋπολογισμού για την περίοδο Ιανουαρίου – Οκτωβρίου 2013:

«Ο Κρατικός Προϋπολογισμός συνεχίζει να εκτελείται ικανοποιητικά.

Τόσο ως προς το σκέλος των δαπανών, όσο, πλέον, και ως προς το σκέλος των εσόδων.

Έτσι, προσεγγίζεται όλο και περισσότερο η επίτευξη πρωτογενούς πλεονάσματος το 2013.

Συνεπώς, φαίνεται ότι η χώρα επιτυγχάνει τον εθνικό στόχο.

Βέβαια, με τεράστιες θυσίες των Ελλήνων πολιτών, πρωτόγνωρες στη μεταπολεμική Ευρώπη.

Η προσπάθεια συνεχίζεται, με αυτοπεποίθηση, χωρίς ταλαντεύσεις.

Η χώρα ενδυναμώνει τη διαπραγματευτική της θέση.

Ειδικότερα:

1ον. Το πρωτογενές αποτέλεσμα είναι πλεονασματικό.

Το πρωτογενές πλεόνασμα, με βάση τα Ευρωπαϊκά Στατιστικά Πρότυπα σύμφωνα με τα οποία όλες οι χώρες της Ευρώπης αποστέλλουν στατιστικά στοιχεία στην Ευρωπαϊκή Στατιστική Αρχή (Eurostat), διαμορφώθηκε περίπου στα 2,6 δισ. ευρώ ή στο 1,4% του ΑΕΠ.

Εάν εξαιρέσουμε τα έσοδα από τα SMPs της Ευρωπαϊκής Κεντρικής Τράπεζας, τότε το πρωτογενές πλεόνασμα διαμορφώθηκε στο 1,1 δισ. ευρώ ή στο 0,6% του ΑΕΠ.

Το δεκάμηνο του 2012 υπήρξε πρωτογενές έλλειμμα 1,1 δισ. ευρώ ή 0,6% του ΑΕΠ.

Καθίσταται έτσι εφικτός ο στόχος του Προσχεδίου του Προϋπολογισμού για πρωτογενές πλεόνασμα, εφέτος, 3,4 δισ. ευρώ σύμφωνα με τα Ευρωπαϊκά Στατιστικά Πρότυπα, και 345 εκατ. ευρώ σύμφωνα με το Πρόγραμμα Οικονομικής Πολιτικής.

Και αυτές οι εκτιμήσεις είναι συντηρητικές.

Και σε αυτές συμφωνεί και η Τρόικα.

Επαναλαμβάνω ότι η διαφορά μεταξύ του πρωτογενούς πλεονάσματος με τη μεθοδολογία της Eurostat και με τη μεθοδολογία του Προγράμματος Οικονομικής Πολιτικής αποτυπώνεται στον Πίνακα 2.2 του Προσχεδίου του Κρατικού Προϋπολογισμού 2014.

Το πρωτογενές αποτέλεσμα κατά το Πρόγραμμα δεν περιλαμβάνει την αναδρομική μείωση του επιτοκίου για δάνεια από την Ευρωπαϊκή Ένωση, και τη μεταφορά των αποδόσεων των Ελληνικών ομολόγων από τις Κεντρικές Τράπεζες του Ευρωσυστήματος (ANFAs και SMPs).

Αυτή η διάκριση γίνεται και σε όλες τις μελέτες της Ευρωπαϊκής Επιτροπής.

2ον. Το έλλειμμα του Κρατικού Προϋπολογισμού μειώθηκε.

Διαμορφώθηκε στα 2,9 δισ. ευρώ.

Ο στόχος ήταν για έλλειμμα 8,7 δισ. ευρώ.

Υπενθυμίζεται ότι την αντίστοιχη περίοδο του 2012 το έλλειμμα ήταν 12,2 δισ. ευρώ, δηλαδή περίπου υπέρ-τετραπλάσιο.

Το έλλειμμα, συνεπώς, κατά το εφετινό δεκάμηνο, μειώθηκε στο 1,6% του ΑΕΠ, από 6,3% του ΑΕΠ που ήταν το αντίστοιχο διάστημα του 2012.

3ον. Τα καθαρά έσοδα του ΚρατικούΠροϋπολογισμού είναι αυξημένα τόσο σε σχέση με το 2012 όσο και έναντι των στόχων που είχαν τεθεί.

Συγκεκριμένα:

  • Τα καθαρά έσοδα του Κρατικού Προϋπολογισμού ανήλθαν σε 42,9 δισ. ευρώ, παρουσιάζοντας αύξηση κατά 2,8% έναντι της αντίστοιχης περυσινής περιόδου και κατά 5,7% έναντι του στόχου.

Εάν εξαιρέσουμε τα έσοδα από τα SMPs, αυτά παραμένουν αυξημένα κατά 800 εκατ. ευρώ έναντι του στόχου.

  • Τα καθαρά έσοδα του Τακτικού Προϋπολογισμού ανήλθαν σε 38,9 δισ. ευρώ, παρουσιάζοντας μείωση κατά 0,5% έναντι της αντίστοιχης περυσινής περιόδου, αλλά αύξηση 5% έναντι του στόχου.
  • Τα έσοδα προ επιστροφών φόρων ανήλθαν στα 40,9 δισ. ευρώ, 1,5 δισ. ευρώ ή 3,9% υψηλότερα από το στόχο που είχε τεθεί.
  • Τα φορολογικά έσοδα διαμορφώθηκαν στα 35,6 δισ. ευρώ, 250 εκατ. ευρώ ή 0,7% υψηλότερα από το στόχο.

