Παρεμβάσεις Αναπλ. Υπουργού Οικονομικών Χρ. Σταϊκούρα στην Ολομέλεια κατά τη συζήτηση του...

Παρεμβάσεις Αναπλ. Υπουργού Οικονομικών Χρ. Σταϊκούρα στην Ολομέλεια κατά τη συζήτηση του κατεπείγοντος Σχεδίου Νόμου του Υπουργείου Οικονομικών – 14.01.2013

1η Παρέμβαση

Κυρίες και Κύριοι Συνάδελφοι,

Άκουσα με προσοχή όλες τις πτέρυγες της Βουλής. Η Κυβέρνηση είναι προφανές ότι και αποδοκιμάζει και καταδικάζει ενέργειες σαν και αυτήν που έγιναν στα κεντρικά γραφεία της Νέας Δημοκρατίας, ενέργειες που είχαν στόχο να υπονομεύσουν την ίδια τη δημοκρατική πορεία της χώρας. Επιτυγχάνουν, όμως, το ακριβώς αντίθετο, να την ενδυναμώσουν και, τουλάχιστον σήμερα, έστω και λεκτικά, αυτό καταδείχθηκε απλό τις τοποθετήσεις των εκπροσώπων όλων των Κομμάτων από όλες τις πτέρυγες της Βουλής με μοναδική εξαίρεση -και θεωρώ άστοχη την παρέμβαση, με όλο το σεβασμό που έχω στο πρόσωπο του κυρίου Γλέζου- την αναφορά του κυρίου Γλέζου για παρακρατικές και άλλες φίλιες δυνάμεις.

Μέχρι πρόσφατα, κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, είχαμε αφωνία από τμήματα της Αντιπολίτευσης για θέματα βίας και ανομίας. Είχαμε θέματα πολυφωνίας της Αντιπολίτευσης.

Επαναλαμβάνω ότι πρόσαφατα είχαμε φαινόμενα αφωνίας από πτέρυγες της Αντιπολίτευσης για θέματα βίας και ανομίας. Είχαμε φαινόμενα πολυφωνίας από τμήματα της Αντιπολίτευσης για κομβικά θέματα οικονομικής πολιτικής, όπως είναι η αξιοποίηση του λιμένα του Πειραιά από την COSCO. Είχαμε θέματα κακοφωνίας από τμήματα της Αντιπολίτευσης για εκφράσεις περί κοινοβουλευτικής χούντας, πραξικοπήματος, εκτροπής, κατάλυσης δικαιωμάτων.

Σήμερα και προχθές το Σάββατο περάσαμε στα πολιτικά μαθήματα περί φίμωσης της κριτικής της Αντιπολίτευσης. Κατ’ αρχήν, μόνοι σας αποχωρήσατε. Καλωσορίσατε!

Θα ήθελα, όμως, να σας πω ότι η διαδικασία αυτή, στην οποία θα μπορούσατε να συμμετέχετε, στην Επιτροπή και να μιλήσουν πολύ περισσότεροι συνάδελφοι ήταν ανοικτή.

Τι περιλαμβάνει; Θέλω να το πω και στην Ολομέλεια. Ενσωματώνει έξι πράξεις νομοθετικού περιεχομένου –και ολοκληρώνω– με τις εξής ημερομηνίες: η πρώτη πράξη από 12.11.2012, ΦΕΚ Α’ 224, η δεύτερη πράξη από 18.11.2012, ΦΕΚ Α’ 228, η τρίτη πράξη από 19.11.2012, ΦΕΚ Α’ 229, η τέταρτη πράξη από 5.12.2012, ΦΕΚ Α’ 237, η επόμενη από 7.12.2012, ΦΕΚ Α’ 238 και η τελευταία από 12.12.2012, ένα μήνα περίπου πριν, ΦΕΚ Α’ 240. Αυτά τα λέω για την αποκατάσταση της αλήθειας.

2η Παρέμβαση

Ο κ. Πρόεδρος, ο κ. Κακλαμάνης, ανέδειξε το θέμα της έλευσης της δόσεως του δανείου και της συσχέτισης αυτής με την ανακεφαλαιοποίηση των Τραπεζών.

Πράγματι, μεταξύ των άλλων, είναι αναγκαία αυτή η δόση, για να ολοκληρωθεί η ανακεφαλαιοποίηση των Τραπεζών, μια πρωτοβουλία αναγκαία, για να εξασφαλιστεί η βιωσιμότητα του τραπεζικού συστήματος και να διασφαλιστούν τα συμφέροντα του ελληνικού δημοσίου, όπως έπραξε αυτή η Κυβέρνηση.

