Εισήγηση Αναπλ. Υπουργού Οικονομικών Χρ. Σταϊκούρα στην Επιτροπή Οικονομικών Υποθέσεων επί του...

Εισήγηση Αναπλ. Υπουργού Οικονομικών Χρ. Σταϊκούρα στην Επιτροπή Οικονομικών Υποθέσεων επί του Σχεδίου Νόμου “Ρυθμίσεις για την τροποποίηση και τη βελτίωση συνταξιοδοτικών, δημοσιονομικών, διοικητικών και λοιπών διατάξεων του Υπουργείου Οικονομικών”

Εισήγηση

Κυρίες και Κύριοι Συνάδελφοι,

Θα ξεκινήσω εκτός θέματος, γιατί οι περισσότεροι εισηγητές ξεκίνησαν εκτός θέματος, με την αναφορά στην Κύπρο.

Την προηγούμενη βδομάδα είπα, από το βήμα της Ολομέλειας, απευθυνόμενος στην Αντιπολίτευση, κυρίως στην Αξιωματική Αντιπολίτευση, εξαιτίας τις ισοπεδωτικής κριτικής που άσκησε τότε για το θέμα της Κύπρου, τα εξής:

«Είναι άστοχο, είναι άτοπο να εξάγουμε εύκολα και απόλυτα, πολλές φορές, συμπεράσματα, όταν δεν έχουμε όλα τα δεδομένα, όταν αγνοούμε τους συσχετισμούς εντός και εκτός Ευρώπης, αλλά και όταν δεν γνωρίζουμε ή γνωρίζουμε ημιτελώς τις επιλογές και τις προτιμήσεις των Κυπρίων εντός και εκτός Ευρώπης».

Αυτή η θέση, λίγες ώρες αργότερα, δικαιώθηκε.

Γι’ αυτό θα πρέπει να είναι διπλά προσεκτικοί όσοι βγήκαν, και αναφέρομαι στην Αντιπολίτευση και κυρίως στην Αξιωματική Αντιπολίτευση, ανεύθυνα και τζόγαραν με το καταπιεσμένο συναίσθημα ενός λαού, που πράγματι υποφέρει επί τρία χρόνια, που έχει φθάσει στα όρια της ανοχής του και της αντοχής του.

Όσοι βγήκαν και αναφέρομαι στην Αντιπολίτευση, ιδίως στην Αξιωματική Αντιπολίτευση, εντελώς ανεύθυνα και πρότειναν επικίνδυνες, αδιέξοδες, τυχοδιωκτικές, ανεδαφικές λύσεις.

Όσοι προσπάθησαν να αποκομίσουν στενά κομματικά οφέλη, όσοι προσπάθησαν να αντιμετωπίσουν και αναφέρομαι στην Αντιπολίτευση, ιδίως στην Αξιωματική Αντιπολίτευση, κρίσιμα ζητήματα με όρους επικοινωνιακού εντυπωσιασμού και με τακτική πυροτεχνημάτων.

Κυρίες και Κύριοι Συνάδελφοι,

Η απόφαση για την Κύπρο είναι πράγματι επώδυνη, με δυσβάσταχτες, οικονομικές και κοινωνικές συνέπειες.

Είναι όμως, όπως υποστηρίζουν άλλωστε και οι ίδιοι οι Κύπριοι, η ίδια η πολιτική ηγεσία της Κύπρου, αναπόφευκτη, γιατί σταματάει το χάος που θα έφερνε η άτακτη χρεοκοπία, η κατάρρευση της χώρας, η έξοδος από την ευρωζώνη.

Συμπέρασμα; Η διαπραγμάτευση χρειάζεται επεξεργασμένο και βιώσιμο σχέδιο, μεθοδικότητα, σοβαρότητα, αποφασιστικότητα, διορατικότητα και σωστή ανάγνωση των διεθνών ισορροπιών και συσχετισμών, όπως πράττει η Κυβέρνηση εθνικής ευθύνης.

Μακριά από τυφλές συγκρούσεις, από πολιτικά φληναφήματα, από λεονταρισμούς, από μυωπικές  προσεγγίσεις, από μαγικές λύσεις, από φανταστικές δήθεν στρατηγικές συμμαχίες, από άλματα απελπισίας στο κενό, από εφήμερους ηρωισμούς, από ανεδαφικό καταγγελτικό λόγο, από ανεύθυνες κραυγές, σαν αυτές που χαρακτηρίζουν την Αντιπολίτευση, την Αξιωματική Αντιπολίτευση και δυστυχώς, χαρακτήρισαν τη στάση της Αξιωματικής Αντιπολίτευσης και σήμερα, στο εν λόγω νομοσχέδιο.

Κυρίες και Κύριοι,

Εισάγεται σήμερα προς συζήτηση, στην Επιτροπή Οικονομικών Υποθέσεων, το σχέδιο νόμου με τίτλο «Ρυθμίσεις για την τροποποίηση και την βελτίωση συνταξιοδοτικών, δημοσιονομικών, διοικητικών και λοιπών διατάξεων του Υπουργείου Οικονομικών».

Μετά την ολοκλήρωση των προβλεπόμενων διαδικασιών, διαδικασιών κατά τις οποίες το σχέδιο νόμου δόθηκε στους κυβερνητικούς εταίρους πριν από δύο μήνες για παρατηρήσεις.

Τέθηκε από τις 28 Ιανουαρίου έως τις 8 Φεβρουαρίου σε δημόσια διαβούλευση και παρατέθηκαν 269 σχόλια.

Απεστάλη για γνωμοδότηση επί των συνταξιοδοτικών διατάξεων στο Ελεγκτικό Συνέδριο.

