Ομιλία Αναπλ. Υπουργού Οικονομικών Χρ. Σταϊκούρα στο 2ο Συνέδριο Medical Devices &...

Ομιλία Αναπλ. Υπουργού Οικονομικών Χρ. Σταϊκούρα στο 2ο Συνέδριο Medical Devices & Diagnostics – «Navigating Through a Challenging Regulatory Climate»

Κυρίες και Κύριοι,

Θέλω να ευχαριστήσω τους διοργανωτές για την πρόσκλησή τους να παραστώ στο σημερινό Συνέδριο, καθώς μου δίδεται η ευκαιρία να εκφράσω ορισμένες σκέψεις, από την θέση του Αναπληρωτή Υπουργού Οικονομικών, αναφορικά με την πορεία της παροχής υπηρεσιών υγείας στη χώρα μας.

Υπηρεσίες που αντανακλούν στο πλέον θεμελιώδες και υπέρτατο αγαθό.

Κυρίες και Κύριοι,

Αναγνωρίζουμε τα προβλήματα που παρουσιάζει το σύστημα Υγείας.

Προβλήματα διαχρονικά και σημαντικά.

Tα οποία όμως σταδιακά αντιμετωπίζουμε.

Η προσπάθεια, όμως, που καταβάλλεται, πρέπει να συνεχιστεί και να εντατικοποιηθεί.

Ιδίως σε ότι αφορά τη λειτουργία του ΕΟΠΥΥ.

Αν και η σύστασή του, μέσω της ενοποίησης των κλάδων υγείας των ασφαλιστικών ταμείων, αποτέλεσε ένα σημαντικό θετικό βήμα στον τομέα της υγείας, σχεδόν 2 χρόνια μετά την έναρξη λειτουργίας του, σημαντικά, κυρίως δομικά, προβλήματα συνεχίζουν να υφίστανται.

Ενδεικτικά, εφέτος, να σας αναφέρω ότι τα στοιχεία εκτέλεσης του Προϋπολογισμού καταγράφουν σημαντική αύξηση των δαπανών του, κυρίως, για διαγνωστικές εξετάσεις, νοσήλια ιδιωτικών κλινικών και φυσικοθεραπείες.

Σε κάθε περίπτωση, ο εξορθολογισμός λειτουργίας του ΕΟΠΥΥ με στόχο την οικονομική του εξυγίανση και την κάλυψη των αναγκών υγείας των ασφαλισμένων ευθύνης του, αποτελεί προτεραιότητα για την Κυβέρνηση.

Κυρίες και Κύριοι,

Προς αυτή την κατεύθυνση, και με βασικό στόχο τη δημοσιονομική προσαρμογή και πειθαρχία, λειτουργεί το Υπουργείο Οικονομικών, και ειδικότερα το Γενικό Λογιστήριο του Κράτους.

Πιο συγκεκριμένα, σε όλα τα πεδία της Γενικής Κυβέρνησης, άρα και στις δομές του χώρου της υγείας, προωθήθηκαν, μεταξύ άλλων, τον τελευταίο περίπου ενάμισι χρόνο:

1ον. Η επικαιροποίηση και βελτίωση του συστήματος δημοσιονομικών ελέγχων με την προσαρμογή του τόσο στις τρέχουσες συνθήκες, όσο και στις διεθνείς πρακτικές και τα ελεγκτικά πρότυπα.

2ον.  Η ενίσχυση του πλαισίου δημοσιονομικών κανόνων και πρακτικών με την παράλληλη ενεργοποίηση μηχανισμών παρακολούθησης των ΔΕΚΟ, των ΝΠΙΔ, των ΟΤΑ και των ΝΠΔΔ.

3ον. Η υπογραφή μνημονίων μεταξύ του Υπουργείου Οικονομικών και κάθε Υπουργείου, καθώς και μεταξύ Υπουργείων και εποπτευόμενών τους φορέων.

4ον. Η λειτουργία του Μητρώου Δεσμεύσεων, η οποία εντάσσεται στις μεταρρυθμίσεις που στοχεύουν στη διόρθωση των διαρθρωτικών προβλημάτων, που αποτελούν τη γενεσιουργό αιτία ελλειμμάτων και απλήρωτων υποχρεώσεων του Δημοσίου.

Ειδικότερα, σε ότι αφορά τα Νοσοκομεία, το σύνολό τους, όπως και ο ΕΟΠΥΥ από το Σεπτέμβριο του 2012, διατηρεί Μητρώο Δεσμεύσεων.

