Παρέμβαση Αναπλ. Υπουργού Οικονομικών Χρ. Σταϊκούρα στην Ολομέλεια κατά τη Συζήτηση του...

Παρέμβαση Αναπλ. Υπουργού Οικονομικών Χρ. Σταϊκούρα στην Ολομέλεια κατά τη Συζήτηση του Σχεδίου Νόμου του Υπουργείου Οικονομικών για τους ΟΣΕΚΑ

Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, κατ’ αρχήν επί του πυρήνα του νομοσχεδίου, συμπληρωματικά προς αυτά που ανέφερα χθες, θα ήθελα να μιλήσω για τους στόχους των βασικών άρθρων 1 έως 106. Τι επιτυγχάνεται με αυτή τη νομοθετική πρωτοβουλία; Δίνεται η δυνατότητα σε εταιρείες διαχείρισης ΟΣΕΚΑ να ορίζονται με έδρα σε άλλο κράτος-μέλος από αυτό στο οποίο βρίσκεται η έδρα τους. Απλουστεύεται η διαδικασία κοινοποίησης της πρόθεσης των ΟΣΕΚΑ να διαθέτουν μερίδιά τους σε άλλο κράτος-μέλος, το περίφημο διαβατήριο ΟΣΕΚΑ και θα επανέλθω σε αυτό. Θεσπίζει τη δυνατότητα διασυνοριακής συγχώνευσης ΟΣΕΚΑ, και δημιουργεί τη δομή κύριου και τροφοδοτικού ΟΣΕΚΑ. Υπάρχουν σχετικοί ορισμοί σε ρυθμίσεις. Βελτιώνεται η παρεχόμενη πληροφόρηση προς επενδυτές με την αντικατάσταση του απλοποιημένου ενημερωτικού δελτίου των ΟΣΕΚΑ από το έντυπο «Βασικές πληροφορίες προς τους επενδυτές». Τέλος βελτιώνεται ο μηχανισμός συνεργασίας μεταξύ των αρμόδιων εθνικών εποπτικών αρχών.

Στο δεύτερο μέρος, πάλι συμπληρωματικά προς αυτό που ανέφερα χθες, έχουμε μεταφορά στο ελληνικό δίκαιο κοινοτικής οδηγίας με την οποία ρυθμίζονται δύο συγκεκριμένα θέματα. Εξειδικεύεται το είδος, η φύση και ο τρόπος ανταλλαγής και διαβίβασης πληροφοριών από την Επιτροπή Κεφαλαιαγοράς και την Τράπεζα της Ελλάδος προς την Ευρωπαϊκή Εποπτική Αρχή για θέματα προστασίας της κεφαλαιαγοράς και λειτουργίας των αγορών χρηματοπιστωτικών μέσων. Και δεύτερον, με τη συμπληρωματική εποπτεία πιστωτικών ιδρυμάτων και ασφαλιστικών επιχειρήσεων χωρίς να επέρχονται οικονομικά αποτελέσματα για τον κρατικό προϋπολογισμό.

Επί της συζήτησης που έγινε σήμερα, παρακολούθησα για άλλη μία φορά με ιδιαίτερη προσοχή και υπομονή μέχρι τώρα, από την αρχή της συνεδρίασης το νέο σόου των Ανεξάρτητων Ελλήνων. Σημερινό θέμα η ανταπόκριση της Κυβέρνησης στις διαδικασίες του Κοινοβουλευτικού Ελέγχου.

Πρώτα απ’ όλα έχω απαντήσει –επειδή έγινε και προσωπική αναφορά- πολλές φορές και εδώ μέσα και γραπτώς σε αναφορές, σε ερωτήσεις, σε επίκαιρες ερωτήσεις που έχουν καταθέσει οι Βουλευτές της Συμπολίτευσης και της Αντιπολίτευσης. Απάντησα σε δεκαέξι ερωτήσεις εδώ μέσα, πέντε εκ των οποίων στους Ανεξάρτητους Έλληνες, βεβαίως πριν από κάποιες ανεξαρτητοποιήσεις.

Παράλληλα, κοινοβουλευτικός έλεγχος δεν ασκείται μόνο με φυσική παρουσία. Έχω απαντήσει σε πάνω από εκατόν πενήντα αναφορές και ερωτήσεις. Σήμερα δε δύο συνάδελφοι από το ΣΥΡΙΖΑ επικαλέστηκαν σχετικές απαντήσεις κατά τη διάρκεια κοινοβουλευτικού ελέγχου. Άρα εδώ υπάρχει σχετική αντίφαση.

Δεύτερον, πρέπει να γνωρίζετε ποιες είναι οι αρμοδιότητες του κάθε Υπουργού, όπου απευθύνονται και οι αντίστοιχες ερωτήσεις.