Ενσωμάτωσε συγκεκριμένες παρατηρήσεις και προτάσεις που τέθηκαν κατά την διαδικασία της διαβούλευσης από φυσικά πρόσωπα, από φορείς, από το Ελεγκτικό Συνέδριο και εξακολουθούμε να είμαστε ανοικτοί σε προτάσεις, για να βελτιώσουμε το νομοθετικό πόνημα.

Πρόκειται συνεπώς, για μια ώριμη νομοθετική πρωτοβουλία, και θέλω να σταθώ σε αυτό, η οποία κινείται πέρα των όσων έχουν συμφωνηθεί με τους εταίρους στο πλαίσιο του προγράμματος της οικονομικής πολιτικής.

Αυτό συμβαίνει γιατί η πολιτική της κυβέρνησης εθνικής ευθύνης δεν εξαντλείται στη θέσπιση ρυθμίσεων που απορρέουν από το μνημόνιο και από τις υποχρεώσεις της χώρας έναντι των εταίρων και δανειστών της.

Η κυβέρνηση νομοθετεί με σχέδιο και πρόγραμμα στη βάση ενός ευρύτερου ορίζοντα.

Στόχος του εισαγόμενου σχεδίου νόμου είναι η αντιμετώπιση υπαρκτών προβλημάτων και δυσλειτουργιών που υφίστανται σε πεδία του κράτους και ειδικότερα του Υπουργείου Οικονομικών.

Η βελτίωση των σχέσεων του με τους πολίτες και ο σύγχρονος εμπλουτισμός του θεσμικού μας κεφαλαίου.

Κυρίες και Κύριοι Συνάδελφοι,

Με την παρούσα νομοθετική πρωτοβουλία επιδιώκεται η τροποποίηση και ο εμπλουτισμός διατάξεων που αφορούν στη συνταξιοδοτική νομοθεσία του δημόσιου, τους δημοσιονομικούς ελέγχους και τη δημοσιονομική διαχείριση, το πλαίσιο διαχείρισης των αδρανών καταθετικών λογαριασμών.

Οι συνταξιοδοτικές διατάξεις του υπό συζήτηση σχεδίου νόμου έρχονται σε συνέχεια σειράς πρωτοβουλιών του Υπουργείου Οικονομικών και δη του Γενικού Λογιστηρίου του Κράτους από τον Ιούλιο του 2012 μέχρι σήμερα.

Πρωτοβουλίες και δράσεις για τον εξορθολογισμό και τη βελτίωση τόσο του συνταξιοδοτικού πλαισίου του δημόσιου όσο και των παρεχόμενων προς τους πολίτες υπηρεσιών, μαζί και σε συνεργασία με τους εργαζόμενους του Γενικού Λογιστηρίου του Κράτους και όποτε θέλετε πάμε μαζί να το συζητήσουμε αυτό με τους εργαζόμενους.

Πρωτοβουλίες, όπως είναι ειδικότερα:

Πρώτον, η ολοκλήρωση για πρώτη φορά της απογραφής – καταγραφής των συνταξιούχων του δημοσίου, η οποία ολοκληρώθηκε τον Οκτώβριο του 2012 και ξεκίνησε από τον κ. Σαχινίδη.

Από τους 447.162  πολίτες που ελάμβαναν σύνταξη τελικά δεν απεγράφησαν 2.277 περιπτώσεις, εκ των οποίων οι 1.018 αφορούν σε συνταξιούχους ΟΓΑ και εθνικής αντίστασης.

Για αυτές τις περιπτώσεις διακόπηκε η καταβολή της σύνταξης και το δημοσιονομικό όφελος που έχει προκύψει από την ολοκλήρωση της απογραφής τον Οκτώβριο του 2012 κάθε μήνα από τότε είναι περίπου 706.000 ευρώ.

Από την απογραφή διαπιστώθηκε ο θάνατος 2.031 συνταξιούχων με ημερομηνία θανάτου προγενέστερη κατά τουλάχιστον έξι μήνες από την ημερομηνία διαγραφής τους.

Οι αχρεωστήτως καταβληθείσες στις περιπτώσεις αυτές ήταν 26 εκατομμύρια ευρώ περίπου.

Από την αναζήτηση βρέθηκε το ποσό των 13,6 εκατομμυρίων ευρώ και για το υπόλοιπο ποσό, δηλαδή το ποσό των 12,4 εκατομμυρίων ευρώ, γίνεται αναζήτηση από την υπηρεσία περίπτωση προς περίπτωση από τους εργαζόμενους του Γενικού Λογιστηρίου του Κράτους.

Στις περιπτώσεις που η αναζήτηση έχει ολοκληρωθεί αλλά δεν έχουν επιστραφεί τα σχετικά ποσά, ακολουθεί παραπομπή στις αρμόδιες κρατικές υπηρεσίες.

Ήδη 92 περιπτώσεις έχουν αποσταλεί στην ελληνική δικαιοσύνη και η έρευνα συνεχίζεται.

Δεύτερον, σε συνεργασία με τους εργαζόμενους του Γενικού Λογιστηρίου του Κράτους έχουμε θέσει σε λειτουργία για πρώτη φορά διαδικτυακή πύλη στο Γενικό Λογιστήριο του Κράτους, η οποία παρέχει τις ακόλουθες πληροφορίες προς τους πολίτες:

Υπηρεσίες ενημέρωσης για διαδικασίες που αφορούν τη συνταξιοδότηση τους, προϋποθέσεις συνταξιοδότησης, νομοθεσία, έντυπα κ.λπ., δυνατότητα υπολογισμού του ύψους της σύνταξης με βάση στοιχεία που καταχωρούν, γενική πληροφόρηση για τις ημερομηνίες των αιτήσεων συνταξιοδότησης που θα καταβληθούν με την επόμενη πληρωμή στο τέλος κάθε μήνα.