Και επειδή αναδείξατε το θέμα, θα καταθέσω στα Πρακτικά την επιστολή του Ταμείου Χρηματοπιστωτικής Σταθερότητας, με ημερομηνία 21 Δεκεμβρίου 2012, που επιβεβαιώνει ότι το ελληνικό δημόσιο εισέπραξε 555,6 εκατομμύρια ευρώ από τέσσερα πιστωτικά ιδρύματα, τα οποία έλαβαν συγκεκριμένη κεφαλαιακή ενίσχυση. Συγκεκριμένα, εισέπραξε 154 εκατομμύρια ευρώ από τη Eurobank, 133 εκατομμύρια ευρώ από την Πειραιώς, 115,6 εκατομμύρια ευρώ από την ΕΘΝΙΚΗ, 153 εκατομμύρια ευρώ από την ALPHA BANK.

Η Κυβέρνηση νομοθέτησε και υλοποίησε την πρωτοβουλία, παρά τις αντίθετες εκτιμήσεις και –νομίζω– επιδιώξεις της Αξιωματικής Αντιπολίτευσης.

3η Παρέμβαση

Κυρίες και Κύριοι Συνάδελφοι,

Ακούω αρκετούς συναδέλφους σε αυτήν την Αίθουσα να επικαλούνται έλλειψη χρόνου για να τοποθετηθούν επί του νομοσχεδίου και όταν έχουν το λόγο ή το χρόνο, είτε πετούν τη μπάλα στην εξέδρα είτε αποχωρούν.

Εμένα θα μου επιτρέψετε να τοποθετηθώ επί του νομοσχεδίου. Συζητούμε σήμερα το σχέδιο νόμου που περιλαμβάνει μια σειρά από σημαντικές ρυθμίσεις, οι οποίες σχετίζονται με το επικαιροποιημένο πρόγραμμα οικονομικής πολιτικής, ρυθμίσεις αναγκαίες, όπως άλλωστε πλέον έχει ήδη αποδεχθεί και αποδειχθεί, έχει ήδη επιβεβαιωθεί, για τη συνέχιση των χρηματοδοτικών ροών του μηχανισμού στήριξης και την εκταμίευση της δόσης του δανείου, δόση συνολικού ύψους 52,3 δισεκατομμυρίων ευρώ.

Ήδη έχουν εκταμιευθεί τα 34,3 δισεκατομμύρια, τα οποία αποτελούν την πρώτη ανάσα για τη χώρα, έπειτα από ένα εξάμηνο ξηρασίας, στη διάρκεια του οποίου είχε διακοπεί η χρηματοδότηση προς τη χώρα μας και οι συνθήκες είχαν γίνει ιδιαίτερα πιεστικές.

Η Κυβέρνηση εθνικής ευθύνης ανταποκρίθηκε στην κρισιμότητα της κατάστασης με υπευθυνότητα, σκληρή δουλειά, αποφασιστικότητα, κάτι που αναγνωρίστηκε από τους εταίρους, αλλά και από την ελληνική κοινωνία που βλέπει ότι οι θυσίες της αρχίζουν να πιάνουν τόπο.

Κυρίες και Κύριοι Συνάδελφοι,

Αυτή η στάση συνέπειας από την Κυβέρνηση εθνικής ευθύνης συνεχίζεται και με την υπό συζήτηση νομοθετική πρωτοβουλία. Αναμφίβολα πρόκειται για ένα νομοθετικό εγχείρημα που περιλαμβάνει ρυθμίσεις και διατάξεις που αφορούν όλο το εύρος της κυβερνητικής πολιτικής.

Ειδικότερα και ενδεικτικά, πρώτον, ρυθμίζονται συνταξιοδοτικά θέματα του Δημοσίου επιδιώκοντας αφενός την εδραίωση της ίσης αντιμετώπισης των υπαλλήλων του Δημοσίου και αφετέρου την ενδυνάμωση του αισθήματος κοινωνικής δικαιοσύνης.