Τρίτον, άκουσα τον Αρχηγό των Ανεξάρτητων Ελλήνων να μιλάει για ψέματα, για απάτη, για μυστικούς νόμους και κανόνες. Υποψιάζομαι ότι αυτές οι λέξεις ηχούν οικεία στα αυτιά του γιατί πρόσφατα τις ανέφεραν στελέχη των Ανεξάρτητων Ελλήνων για τον ίδιο.

Τέταρτον, ο ρόλος της Κυβέρνησης δεν είναι μόνο να ανταποκρίνεται στην καθόλα απαραίτητη και σεβαστή διαδικασία του Κοινοβουλευτικού Ελέγχου και της λογοδοσίας. Ο ρόλος είναι κυρίως να κυβερνά και αυτό κάνει, με επάρκεια και με ορατά ήδη αποτελέσματα.

Συνεπώς αντιλαμβάνομαι –το είπε και ο Κοινοβουλευτικός Εκπρόσωπος της Νέας Δημοκρατίας- την αγωνία σας για τα αποτελέσματα.

Και δεν θα πρέπει να ξεχνάμε ότι διανύσαμε και διανύουμε μία δύσκολη και απαιτητική περίοδο στην οποία έπρεπε να γίνουν και έγιναν πολλά. Εδώ είμαστε και όλα τα θέματα θα συζητηθούν.

Τροπολογίες. Το άρθρο 73, σχετικά με κάποιες από τις τροπολογίες που αναφέρατε, στην παράγραφο 3 αναφέρεται: «Καμία πρόταση νόμου ή τροπολογία ή προσθήκη δεν εισάγεται για συζήτηση αν προέρχεται από τη Βουλή, εφόσον συνεπάγεται σε βάρος του δημοσίου, των Οργανισμών Τοπικής Αυτοδιοίκησης ή άλλων νομικών προσώπων δημοσίου δικαίου, δαπάνες ή ελάττωση εσόδων ή της περιουσίας τους για να δοθεί μισθός ή σύνταξη ή γενικό όφελος σε κάποιο πρόσωπο». Αντιλαμβάνεστε συνεπώς ότι εξαιτίας αυτής της παραγράφου αυτού του άρθρου του Συντάγματος κάποιες τροπολογίες δεν μπορούν να γίνουν αποδεκτές ή να συζητηθούν.

Τα θέματα του προσωπικού καθαριότητας και των εργαζομένων του ΕΛΓΑ παραμένουν ανοικτά για την Κυβέρνηση. Θα αξιολογηθούν άμεσα και θα αποτιμηθούν οι επιπτώσεις και όλες οι διαστάσεις τους.

Μου έκανε εντύπωση βεβαίως και σήμερα η επιμονή της Αξιωματικής Αντιπολίτευσης να ζητάει από την Κυβέρνηση να υιοθετήσει τροπολογίες που δεν έχουν καμία σχέση με το νομοσχέδιο. Καταρρίπτεται συνεπώς για άλλη μια φορά το επιχείρημά σας ότι κακώς η Κυβέρνηση φέρνει τροπολογίες που δεν έχουν σχέση με το νομοσχέδιο. Ελπίζω αυτό το επιχείρημα να μην το επαναλάβετε σε άλλα νομοσχέδια.

Συνεταιριστικές τράπεζες. Μέσα στο πρόγραμμα οικονομικής πολιτικής υπάρχει ξεχωριστή αναφορά για τις συνεταιριστικές τράπεζες, αναφορά στις προκλήσεις και τις προοπτικές που αυτές αντιμετωπίζουν. Τους πρώτους μήνες της επόμενης χρονιάς η Τράπεζα της Ελλάδος οφείλει να αξιολογήσει τον κλάδο και να συντάξει σχετική έκθεση. Με βάση αυτήν, μέχρι το Μάιο του 2013, η Κυβέρνηση θα διαμορφώσει μία συνεκτική συνολική στρατηγική για να υλοποιήσει το πόρισμα της έκθεσης.

Σχετικά με το άρθρο 164 και τις ενστάσεις που ακούστηκαν κυρίως από τη Δημοκρατική Αριστερά, οι τράπεζες δεν χρειάζεται να καταθέσουν νέο επιχειρησιακό σχέδιο, μόνο αν το αίτημά τους αφορά κεφαλαιακές απαιτήσεις που έχουν ήδη υπολογιστεί από την εποπτική αρχή, όχι για το μέλλον. Σε κάθε περίπτωση οι τράπεζες καταθέτουν σχέδιο αναδιάρθρωσης εξαιρετικά αναλυτικό με το οποίο δεσμεύονται για το τι θα κάνουν με τα χρήματα της ανακεφαλαιοποίησης. Όπως προβλέπεται στο νόμο, σε περίπτωση που παραβιάσουν το σχέδιο αναδιάρθρωσης, τότε η διοίκηση της τράπεζας περνάει στο ελληνικό δημόσιο.