Με τον τρόπο αυτό κάθε ενδιαφερόμενος μπορεί με μια ματιά να εκτιμήσει τον χρόνο κατά τον οποίο θα καταβληθεί η πρώτη σύνταξη του.

Επιπρόσθετα, κάθε ενδιαφερόμενος με συμπλήρωση προσωπικών στοιχείων του μπορεί να ενημερωθεί εξατομικευμένα και αναλυτικά για την πορεία της αίτησης του.

Αφορά αιτήσεις που υπεβλήθησαν μετά την 1η Φεβρουαρίου του 2013.

Βεβαίως, δεν έχουμε φτάσει στο σημείο που θέλαμε.

Η διαδικτυακή πύλη επικαιροποιείται και βελτιώνεται διαρκώς και αναβαθμίζονται οι παρεχόμενες υπηρεσίες προς τους πολίτες.

Τρίτον, η τήρηση στη διαδικασία απονομής σύνταξης χωρίς καμία εξαίρεση της σειράς προτεραιότητας και το γνωρίζετε όλοι εδώ μέσα.

Συνεπώς, ξεριζώθηκε μια μακροχρόνια παθογένεια στις σχέσεις κράτους – πολίτη, ενώ παράλληλα απλοποιήθηκαν οι διαδικασίες και επιτεύχθηκε σύντμηση του χρόνου αναμονής στο Γενικό Λογιστήριο του Κράτους από 11 μήνες που ήταν τον Ιούλιο του 2012 στους 7 μήνες τον Φεβρουάριο του 2013, δηλαδή, σύντμηση κατά τέσσερις μήνες περίπου σε ένα εξάμηνο, παρά το γεγονός ότι οι αιτήσεις συνταξιοδότησης αυξήθηκαν.

Ενδεικτικά ο αριθμός των αιτήσεων συνταξιοδότησης το 2009 στο Γενικό Λογιστήριο του Κράτους ήταν 16.058, το 2010 ήταν 33.408, το 2011 ήταν 28.478 και το 2012 ήταν 24.967.

Παρά το γεγονός συνεπώς ότι έχουμε ουσιαστικά τα τελευταία χρόνια αύξηση των αιτήσεων συνταξιοδότησης, καταφέραμε σε έξι μήνες με τη βοήθεια των υπαλλήλων του Γενικού Λογιστηρίου του Κράτους να συντμήσουμε τον χρόνο κατά τέσσερις μήνες.

Αυτή η προσπάθεια για τη βελτίωση της καθημερινότητας του πολίτη συνεχίζεται, προωθώντας διοικητικές και νομοθετικές πρωτοβουλίες ώστε να εδραιωθεί και να συνεχιστεί η προσπάθεια βελτίωσης της κατάστασης που ξεκίνησε τους τελευταίους μήνες, πρωτοβουλίες που περιλαμβάνονται και στο υπό συζήτηση σχέδιο νόμου.

Συγκεκριμένα:

Πρώτον, καθιερώνεται για πρώτη φορά ο θεσμός της προκαταβολής της σύνταξης από το δημόσιο ώστε να απαλειφθεί το μισθοδοτικό κενό που παρατηρείται σήμερα και το οποίο αφορά το χρονικό διάστημα από τη λύση της υπαλληλικής σχέσης μέχρι την έναρξη καταβολής της κανονιζόμενης σύνταξης.

Η διάταξη για την προκαταβολή σύνταξης του νόμου 3996/2011, δεν μπορούσε να εφαρμοστεί στο δημόσιο, γιατί δεν είχε γνωμοδοτήσει επί του περιεχομένου της το Ελεγκτικό Συνέδριο σύμφωνα με το άρθρο 73 του Συντάγματος.

Παράλληλα, η προκαταβολή σύνταξης θα γίνεται απολύτως μηχανογραφικά χωρίς περαιτέρω επιβάρυνση της υπηρεσίας συντάξεων γεγονός που δεν ισχύει για την προκαταβολή στους άλλους ασφαλιστικούς φορείς, εισάγοντας εκεί μια γραφειοκρατική διαδικασία, κάτι που δεν ισχύει στις συγκεκριμένες διατάξεις.

Συγκεκριμένα, στο σχέδιο νόμου το εν λόγω ποσοστό προκαταβολής ανέρχεται στο 50% του βασικού μισθού του μισθολογικού κλιμακίου ή του βαθμού που έφερε ο υπάλληλος κατά το χρόνο της αποχώρησής του από την υπηρεσία.

Το ποσοστό αυτό αυξάνεται σε 60% σε περιπτώσεις υπαλλήλου που είναι γονέας τριών τέκνων ή γονέας τέκνου με αναπηρία ή προστάτης μέλους της οικογενείας με αναπηρία.

Στις περιπτώσεις που οι αγαπητοί συνάδελφοι είπαν για λόγους θανάτου στην υπηρεσία ή ανικανότητας, δεν υπάρχει ανάγκη προκαταβολής διότι οι υποθέσεις αυτές θα εξετάζονται κατά απόλυτη προτεραιότητα λόγω ακριβώς της ιδιαιτερότητας των προσώπων αυτών.

Έτσι, αφενός θα περιοριστούν σημαντικά οι εύλογες διαμαρτυρίες των ενδιαφερομένων και οι διαγκωνισμοί για προώθηση των υποθέσεών τους και αφετέρου θα δοθεί το χρονικό περιθώριο στην υπηρεσία συντάξεων να εξορθολογήσει τον προγραμματισμό των συχνά σύνθετων συνταξιοδοτικών θεμάτων.

Λύνεται έτσι ένα υπαρκτό πρόβλημα για τους συνταξιούχους, βελτιώνοντας την καθημερινότητά τους, διασφαλίζοντας την αξιοπρέπειά τους και έχοντας διαβουλευτεί με τη ΑΔΕΔΥ.