Πως επιτυγχάνεται το πρώτο; Επιτυγχάνεται με την ίση μεταχείριση μεταξύ των υπαλλήλων της Βουλής και όλων των άλλων υπαλλήλων του κράτους και στα συνταξιοδοτικά και στα μισθολογικά. Οι πάσης φύσεως τακτικές αποδοχές και επιδόματα που καταβάλλονται στους υπαλλήλους της Βουλής δεν μπορούν να υπολείπονται ούτε όμως να υπερβαίνουν στο σύνολό τους τις πάσης φύσεως τακτικές αποδοχές και επιδόματα που καταβάλλονται στους υπαλλήλους του Υπουργείου Οικονομικών συγκεκριμένων κλάδων και υπηρεσιών. Οι διατάξεις της σχετικής παραγράφου τίθενται σε ισχύ μετά την αποστολή από τον Υπουργό Οικονομικών των σχετικών μισθολογικών στοιχείων στον Πρόεδρο της Βουλής.

Και πως εξασφαλίζεται και το αίσθημα της κοινωνικής δικαιοσύνης; Επιτυγχάνεται με την εξαίρεση από την προσαρμογή του συνταξιοδοτικού καθεστώτος των συνταξιούχων συμπολιτών μας με υψηλά ποσοστά αναπηρίας.

Δεύτερον, διευθετούνται θέματα που αφορούν το ΤΑΙΠΕΔ ορίζοντας ότι τα μερίσματα που εισπράττει το Ταμείο από τη συμμετοχή του σε ανώνυμες προς αποκρατικοποίηση εταιρείες αποτελούν έσοδα του κρατικού προϋπολογισμού.

Τρίτον, επιταχύνονται οι διαδικασίες του ΕΣΠΑ μέσω κυρίως της υποχρεωτικής χρήσης του πληροφοριακού συστήματος σώρευσης κρατικών ενισχύσεων, της διευκόλυνσης της πληρωμής των έργων μέσω της Τραπέζης της Ελλάδος, της εξάλειψης προσκομμάτων σε διαγωνισμούς συγχρηματοδοτούμενων έργων, της άρσης φαινομένων διακριτικής μεταχείρισης.

Τέταρτον, διευρύνονται οι χρηματοδοτικές δυνατότητες του ΕΤΕΑΝ στοχεύοντας στη σημαντική διευκόλυνση των μικρομεσαίων επιχειρήσεων, επιχειρήσεις οι οποίες αντιμετωπίζουν έντονο πρόβλημα ρευστότητας.

Πέμπτον, εισάγονται φορολογικές διατάξεις στο πλαίσιο της ίσης κατανομής της φορολογικής επιβάρυνσης, ενώ επιβάλλεται και φόρος πολυτελούς διαβίωσης.

Έκτον, αναμορφώνεται το θεσμικό πλαίσιο σύναψης συμβάσεων μεταξύ του ΕΟΠΥΥ και των παρόχων υγείας με σκοπό την ποιοτικότερη και αποτελεσματικότερη παροχή υπηρεσιών υγείας προς τους ασφαλισμένους, τον εξορθολογισμό της δαπάνης και τον καθορισμό ενός σαφούς νομικού πλαισίου μεταξύ των συμβαλλομένων μερών.

Έβδομον, βελτιώνεται το περιβάλλον και οι συνθήκες για την υλοποίηση του προγράμματος αποκρατικοποιήσεων διευθετώντας παράλληλα μια σειρά από εκκρεμότητες αναφορικά με τη συμβατότητα με τους ευρωπαϊκούς κανόνες και την Ευρωπαϊκή Επιτροπή. Δύο τέτοια παραδείγματα υπάρχουν στο σχέδιο νόμου ΟΔΙΕ και ΟΣΕ. Πρόκειται για ρυθμίσεις που καταδεικνύουν την πρόθεση της Κυβέρνησης να προωθήσει το πρόγραμμα αποκρατικοποιήσεων το ταχύτερο δυνατόν και να εναρμονίσει τη χώρα με τις συμβατικές υποχρεώσεις.

Όγδοον, εγκρίνονται τα σχέδια των συμβάσεων τροποποίησης. Δηλαδή, τις συμβάσεις επί των οποίων πραγματοποιήθηκε η πρόσφατη επιτυχημένη διαδικασία επαναγοράς ελληνικού χρέους, αλλά και η αποδέσμευση της δόσης, δόση που υπερβαίνει στο σύνολό της τα 52 δισεκατομμύρια, το σύνολο των επόμενων χρηματοδοτικών όρων μέχρι τη λήξη του προγράμματος, δόση που αντιστοιχεί στο 27% του ΑΕΠ της χώρας, δόση που είναι μεγαλύτερη από το Ακαθάριστο Εγχώριο Προϊόν 153 χωρών παγκοσμίως, στις οποίες περιλαμβάνονται και επτά κράτη – μέλη της Ευρωπαϊκής Ένωσης.