Σχετικά με μία αναφορά που έκανε ο εισηγητής του ΠΑΣΟΚ θέλω να πω ότι για έξι μήνες το ταμείο θα ασκεί αποφασιστική αρμοδιότητα σε όλες τις βασικές αποφάσεις, εξαγορές, συγχωνεύσεις, μεταβιβάσεις περιουσιακών στοιχείων, πωλήσεις θυγατρικών. Δεν θα ασκεί την τρέχουσα διαχείριση. Για παράδειγμα, το ταμείο δεν θα αποφασίζει για τρέχοντα θέματα, αλλά θα αποφασίζει για την πώληση θυγατρικών ή για την πώληση περιουσιακών στοιχείων.

Τέλος, σήμερα φέραμε μία προσθήκη την οποία είχαμε δεσμευθεί να την αξιολογήσουμε ως Υπουργείο Οικονομικών. Νομίζω ότι αξιολογήσαμε όλες της τις διαστάσεις. Ποια είναι η τροπολογία-προσθήκη; Η μείωση του μετοχικού κεφαλαίου της ΑΕΔΑΚ από 1.200.000 που είναι σήμερα και 1.000.000 που προτείνεται στο νομοσχέδιο, στις 500.000.

Κατά την εκτίμηση της Κυβέρνησης το ύψος αυτό ως μετοχικό κεφάλαιο της ΑΕΔΑΚ είναι το πλέον αρμόζον, λαμβάνοντας υπ’ όψιν την προστασία των επενδυτών, την εποπτεία των ΑΕΔΑΚ, τη διασφάλιση της εύρυθμης, της νόμιμης λειτουργίας τους, το γενικότερο περιβάλλον ανταγωνισμού στο οποίο οι εταιρείες αυτές δραστηριοποιούνται.

Οι επενδυτές στη χώρα μας είναι κυρίως μικροεπενδυτές με ποσοστό άνω του 80% σε σχέση, για παράδειγμα, με την Αγγλία όπου το αντίστοιχο ποσοστό είναι μόλις 10%. Παράλληλα, στη χώρα μας δεν είναι ανεπτυγμένη η αγορά των θεσμικών χαρτοφυλακίων σε αντίθεση με άλλες χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης.

Η Οδηγία ορίζει ως ελάχιστο κεφάλαιο τις 125.000. Τι ισχύει σήμερα; Στην Ιταλία είναι 1.000.000, στην Αυστρία είναι 2,5 εκατομμύρια, στην Πορτογαλία είναι 1.250.000, στη Γερμανία είναι 300.000, στην Ελβετία και στο Λιχτενστάιν είναι 750.000.

Η Γαλλία ορίζει 125.000, όμως η αγορά των αμοιβαίων της είναι ήδη από πολλών ετών διαμορφωμένη, οι εταιρείες ήταν και είναι μεγάλες, είχαν υψηλότερα κεφάλαια και δεν προέβησαν σε μειώσεις μετοχικών σε συνέχεια της Οδηγίας.

Επομένως, η Γαλλία στην πράξη έχει μεγαλύτερο μετοχικό κεφάλαιο από αυτό που απαιτεί ο νόμος. Στην Αγγλία είναι 125.000. Στην Κύπρο είναι 125.000, χωρίς κανένα αμοιβαίο κεφάλαιο και απευθύνεται στους θεσμικούς επενδυτές. Τέλος, στο Λουξεμβούργο είναι επίσης 125.000 αλλά με τη γνωστή ιδιαιτερότητα. Η ίδια η αγορά ουσιαστικά, πρακτικά, δεν υπάρχει. Δεν απευθύνεται σε εγχώριους επενδυτές, πράγμα κατανοητό με βάση το μέγεθος της αγοράς και του κράτους. Είναι εξαγωγικά προσανατολισμένο.

Συνεπώς, οι εποπτικοί κίνδυνοι, δηλαδή από πλευράς προστασίας των επενδυτών, δεν απειλούν τους επενδυτές εκεί, αλλά στην πραγματικότητα τους επενδυτές στα κράτη-μέλη, στα οποία διατίθενται τα προϊόντα.

Για όλους αυτούς τους λόγους, κρίναμε ότι τα 500.000 είναι το εύλογο τίμημα.

Σας ευχαριστώ πολύ.