Αρχικά, η εν λόγω ρύθμιση θα έχει εφαρμογή σε όσους υπάγονται στο συνταξιοδοτικό καθεστώς του δημόσιου και αποχωρούν από την υπηρεσία από 1η Ιουνίου και μετά.

Κατ’ εξαίρεση, οι ανωτέρω διατάξεις έχουν εφαρμογή και για όσους αποχώρησαν ή αποχωρήσουν από 1η Μαρτίου έως 31 Μαΐου, οι οποίοι για το χρονικό διάστημα από την ημερομηνία αποχώρησης τους μέχρι και την 31η Μαΐου μπορούν να λάβουν τις τρίμηνες αποδοχές που αντιστοιχούν στο χρονικό διάστημα αυτό και από 1η Ιουνίου την προκαταβολή σύνταξης σύμφωνα με τα οριζόμενα στο σχέδιο νόμου, ενώ με σχετική Υπουργική Απόφαση θα καθοριστεί και η επέκταση της προκαταβολής σε όσους αποχωρήσει από την υπηρεσία μέχρι 28 Φεβρουαρίου.

Αρκετοί είναι αυτοί που υποστήριξαν – και εδώ μέσα – την περαιτέρω αύξηση του συγκεκριμένου ποσοστού, του 50 ή 60%, μεταξύ των οποίων και η Ανώτατη Συνομοσπονδία Πολυτέκνων Ελλάδος, η οποία πρότεινε το ποσοστό αυτό να ανέλθει στο 80% του μισθού.

Από την πλευρά του Υπουργείου Οικονομικών δεν υπάρχει κάποιο σημαντικό, τεχνικό ή δημοσιονομικό πρόβλημα για το ύψος του ποσοστού σε συγκεκριμένες περιπτώσεις.

Ωστόσο, σύμφωνα με τα στοιχεία της υπηρεσίας κατά μέσο όρο η τελική σύνταξη διαμορφώνεται στο 60% του μισθού.

Μόνο σε ορισμένες περιπτώσεις φθάνει το 80% που είναι το ανώτερο.

Με αποτέλεσμα όταν θα γίνει η εκκαθάριση με τον κανονισμό της σύνταξης, να υποχρεωθούν οι συνταξιούχοι να επιστρέψουν τα αχρεωστήτως καταβληθέντα ποσά.

Δηλαδή, εάν το ποσό πάει στο 80%, σημαίνει ότι μετά τον κανονισμό της σύνταξης, θα υπάρξει παρακράτηση 20 ποσοστιαίων μονάδων ή το 1/3 της τελικώς κανονιζόμενης σύνταξης.

Κατά τη γνώμη μας η μελλοντική επιβάρυνση είναι πιο επώδυνη από την πρόσκαιρη ελάφρυνση.

Για αυτό και προτείναμε το συγκεκριμένο ποσοστό.

Δεύτερον, καθορίζεται σε αυστηρό πλαίσιο το χρονοδιάγραμμα των υπηρεσιακών διαδικασιών που απαιτούνται για την έκδοση της σύνταξης του δημοσίου, ώστε να απαλειφθούν φαινόμενα καθυστέρησης και κωλυσιεργίας που παρατηρήθηκαν σε ορισμένες περιπτώσεις στο παρελθόν επιβαρύνοντας δυστυχώς την καθημερινότητα των πολιτών.

Ειδικότερα, ορίζεται αποκλειστική προθεσμία μέχρι δύο μήνες για την αποστολή της αίτησης συνταξιοδότησης και των υπηρεσιακών στοιχείων του υπαλλήλου στην υπηρεσία συντάξεων του ΓΛΚ από την υπηρεσία του συνταξιούχου και μέχρι έξι μήνες για την έκδοση της πράξης κανονισμού της σύνταξης από την ημερομηνία πρωτοκόλλησης της αίτησης στην υπηρεσία συντάξεων του ΓΛΚ.

Παράλληλα, θεσπίζονται κυρώσεις για τους υπαλλήλους και όχι ποινικές κυρώσεις που αναφέρατε.

Έχει γίνει συζήτηση επί αυτού και όπως βλέπετε το σχέδιο νόμου δεν περιλαμβάνει αυτό που αναφέρετε για τους υπαλλήλους που θα παραβιάσουν τις ανωτέρω προθεσμίες.

Ενώ συνεχίζονται οι διαρθρωτικές πρωτοβουλίες για τη σύντμηση του χρόνου απονομής της σύνταξης, ο οποίος περίπου όπως σας είπα από 11 μήνες έχει κατέβει στους 7 μήνες.

Τρίτον, επιβάλλεται η απόλυτη τήρηση της διαδικασίας προώθησης των υποθέσεων, διευθετώντας και νομοθετικά μια σημαντική στρέβλωση που επέτρεψε την εμφάνιση περιπτώσεων κοινωνικής αδικίας.

Τέταρτον, περιορίζονται γραφειοκρατικά θέματα της υπηρεσίας συντάξεως με στόχο την περαιτέρω σύντμηση του χρόνου που απαιτείται για την οριστική καταβολή της κανονιζόμενης σύνταξης, μέσω της κατάργησης των μόνιμων συλλογικών οργάνων, τα οποία μεσολαβούν μέχρι την οριστική λύση των συνταξιοδοτικών διαφορών από το ελεγκτικό συνέδριο, μέσω της συγχώνευσης διευθύνσεων και αναβάθμισης σχετιζόμενων υπηρεσιών.

Πέμπτον, και θεωρώ ότι είναι σωστό.