Κυρίες και Κύριοι Συνάδελφοι,

Στο υπό συζήτηση νομοσχέδιο εμπεριέχεται και μια σημαντική θεσμική πρωτοβουλία της Κυβέρνησης στην κατεύθυνση ενίσχυσης της προσπάθειας που καταβάλλεται για την εδραίωση και διασφάλιση της δημοσιονομικής εξυγίανσης, προσαρμογής και πειθαρχίας. Άκουσα απίστευτες εκφράσεις με ιδιαίτερη υπομονή. Απαξιώνεται ο ελληνισμός, είπαν οι Ανεξάρτητοι Έλληνες. Ξένοι κάνουν κουμάντο στα οικονομικά των ΟΤΑ. Συντάσσει η Τρόικα τις νομοθετικές πρωτοβουλίες.

Να εξηγούμαστε.

Πρώτον, αποτελεί θεσμική επιλογή και πρωτοβουλία της Κυβέρνησης εθνικής ευθύνης το κομμάτι που αφορά τους δημοσιονομικούς κανόνες.

Δεύτερον, όσον αφορά το Παρατηρητήριο Οικονομικής Αυτοτέλειας -στο οποίο είπατε ότι μπήκαν ξένοι- να σας διαβάσω τη συγκρότηση του -γιατί συγκροτήθηκε- είναι επταμελές: Πρόεδρος είναι ο Σύμβουλος του Ελεγκτικού Συμβουλίου και συμμετέχει ο Γενικός Διευθυντής Οικονομικών Υπηρεσιών του Υπουργείου Εσωτερικών, η Προϊσταμένη Διεύθυνσης Οικονομικών Τοπικής Αυτοδιοίκησης του Υπουργείου Εσωτερικών, εκπρόσωπος της Ένωσης Περιφερειών Ελλάδος, εκπρόσωπος και Γενικός Διευθυντής του Υπουργείου Παιδείας, Θρησκευμάτων, Πολιτισμού και Αθλητισμού, συνεργάτης ως εκπρόσωπος του Υπουργείου Οικονομικών του Συμβουλίου Οικονομικών Εμπειρογνωμόνων και Γενικός Διευθυντής του Θησαυροφυλακίου και Προϋπολογισμού του Γενικού Λογιστηρίου του Κράτους. Αυτή είναι η εθνική μειοδοσία που είπατε; Έχει οριστεί το Συμβούλιο. Άρα, καλό θα είναι να μελετούμε τα νομοσχέδια.

Τρίτον, εισάγει και ενσωματώνει πράγματι το σχέδιο νόμου την έννοια της δημοσιονομικής πειθαρχίας, την οποία πιστεύει η Κυβέρνηση. Μετά τη δημοσιονομική προσαρμογή των τελευταίων ετών που συνεχίζεται το ζητούμενο είναι να ελέγξουμε εμείς μόνοι μας ως χώρα τα δημόσια οικονομικά, να επιδιωχθεί και να επιτευχθεί η δημοσιονομική πειθαρχία, ώστε οι τεράστιοι κόποι της ελληνικής κοινωνίας, οι «ηράκλειες» θυσίες των πολιτών να μην πάνε χαμένες, αλλά και να μην χρειάζεται να λάβουμε στο μέλλον νέα μέτρα στην κατεύθυνση οριζόντιας περικοπής μισθών και συντάξεων εξαιτίας αδυναμίας ελέγχου και χρηστής δημοσιονομικής διαχείρισης.

Η Κυβέρνηση αναγνωρίζοντας τη χρησιμότητα, αλλά και την αναγκαιότητα ύπαρξης αυτών των κανόνων παρενέβη με τις προτεινόμενες διατάξεις για την αλλαγή του πλαισίου ως προς τις υποχρεώσεις και τις ευθύνες της Γενικής Κυβέρνησης, των φορέων δηλαδή αυτής, που διαχειρίζονται πόρους του ελληνικού λαού.

Συγκεκριμένα και κωδικοποιημένα, σύμφωνα με τις διατάξεις που αφορούν τους δημοσιονομικούς κανόνες και πρακτικές προβλέπεται, πρώτον, η σύναψη μεταξύ του Υπουργείου Οικονομικών και των υπόλοιπων Υπουργείων ξεχωριστά μέχρι την 31η Δεκεμβρίου κάθε έτους μνημονίων συνεργασίας με στόχο την ομαλή εκτέλεση του προϋπολογισμού και τη χρηστή δημοσιονομική διαχείριση. Η διαδικασία για το φετινό οικονομικό έτος, το πρώτο έτος εφαρμογής των κανόνων ολοκληρώνεται αυτήν την εβδομάδα.