5ον. Η εκπόνηση ενός ολοκληρωμένου σχεδίου για την αποπληρωμή των ληξιπρόθεσμων οφειλών του Δημοσίου προς τον ιδιωτικό τομέα.

Πρόκειται για παρέμβαση που στόχευε στην εδραίωση μιας μεθοδικής διαδικασίας αποπληρωμής, στη διασφάλιση της αντικειμενικότητας των επιλογών διοχέτευσης των δημοσίων πόρων και στην εδραίωση των πολιτικών που δεν θα επιτρέψουν τη δημιουργία μιας νέας «γενιάς» ληξιπρόθεσμων οφειλών.

Κάτι, όμως, που δυστυχώς δεν ισχύει στο τομέα της Υγείας.

Αν και η κατάσταση βελτιώνεται.

Πιο συγκεκριμένα, και ειδικότερα όσον αφορά τον τομέα της Υγείας, το σύνολο των ληξιπρόθεσμων υποχρεώσεων στο τέλος του 2011, και οι οποίες προβλέπονται να πληρωθούν εφέτος από πόρους της Δανειακής Σύμβασης, πόρους συνολικού ύψους 8 δισ. ευρώ,  ανέρχονταν στα 3,5 δισ. ευρώ.

Εκ των οποίων:

  • 2 δισ. ευρώ αφορούν τον ΕΟΠΥΥ (1,7 δισ. ευρώ από τα αρχικά ενταχθέντα στον ΕΟΠΥΥ ταμεία και 273 εκατ. ευρώ από τα μεταγενέστερα ενταχθέντα Ταμεία).
  • 1,5 δισ. ευρώ αφορούν τα Δημόσια Νοσοκομεία (συμπεριλαμβανομένου των Πανεπιστημιακών και των Στρατιωτικών Νοσοκομείων, καθώς και του ΝΙΜΤΣ).

Μέχρι σήμερα, οι χρηματοδοτήσεις έχουν ανέλθει στο 2,7 δισ. ευρώ.

Εκ των οποίων:

  • 1,2 δισ. ευρώ στον ΕΟΠΥΥ.
  • 1,2 δισ. ευρώ στα Νοσοκομεία του ΕΣΥ.
  • 205 εκατ. ευρώ στα Στρατιωτικά Νοσοκομεία.
  • 117 εκατ. ευρώ στο ΝΙΜΙΤΣ.
  • 15 εκατ. ευρώ στα Πανεπιστημιακά Νοσοκομεία.

Από αυτές τις χρηματοδοτήσεις, επαναλαμβάνω συνολικού ύψους 2,7 δισ. ευρώ, έγιναν πληρωμές στα 2,2 δισ. ευρώ.

Εκ των οποίων:

  • 835 εκατ. ευρώ από τον ΕΟΠΥΥ.
  • 1,1 δισ. ευρώ από τα Νοσοκομεία του ΕΣΥ.
  • 172,4 εκατ. ευρώ από τα Στρατιωτικά Νοσοκομεία.
  • 111,3 εκατ. ευρώ από το ΝΙΜΙΤΣ.
  • 11,6 εκ. ευρώ από τα Πανεπιστημιακά Νοσοκομεία.

Είναι προφανές, συνεπώς, ότι, εξακολουθούν να υφίστανται προβλήματα.

1ον. Έχει χρηματοδοτηθεί το 61% του συνόλου των ληξιπρόθεσμων οφειλών του οργανισμού.

2ον. Έχει εξοφληθεί μόλις το 42%.

Μετά από 10 μήνες λειτουργίας του μηχανισμού αποπληρωμής ληξιπρόθεσμων οφειλών.

Και παρά το γεγονός ότι στο μεταξύ, και μεταξύ άλλων, θεσπίστηκε νομοθετικά η εξόφληση των παρόχων υγείας και λοιπών προμηθευτών, με την διαδικασία των προκαταβολών, με στόχο την επιτάχυνση της διαδικασίας.

Για το λόγο αυτό, επιδιώκεται να δοθεί δυνατότητα χρηματοδότησης των φορέων προκειμένου να αποπληρωθούν και ληξιπρόθεσμες υποχρεώσεις που δημιουργήθηκαν μετά το τέλος του 2011 και οι οποίες δεν καλύπτονταν από το υφιστάμενο πλαίσιο.