Θεσμοθετείται η ολική απογραφή ανά πενταετία όπως κάναμε το 2012 των συνταξιούχων του δημοσίου, η οποία σε συνδυασμό με τη θέσπιση του συστήματος έγκαιρης προειδοποίησης των μεταβολών της προσωπικής κατάστασης του συνταξιούχου θα εκμηδενίσει την δυνατότητα είσπραξης για μακρό χρονικό διάστημα από τρίτους, ποσό που πιστώθηκαν στον τραπεζικό λογαριασμό θανόντων συνταξιούχων του δημοσίου, λόγω της δόλιας μη γνωστοποίησης του θανάτου αυτού στις αρμόδιες υπηρεσίες.

Έκτον, προσαρμόζονται με τις τρέχουσες δημοσιονομικές συνθήκες και αυστηροποιούνται οι όροι και οι προϋποθέσεις για την   συνταξιοδότηση των λογοτεχνών και των καλλιτεχνών.

Πρόκειται για μια εναρμόνιση που κρίνεται επιβεβλημένη, αλλά και δίκαιη, καθώς αναφέρεται στη μόνη κατηγορία συνταξιούχων του δημοσίου που δεν υπέστη καμία μείωση στη σύνταξη και μάλιστα παρά την ξένη προς το ασφαλιστικό συνταξιοδοτικό καθεστώς του δημοσίου φύση των καταβαλλόμενων σχετικών συντάξεων.

Όσοι κόπτονται για κοινωνική δικαιοσύνη και λένε να αποσύρουμε αυτή τη διάταξη, θέλω να δω τι θα πουν στους δημόσιους υπαλλήλους.

Περιμένω την τοποθέτηση επί αυτού του άρθρου.

Σε ό,τι αφορά στο ερώτημα εάν έχουμε συζητήσει, θέλω να σας πω ότι όποιοι κοιτούσαν την πορεία εξέλιξης αυτού του νομοσχεδίου, και το νομοσχέδιο που τέθηκε σε δημόσια διαβούλευση, θα δει ότι πράγματι ότι έχουμε ενσωματώσει παρατηρήσεις των καλλιτεχνών μετά από συζήτηση που έκανα μαζί τους.

Ενδεικτικά να σας πω:

Ο αριθμός των προτεινόμενων δικαιούχων στο αρχικό σχέδιο νόμου ήταν πέντε και έχει γίνει δεκαπέντε.

Να σας πω και άλλο σημείο.

Βάλαμε αυτό που ζήτησαν οι καλλιτέχνες να επανακριθούν για μια ακόμη φορά εντός της επόμενης τριετίας.

Να σας πω και άλλο σημείο.

Όσοι μέχρι σήμερα, μέχρι 31.12.2012 είχαν υποβάλλει αιτήσεις, αυτές εξετάζονται με βάση τις προηγούμενες διατάξεις.

Επομένως, και εδώ έγινε διαβούλευση, αλλά κοινωνική δικαιοσύνη είναι κοινωνική δικαιοσύνη.

Έβδομον, διευθετούνται συνταξιοδοτικά ζητήματα με όρους διασφάλισης κοινωνικής δικαιοσύνης σε πεδία, όπως τα επιδόματα νόσου και ανικανότητας που θα εξακολουθήσουν και δεν άκουσα κανέναν από την αντιπολίτευση να το λέει, να καταβάλλονται με βάση το μισθό του λοχαγού, όπως αυτός ίσχυε, πριν τις προσαρμογές των ειδικών μισθολογικών καθεστώτων.

Όγδοον, εξαιρούνται των πρόσφατων μειώσεων ανάπηροι πολέμου, αξιωματικοί πολεμικής διαθεσιμότητας.

Ένατον, εναρμονίζεται το δημόσιο με τους άλλους ασφαλιστικούς φορείς, ως προς την περικοπή της σύνταξης για όσους συνταξιούχους του αυτοαπασχολούνται.

Σε αυτές τις περιπτώσεις, εδώ δεν άκουσα πολλά πράγματα, αναστέλλεται το ποσοστό της σύνταξης του δημοσίου υπαλλήλου που υπερβαίνει τα 60 ημερομίσθια του ανειδίκευτου εργάτη, όπου ήταν 30.

Πρόκειται για την ικανοποίηση ενός πάγιου αιτήματος των συμπολιτών μας, τους οποίους είδα στο γραφείο μου και για αυτό ενσωματώθηκε, καθώς πλέον στις περιπτώσεις οι συνταξιούχοι αυτοαπασχολούνται περικόπτεται το ποσό της κύριας ή των κύριων συντάξεων που υπερβαίνει τα 60 ημερομίσθια του ανειδίκευτου εργάτη, δηλαδή τα 1980 ευρώ.

Αντί της περικοπής το 70% του ποσού της σύνταξης που υπερβαίνει μέχρι σήμερα τα 30 ημερομίσθια, δηλαδή τα 990 ευρώ.

Δέκατον, μειώνεται το όριο ηλικίας που αφορά στην αναστολή της καταβολής στη σύνταξη των αυτοαπασχολούμενων στρατιωτικών συνταξιούχων κατά 6 έτη.

Όπως είπε και ο εισηγητής της Νέας Δημοκρατίας ανέρχεται στο 47ο έτος της ηλικίας του, αντί του ισχύοντος 53ου.

Ενώ για τους πολιτικούς συνταξιούχους το αντίστοιχο όριο είναι τα 55.

Επίσης, είναι σημαντικό ότι εξαιρούνται τόσο οι μισθωτοί, όσοι και οι αυτοαπασχολούμενοι από την αναστολή της σύνταξής τους, οι οποίοι απολύθηκαν ή αποστρατεύθηκαν αυτεπάγγελτα χωρίς υπαιτιότητά τους.

Ενδέκατον, λαμβάνεται μέριμνα ώστε όσοι εξήλθαν της υπηρεσίας από 1 Ιουλίου του 2011 και δεν είχαν λάβει τη μισθολογική προαγωγή που ενδεχομένως δικαιούνται, τη λαμβάνουν αναδρομικά και επαναϋπολογίζεται ανάλογα η σύνταξή τους.