Και αυτό, γιατί το μήνα Οκτώβριο, τα φορολογικά έσοδα υπερέβησαν το στόχο κατά περίπου 700 εκατ. ευρώ.

Σημειώνεται ότι η απόκλιση στα φορολογικά έσοδα, έναντι των στόχων, ήταν 1,1 δισ. ευρώ στο επτάμηνο, μειώθηκε στα 728 εκατ. ευρώ στο οκτάμηνο, στα 455 εκατ. ευρώ στο εννεάμηνο και, πλέον, υπάρχει υπέρβασή τους κατά 250 εκατ. ευρώ.

Επιβεβαιώνονται, έτσι, για ακόμη μία φορά, οι αρχικές εκτιμήσεις, σύμφωνα με τις οποίες οι σημαντικές υστερήσεις που παρατηρήθηκαν κατά το 1ο εξάμηνο του έτους θα ήταν πλήρως αντιμετωπίσιμες, σε αντίθεση με όσα κάποιοι τότε υποστήριζαν.

4ον. Οι επιστροφές φόρων υπερέβησαν τα 2 δισ. ευρώ το δεκάμηνο του έτους.

Μάλιστα, το μήνα Οκτώβριο, αυτές διαμορφώθηκαν σε ιδιαιτέρως υψηλά επίπεδα, στα 558 εκατ. ευρώ, έναντι 251 εκατ. ευρώ τον αντίστοιχο περυσινό μήνα.

Σημειώνεται ότι μέχρι σήμερα έχουν επιστραφεί επιπλέον 637 εκατ. ευρώ που αφορούν σε επιστροφές παρελθόντων οικονομικών ετών.

Οι επιστροφές αυτές καλύπτονται από την ειδική πίστωση για την αποπληρωμή των ληξιπρόθεσμων υποχρεώσεων.

Καθίσταται έτσι εφικτή η επίτευξη του στόχου του Προσχεδίου του Προϋπολογισμού για το 2013.

Tο τρέχον έτος, οι συνολικές επιστροφές φόρων εκτιμάται ότι θα ανέλθουν στα 3,6 δισ. ευρώ, αυξημένες κατά 14% έναντι του 2012, ενισχύοντας τη ρευστότητα της οικονομίας.

5ον. Οι πρωτογενείς δαπάνες μειώθηκαν τόσο έναντι του στόχου όσο και έναντι της αντίστοιχης περιόδου του 2012.

Διαμορφώθηκαν στα 35,8 δισ. ευρώ, 2,6 δισ. ευρώ ή 6,7% χαμηλότερα από την αντίστοιχη περίοδο του 2012, και 1,5 δισ. ευρώ ή 4% χαμηλότερα από τον στόχο που είχε τεθεί για το δεκάμηνο του έτους.

Ενώ, το μήνα Οκτώβριο, αυτές διαμορφώθηκαν οριακά χαμηλότερα, περίπου 1%, από το ύψος του αντίστοιχου περυσινού μήνα.

Συνεπώς, συμπερασματικά, προκύπτει ότι έχει ελεγχθεί η διαχείριση και έχει προωθηθεί η πειθαρχία στο σκέλος των δημόσιων δαπανών, με αποτέλεσμα η απόδοση των παρεμβάσεων δημοσιονομικής πολιτικής να ανταποκρίνεται στις αρχικές εκτιμήσεις.

6ον. Έχει γίνει ιδιαίτερα λελογισμένη χρήση και ορθολογική αξιοποίηση του αποθεματικού του Τακτικού Προϋπολογισμού.

Συγκεκριμένα, κατά το δεκάμηνο του έτους, έχει δαπανηθεί 63% του αποθεματικού που προβλέπονταν στον Προϋπολογισμό, έναντι του 78% περίπου του συνολικού αποθεματικού που είχε χρησιμοποιηθεί την αντίστοιχη περίοδο του 2012.

Παρέχεται, έτσι, η δυνατότητα ένα σημαντικό μέρος των πιστώσεων του αποθεματικού να μεταφερθεί για την κάλυψη αναγκών στο χώρο της υγείας και της κοινωνικής ασφάλισης.

7ον. Οι δαπάνες του Προγράμματος Δημοσίων Επενδύσεων διαμορφώθηκαν στα 3,3 δισ. ευρώ, υψηλότερες από πέρυσι και χαμηλότερες έναντι του στόχου.

Ωστόσο η απόκλιση αυτή, από τους στόχους, συρρικνώνεται και εκτιμάται ότι τελικά, στο τέλος του έτους, θα κλείσει.

Είναι χαρακτηριστικό ότι τους 4 τελευταίους μήνες, δηλαδή τους μήνες Ιούλιο, Αύγουστο, Σεπτέμβριο και Οκτώβριο, οι δαπάνες του Προγράμματος είναι αυξημένες κατά 40%, 28%, 32% και 13% έναντι των αντίστοιχων μηνών του 2012, αποτυπώνοντας τη σταδιακή ενίσχυση της τάσης απορρόφησης των επενδυτικών πόρων.

Πρόκειται για επενδυτικούς πόρους που πρέπει στο σύνολό τους, και σύμφωνα με τον προγραμματισμό, να διοχετευθούν στην οικονομική δραστηριότητα, ώστε αφενός να ενισχυθεί περαιτέρω η προσπάθεια ανάκαμψης της πραγματικής οικονομίας και αφετέρου να διασφαλιστεί η μεσοπρόθεσμη διατηρησιμότητα του δημοσιονομικού εγχειρήματος».