Δεύτερον, η σύναψη αντίστοιχων μνημονίων συνεργασίας μεταξύ του κάθε Υπουργείου και των υπεύθυνων των εποπτευόμενων φορέων το περιεχόμενο των οποίων επιλέγεται από το οικείο Υπουργείο και όχι από τον Υπουργό Οικονομικών, όπως ελέχθη.

Τρίτον, η υποχρέωση όλων των νομικών προσώπων φορέων της Γενικής Κυβέρνησης να έχουν εγκρίνει τον προϋπολογισμό κάθε έτους μέχρι την 31η Ιανουαρίου του έτους, στο οποίο αναφέρεται ο προϋπολογισμός.

Τέταρτον, η υποχρέωση μέχρι την 15η Δεκεμβρίου κάθε έτους με ευθύνη του Γενικού Διευθυντή Οικονομικών Υπηρεσιών του κάθε Υπουργείου να υποβάλλει στο Γενικό Λογιστήριο του Κράτους μηνιαίο πρόγραμμα εκτέλεσης του προϋπολογισμού του τόσο για τα έσοδα, όσο και για τις υποχρεώσεις. Στη βάση αυτού καθορίζονται τριμηνιαίοι στόχοι, οι οποίοι μετά τη συμφωνία τους με το Γενικό Λογιστήριο του Κράτους περιλαμβάνονται στα μνημόνια συνεργασίας. Όλα αυτά εξειδικεύονται στο σχέδιο νόμου.

Με λίγα λόγια -και για να ολοκληρώσω- οι ρυθμίσεις αυτές αποτελούν ένα συγκροτημένο, ένα συνεκτικό πλέγμα δημοσιονομικών κανόνων και πρακτικών που θα συμβάλλει στο νοικοκύρεμα του κράτους και των οικονομικών του, νοικοκύρεμα το οποίο αποτελεί τον ακρογωνιαίο λίθο της αναγκαίας ανασυγκρότησης της χώρας και όλων των συστημάτων της.

Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, στους έξι μήνες περίπου που πέρασαν στα δημόσια οικονομικά καταφέραμε ορισμένα από τα επιδιωκόμενα. Από τα απολογιστικά στοιχεία του 2012, αποδεικνύεται ότι επιτύχαμε τους δημοσιονομικούς στόχους της χώρας χωρίς τη λήψη πρόσθετων μέτρων και παρά το γεγονός ότι είχαμε βαθύτερη από τις εκτιμήσεις ύφεση. Αυτή η επίδοση κατά την εκτέλεση του προϋπολογισμού δεν δικαιολογεί όμως πανηγυρισμούς, δεν επιτρέπει εφησυχασμό. Είναι αρκετά αυτά που πρέπει ακόμα να γίνουν. Γνωρίζουμε ότι ο δρόμος που πρέπει να διανύσουμε είναι δύσκολος και μακρύς. Απαιτείται συνέπεια στην εφαρμογή του προγράμματος οικονομικής πολιτικής σε συνδυασμό βεβαίως -και ορθώς το διατύπωσε αυτό ο κ. Λοβέρδος με την αποτελεσματική εφαρμογή πολιτικών που επισπεύδουν την ανάπτυξη και αυτό διότι χωρίς επανεκκίνηση της οικονομίας, της πραγματικής οικονομίας, οι περαιτέρω πορεία προσαρμογής και σταθεροποίησης θα είναι ευαίσθητη.

Το χρέος απέναντι στην πατρίδα και ο σεβασμός στις θυσίες των πολιτών επιβάλει να προχωρήσουμε με διορατικότητα, με συλλογικότητα, με αποφασιστικότητα και σκληρή δουλειά, ώστε να οδηγήσουμε το ταχύτερο δυνατό στην έξοδο από το τούνελ στο οποίο βρέθηκε η  χώρα και να επιτύχουμε εντός της Ευρωζώνης τη σταδιακή αποκατάσταση της αξιοπρέπειας, αλλά και της ευημερίας όλων των Ελλήνων πολιτών.

Προς την κατεύθυνση αυτή σας καλώ να ψηφίσετε το παρόν σχέδιο νόμου.

Σας ευχαριστώ πολύ.