Πρόκειται για μια διάταξη που αφορά όλους τους αμειβόμενους με βάση τα ειδικά μισθολόγια.

Δωδέκατον, προβλέπεται ότι η πενταετής προθεσμία για την άσκηση συνταξιοδοτικού δικαιώματος για τα τέκνα που είναι ανίκανα για την άσκηση κάθε βιοποριστικού επαγγέλματος κατά ποσοστό 67% και άνω, αυξάνεται στο διπλάσιο, ενώ για τις περιπτώσεις ανικανότητας σε ποσοστό 80% και άνω οι προθεσμίες αυτές δεν ισχύουν.

Οι διατάξεις αυτές κρίθηκαν επιβεβλημένες διότι ορισμένα από αυτά τα πρόσωπα λόγω της κατάστασής τους, δεν μπορούν να γνωρίζουν τα δικαιώματά τους και ιδιαίτερα μετά το θάνατο και του δεύτερου γονέα τους, μένουν εντελώς απροστάτευτα χωρίς κανένα οικονομικό πόρο.

Κυρίες και Κύριοι Συνάδελφοι,

Το υπό συζήτηση σχέδιο νόμου περιλαμβάνει όπως προανέφερα διατάξεις που ρυθμίζουν το νομοθετικό πλαίσιο διαχείρισης των αδρανών καταθετικών λογαριασμών.

Ειδικότερα, επικαιροποιείται, ουσιαστικά για να είμαστε ειλικρινείς καταρτίζεται για πρώτη φορά το ξεπερασμένο νομοθετικό πλαίσιο. Ετσι, επιτρέπεται η χρήση των κεφαλαίων  από αδρανείς καταθέσεις για την κάλυψη αναγκών του δημοσίου με απώτερο σκοπό την στήριξη ευάλωτων κοινωνικών ομάδων.

Η δυνατότητα αξιοποίησης των εν λόγω πόρων προκύπτει μετά την παραγραφή των δικαιωμάτων του καταθέτη  ή των νομίμων κληρονόμων του κατόπιν παρέλευσης 20ετίας. Θα πούμε στη συζήτηση επί των άρθρων, ακριβώς τι έχει κάνει κάθε χώρα της Ευρώπης και πως εναρμονιζόμαστε πλέον με αυτές.

Επιπρόσθετα, καταργείται η παρωχημένη διάταξη που προέβλεπε παραγραφή των δικαιωμάτων του δημοσίου, κατόπιν παρέλευσης 10ετίας από τη συμπλήρωση της ως άνω αναφερόμενης 20ετίας.

Η διατύπωση της παρούσας ρύθμισης συνάδει απόλυτα τόσο με τις ισχύουσες διατάξεις του αστικού κώδικα περί παραγραφής, όσο και με τη διαμορφωθείσα σχετική εθνική νομολογία.

Γιατί κρίθηκε αναγκαία η εισαγωγή αυτής της ρύθμισης;

Πρώτον, γιατί εντοπίζεται αδυναμία να ελεγχθεί η πληρότητα εφαρμογής του υφιστάμενου, πλην όμως παρωχημένου, αν και όχι ανενεργού νομοθετικού πλαισίου και αυτό γιατί ήταν δύσκολο να εντοπιστεί σε απόλυτο βαθμό το ύψος του ποσού που έχει αποδοθεί στο δημόσιο, το ύψος των καταβολών ανά τράπεζα, καθώς και το ποσό που θα έπρεπε να έχει αποδοθεί, καθώς είναι πολύ πιθανόν να υπήρξαν περιπτώσεις που τα δικαιώματα του δημοσίου παραγράφηκαν μετά την παρέλευση δεκαετίας από τη λήξη της προθεσμίας για την απόδοση των εν λόγω ποσών.

Δεύτερον, η τρέχουσα, ιδιαίτερα δυσμενής οικονομική συγκυρία της χώρας επιβάλλει μεταξύ άλλων την επικαιροποίηση, της στάσης εκ μέρους του ελληνικού δημοσίου, ως προς το ζήτημα των αδρανών ή άλλων ανενεργών καταθέσεων.

Μολονότι δεν υφίσταται ενιαία ευρωπαϊκή νομοθεσία σε σχέση με το ζήτημα των αδρανών καταθέσεων, εν τούτοις στις περιπτώσεις που εντοπίστηκε ύπαρξη σχετικής ρύθμισης, όχι μόνο σε ορισμένα κράτη μέλη της Ευρώπης, αλλά και σε χώρες που βρίσκονται στην άλλη πλευρά του Ατλαντικού, όπως είναι ο Καναδάς, τα οικονομικά οφέλη για το δημόσιο ήταν απολύτως μετρήσιμα και προφανή.

Ως αδρανείς καταθετικός λογαριασμός, σε πιστωτικό ίδρυμα χαρακτηρίζεται εκείνος στον οποίο δεν έχει πραγματοποιηθεί αποδεδειγμένα καμία πραγματική συναλλαγή από τους δικαιούχους καταθέτες, για χρονικό διάστημα 20 ετών. Θα ρωτούσε κάποιος πώς ορίζεται η πραγματική συναλλαγή.

Η έννοια της πραγματικής συναλλαγής, η οποία διακόπτει την παραγραφή, περιλαμβάνει κάθε συναλλαγή που πραγματοποιείται από τρίτους, κατ’ εντολή οποιουδήποτε από τους δικαιούχους, όπως και κάθε αίτημα του δικαιούχου προς το πιστωτικό ίδρυμα για ενημέρωσή του σχετικά με το υπόλοιπο του καταθετικού του λογαριασμό.