Αρκεί οι δυνητικές υπόλοιπες οφειλές μέχρι το τέλος του 2011 να αποδειχθούν ανεπίδεκτες εξόφλησης ή οι φορείς να αναλάβουν την υποχρέωση ότι θα τις εξοφλήσουν από τον προϋπολογισμό τους και όχι από την ειδική πίστωση.

Κυρίες και Κύριοι,

Σ’ αυτή τη λογική, χρηστής δημοσιονομικής διαχείρισης και, παράλληλης βελτίωσης των συνθηκών παροχής υγείας, κινείται και ο Προϋπολογισμός του 2014.

Συγκεκριμένα, όσον αφορά τον ΕΟΠΥΥ, όπως εκτενέστερα θα τα έχουν αναπτύξει οι αρμοδιότεροι εμού, το Υπουργείο Υγείας έχει προχωρήσει στο σχεδιασμό δράσεων όπως:

  • Ο εξορθολογισμός των δαπανών νοσηλείας και ιατροφαρμακευτικής περίθαλψης.
  • Η επιτάχυνση των διαδικασιών αποπληρωμής υφιστάμενων οφειλών και εξόφλησης υποχρεώσεων τρέχοντος αλλά και προηγούμενων ετών.
  • Ο συστηματικός έλεγχος των δικαιούχων συμβεβλημένων ιδιωτών παρόχων υπηρεσιών υγείας.
  • Η συγκράτηση της δαπάνης προμηθειών ιατροτεχνολογικών υλικών και φαρμάκων.

Συγκεκριμένες παρεμβάσεις για την επίτευξη των παραπάνω αποτελούν:

  • Η εφαρμογή κλιμακούμενου ποσοστού επιστροφής (rebate) και η εφαρμογή μηχανισμού αυτόματης επιστροφής (claw-back) για νοσήλια, διαγνωστικές εξετάσεις και φυσικοθεραπείες.
  • Η ανάθεση σε ιδιωτικές ελεγκτικές εταιρίες του ελέγχου των παραστατικών και των αναγκαίων δικαιολογητικών, καθώς και η εκκαθάριση των λογαριασμών μεταξύ του ΕΟΠΥΥ και των συμβεβλημένων με αυτόν παρόχων υπηρεσιών υγείας.
  • Η σύσταση Επιτροπής Διαπραγμάτευσης και η αναθεώρηση του υφιστάμενου συστήματος Κλειστών Ενοποιημένων Νοσηλίων (ΚΕΝ).

Κυρίες και Κύριοι,

Και ο χώρος της υγείας, πρέπει να αναγνωρίσουμε ότι έχει συνεισφέρει στο δημοσιονομικό εγχείρημα της χώρας για την έξοδο από το ανηφορικό τούνελ στο οποίο βρέθηκε από την άνοιξη του 2010.

Εγχείρημα που δομείται στις τεράστιες θυσίες που κατέβαλαν οι πολίτες τόσο σε όρους δημοσιονομικής προσαρμογής, όσο και σε όρους βιοτικού επιπέδου.

Όμως, από εφέτος αυτές οι θυσίες άρχισαν να πιάνουν τόπο, και σε συνδυασμό με τον εμπλουτισμό του δημοσιονομικού εγχειρήματος με πολιτικές για την ανάπτυξη διαμορφώνονται οι πρώτες ενδείξεις για την έξοδο της Ελλάδας από την κρίση.

Με τον Κρατικό Προϋπολογισμό του 2014 αυτά τα πρώτα σημαντικά επιτεύγματα κεφαλαιοποιούνται, παγιώνοντας τη σταθεροποίηση των δημόσιων οικονομικών και ενδυναμώνοντας τις συνθήκες για τη σταδιακή επιστροφή σε τροχιά ανάπτυξης.

Κυρίες και Κύριοι,

Στη νέα πραγματικότητα που βιώνουμε όλοι μας, έχει ιδιαίτερη σημασία ο επανακαθορισμός του ρόλου και της ευθύνης όλων μας.

Πολιτών, κοινωνίας, κράτους, πολιτικής και αγοράς.

Υπάρχουν σημαντικά βήματα ακόμα να γίνουν για τη βελτίωση των θεσμών, το σχεδιασμό και την εφαρμογή στρατηγικής, πολιτικών και δράσεων, με αυτοδέσμευση των πολιτικών δυνάμεων για την επίτευξη συλλογικά αποδεκτών στόχων.

Και σ’ αυτή την προσπάθεια θεωρώ ότι πρέπει να συμμετέχουμε όλοι.

Σας ευχαριστώ.