Τέτοιου είδους ενημέρωση ενδεικτικά συνιστά την προσκόμιση του βιβλιάριου καταθέσεων στο τραπεζικό κατάστημα για σχετική ενημέρωση, καθώς και απλώς η ερώτηση υπολοίπων που υποβάλλεται μέσων εναλλακτικών δικτύων, ATM, forum banking, internet banking και ούτω καθεξής.

Κάθε πιστωτικό ίδρυμα υποχρεούται να στέλνει στο δικαιούχο της αδρανούν σε καταθέσης, ειδοποίηση πριν τη συμπλήρωση του χρόνου παραγραφής, ενημερώνοντας τον σχετικώς.

Συγκεκριμένα, μετά τη συμπλήρωση πέντε ετών από την πραγματοποίηση της τελευταίας, όπως όρισα προηγούμενος, πραγματικής συναλλαγής πρέπει να γίνεται η πρώτη ειδοποίηση δικαιούχων και των τυχών συνδικαιούχων, όπως αυτοί εμφανίζονται στον τραπεζικό λογαριασμό, με συστημένη επιστολή.

Η δεύτερη ειδοποίηση γίνεται με τη συμπλήρωση 10 ετών και η τελευταία με την συμπλήρωση της 15 ετών από την πραγματοποίηση της τελευταίας πραγματικής συναλλαγής.

Κάθε πιστωτικό ίδρυμα που δραστηριοποιείται στην Ελλάδα, οφείλει αμέσως μετά την παρέλευση του χρονικού ορίου της εικοσαετίας αφενός να αποδίδει στο δημόσιο, συγκεντρωτικά μέχρι το τέλος Απριλίου κάθε έτους, τα υπόλοιπα των αδρανών καταθέσεων, καταθέτοντας στην τράπεζα της Ελλάδος τα σχετικά ποσά σε ειδικό λογαριασμό, τα ως άνω ποσά, στο σύνολό τους, θα καταγράφονται ως έσοδο στον ετήσιο κρατικό προϋπολογισμό.

Όσον αφορά στους δημοσιονομικούς ελέγχους και γενικότερα στη δημοσιονομική διαχείριση, με το υπό συζήτηση σχέδιο νόμου επέρχονται σημαντικές βελτιωτικές διατάξεις.

Με τις διατάξεις της παρούσας νομοθετικής πρωτοβουλίας, σε συνέχεια παρεμβάσεων του νόμου 4081 του 2012 επιχειρούμε να ενδυναμώσουμε τόσο στελεχιακά, όσο και οργανωτικά τις υπηρεσίες του γενικού λογιστηρίου του κράτους που ασκούν δημοσιονομικούς ελέγχους.

Δημιουργείται το μητρώο ελεγκτών για τους δημοσιονομικούς ελέγχους και τους ελέγχους ΕΔΕΛ, δηλαδή τα ευρωπαϊκά προγράμματα, το μητρώο εμπειρογνωμόνων για δημοσιονομικούς ελέγχους και ελέγχους ΕΔΕΛ και η διεύθυνση εκτάκτων δημοσιονομικών ελέγχων ενισχύοντας σημαντικά την προσπάθεια εδραίωσης της δημοσιονομικής εξυγίανσης και πειθαρχίας.

Άκουσα απίστευτα πράγματα.

Έχει αντικατασταθεί το ήδη υπάρχον νομικό πλαίσιο που ήδη προβλέπει, την ανάθεση των έλεγχων σε ιδιωτικές εταιρείες, με τη διατύπωση ότι μόνο σε εξαιρετικές περιπτώσεις και μόνο κατόπιν αιτιολογημένης και διαπιστωμένης αδυναμίας της ίδιας της αρμόδιας υπηρεσίας, να ανταποκριθεί σε συγκεκριμένο, εξαιρετικά εξειδικευμένο, αντικείμενο ελέγχου.

Μόνο τότε θα γίνεται αυτό.

Άρα, η διάταξη είναι περιοριστική μόνο σε εξαιρετικές περιπτώσεις και όχι γενική, όπως ισχύει μέχρι σήμερα.

Το αντίστροφο από ότι λέγατε στο βήμα.

Δεν έχετε διαβάσει καν τον νόμο που υπάρχει σήμερα.

Οι απαιτήσεις για δημοσιονομικούς ελέγχους έχουν αυξηθεί σημαντικά την τελευταία περίοδο, διογκώνονται στον φόρτο της ελεγκτικής δραστηριότητας. Ειδικότερα, το 2012 οι διενεργηθέντες έλεγχοι από την γενική διεύθυνση δημοσιονομικών ελέγχων αυξήθηκαν κατά περίπου 50% σε σχέση με την προηγούμενη χρονιά.

Φέτος, η κατάσταση ελέγχων έχει ως εξής, 51 έκτακτοι προγραμματισμένοι έλεγχοι, 13 έκτακτοι διενεργούμενοι έλεγχοι και μόλις 12 τακτικοί προγραμματισμένοι έλεγχοι, ενώ γενικά οι παραληφθείσες υποθέσεις ελέγχων κατά την παρούσα φάση ανέρχονται περίπου στις 860, εκ των οποίων οι 120 είναι από εισαγγελικές παραγγελίες και οι 740 είναι από την οικονομική επιθεώρηση και από άλλες αρχές. Αντίστοιχη είναι η εικόνα στην ελεγκτική δραστηριότητα της ΕΔΕΛ, καθώς το 2012 οι σχετικοί έλεγχοι αυξήθηκαν κατά περίπου 25% σε σχέση με το 2011, ενώ για φέτος εκτιμάται ότι θα αυξηθούν 10% με 15%.

Ορίζεται, παράλληλα, πλαίσιο θητείας για τους υπαλλήλους που ασκούν δημοσιονομικούς ελέγχους, για λόγους ενίσχυσης της διαφάνειας και αφετέρου, προκειμένου κατά την διενέργεια των δημοσιονομικών ελέγχων να μην εναλλάσσονται συνεχώς τα ίδια πρόσωπα για την ενίσχυση της θωράκισης του ελεγκτικού έργου και προφανώς, τα στελέχη είναι του Γενικού Λογιστηρίου του Κράτους.

Κυρίες και Κύριοι Συνάδελφοι,

Το υπό συζήτηση σχέδιο νόμου συνιστά μια νομοθετική πρωτοβουλία της κυβέρνησης εθνικής ευθύνης, για τον εκσυγχρονισμό πτυχών του θεσμικού πλαισίου, της δημοσιονομικής πολιτικής και για τη βελτίωση της καθημερινότητας των πολιτών.

Αυτό γίνεται σε μια δύσκολη συγκυρία για τη χώρα και τους πολίτες.

Είναι μια ώριμη νομοθετική πρωτοβουλία που πέρασε από τη βάσανο πολλών διακεκριμένων συνεργατών, εντός και εκτός του Γενικού Λογιστηρίου του Κράτους, χωρίς καμία αμοιβή.

Θέλω να ευχαριστήσω θερμά όλους όσους συνεργάστηκαν μαζί μου γι’ αυτή τη νομοθετική πρωτοβουλία. Υπογραμμίζω, εκ νέου, ότι η πρωτοβουλία αυτή είναι πέρα από τα συμφωνηθέντα με τους εταίρους στο πλαίσιο του προγράμματος οικονομικής πολιτικής.

Θεωρώ ως αυτονόητο, ότι η στήριξη της από όλες τις πτέρυγες του ελληνικού κοινοβουλίου θα έστελνε, προς όλες τις κατευθύνσεις, το εθνικά σωστό μήνυμα. Ευχαριστώ.

Παρέμβαση

Πρώτα απ’ όλα θα ήθελα να σας πω ότι σε συγκεκριμένες προτάσεις βελτίωσης του παρόντος νομοθετικού πονήματος είμαστε ανοιχτοί.

Αυτό το νομοσχέδιο ήταν σε δημόσια διαβούλευση για δύο μήνες.

Δεύτερον, θέλω να σας πω ότι όποτε θέλετε ενημέρωση από τις Γενικές Διευθύνσεις του Γενικού Λογιστηρίου του Κράτους, για όποιο θέμα θέλετε, είμαι στη διάθεσή σας, όπως έχουν κάνει και άλλα κόμματα.

Ελάτε να πληροφορηθείτε από τους ίδιους τους υπαλλήλους αυτά, τα οποία ρωτάτε ή δεν ρωτάτε αλλά τοποθετείστε εσφαλμένα.

Τρίτον, παρατηρώ αντιφάσεις και σύγχυση στις τοποθετήσεις σας.

Από τη μια λέτε ότι στο άρθρο 1 για την προκαταβολή δεν κάνουμε τίποτα ουσιαστικά και ότι το βασικό και το μοναδικό είναι να εμπλουτίσουμε το ανθρώπινο κεφάλαιο στο Γενικό Λογιστήριο του Κράτους ή με άλλα επιχειρήματα, δίνετε τρίμηνες απολαβές άρα ουσιαστικά είναι μία η άλλη και από την άλλη λέτε αν αποσύρετε μια διάταξη θα το ψηφίσουμε.

Τελικά τι ισχύει από το δύο, είναι αναγκαίο ή δεν είναι αναγκαίο;

Και θα ήθελα να μου πείτε, όταν συζητήσουμε ξανά το νομοσχέδιο, στις αδρανείς καταθέσεις η πρότασή σας πού υπάρχει στην Ευρώπη.

Λέτε η Ευρώπη δεν συμφωνεί.

Ποια είναι η Ευρώπη;

Μήπως εννοείτε την Ευρωπαϊκή Κεντρική Τράπεζα;

Πρώτα απ’ όλα η Ιταλία έχει Προεδρικό Διάταγμα Νο 116 του  2007 που λέει πότε μια κατάθεση είναι αδρανής, όταν είναι δέκα χρόνια.

Η Ιρλανδία έχει νόμο από το 2001 που προβλέπει για τις αδρανείς καταθέσεις ότι αν δεν παρουσιάζουν συναλλαγές επί 15 χρόνια μεταφέρονται σε συγκεκριμένο όργανο.

Το Βέλγιο έχει από το 2008.

Νομίζω ότι αυτή είναι η Ευρώπη ή διαφωνούμε;

Έχετε να μου πείτε κάποια άλλη χώρα;

Πείτε μου μια χώρα.

Γαλλία, διάταγμα 1979, νόμος 1977, Καναδάς και μια σειρά από άλλες χώρες, για το τι ισχύει.

Υπαινιχθήκατε συγκεκριμένη απόφαση του Ευρωπαϊκού Δικαστηρίου.

Εικάζω του Ευρωπαϊκού Δικαστηρίου των Δικαιωμάτων του Ανθρώπου, 29 Ιανουαρίου 2013, το οποίο έρχεται να δικαιώσει την παρούσα νομοθετική πρωτοβουλία για τις αδρανείς καταθέσεις και ιδίως το κομμάτι αυτό που αφορά στην υποχρέωση ενημέρωσης του πολίτη από το πιστωτικό ίδρυμα για το ενδεχόμενο παραγραφής των δικαιωμάτων του.

Αυτό κάνουμε.

Γι’ αυτό βάζουμε τα 5, 10 και 15 χρόνια και με συστημένη επιστολή.

Άρα έχουμε λάβει όλα αυτά υπόψη.

Σε κάθε περίπτωση αν εκτιμάτε ότι μπορείτε να συμβάλετε σε αυτή την προσπάθεια και επιτέλους μια φορά να πείτε και εσείς ναι σε κάτι θετικό είμαστε στην διάθεσή σας.