Ομιλία Αναπλ. Υπουργού Οικονομικών Χρ. Σταϊκούρα στη συνεδρίαση της Κοινοβουλευτικής Ομάδας της...

Ομιλία Αναπλ. Υπουργού Οικονομικών Χρ. Σταϊκούρα στη συνεδρίαση της Κοινοβουλευτικής Ομάδας της Νέας Δημοκρατίας

Κυρίες και Κύριοι Συνάδελφοι,

Σε μια κρίσιμη φάση για την Πατρίδα, συνεδριάζουμε ως Κοινοβουλευτική Ομάδα της ΝΔ.

Του Κόμματος της μεγάλης κεντροδεξιάς παράταξης.

Του κόμματος που με ηγέτες, τον Εθνάρχη Κωνσταντίνο Καραμανλή,  τον Γεώργιο Ράλλη, τον Ευάγγελο Αβέρωφ, τον Κώστα Μητσοτάκη, τον Μιλτιάδη Έβερτ, τον Κώστα Καραμανλή, έχει πάρει τις μεγάλες αποφάσεις και έχει χαράξει, έγκαιρα, τις μεγάλες στρατηγικές για την πατρίδα.

Του Κόμματος που έχει πει τις μεγάλες αλήθειες, στην ώρα τους.

Του Κόμματος που όταν κλήθηκε, είπε τα μεγάλα «ΝΑΙ» και τα μεγάλα «ΟΧΙ».

Κυρίες και Κύριοι Συνάδελφοι,

Τώρα το Κόμμα μας, η ΝΔ, με ηγέτη τον Αντώνη Σαμαρά, κρατά και πάλι το πηδάλιο σε μια κρίσιμη περίοδο για τη χώρα.

Και το κρατά με τόλμη, με ρεαλισμό, με υπευθυνότητα, με ευαισθησία στο πλαίσιο του εφικτού.

Επιδεικνύει ισχυρή βούληση για να περάσει η χώρα από το σημείο καμπής της δύσκολης τροχιάς των τελευταίων ετών.

Κυρίες και Κύριοι Συνάδελφοι,

Είναι αλήθεια ότι από τη στιγμή που κάποιοι οδήγησαν τη χώρα στο Μηχανισμό Στήριξης, η άσκηση οικονομικής πολιτικής πραγματοποιείται σε ένα ασφυκτικό περιβάλλον.

Περιβάλλον που έχει τα εξής χαρακτηριστικά:

1ον: Τάση αυστηρής συσταλτικής δημοσιονομικής πολιτικής στα περισσότερα κράτη-μέλη της Ευρωζώνης.

Χαρακτηριστικά είναι τα παραδείγματα σε Ισπανία, Γαλλία, Πορτογαλία, Ιταλία, Κύπρο.

2ον: Ένα πρωτόγνωρο εγχείρημα δημοσιονομικής προσαρμογής από κράτος-μέλος της Ευρωπαϊκής Ένωσης.

Είναι γεγονός ότι οι πολίτες έχουν υποβληθεί, τα τελευταία χρόνια, σε τεράστιες θυσίες.

Θυσίες που προσεγγίζουν τα 50 δισ. ευρώ την τελευταία τριετία.

Και μαζί με τις παρεμβάσεις για την περίοδο 2013-2014 διαμορφώνονται στο 30% του ΑΕΠ σε μία πενταετία.

Δυστυχώς, όμως, το μέχρι σήμερα δημοσιονομικό αποτέλεσμα δεν ήταν αντάξιο της «ηράκλειας» συνεισφοράς τους.

3ον: Συνεχείς και μεγάλες αποκλίσεις των εκτιμήσεων του Προγράμματος Οικονομικής Πολιτικής.

Ενδεικτικά, η ύφεση είναι πρωτοφανής σε έκταση και ένταση.

Αντίστοιχες είναι και οι αστοχίες στις προβλέψεις για την ανεργία.

Πρόκειται για αποκλίσεις που αποτυπώνουν τόσο τις αστοχίες του Προγράμματος, όσο και τη μεγάλη επιδείνωση της κατάστασης στην πραγματική οικονομία.

Και που οδηγούν στην αλλαγή των δεδομένων και των μακροοικονομικών και δημοσιονομικών σεναρίων του Προγράμματος Οικονομικής Πολιτικής.

Η αλλαγή αυτή επηρέασε, όπως ήταν αναμενόμενο, την κατανομή και το ύψος των μέτρων δημοσιονομικής προσαρμογής.

4ον: Αυστηροί περιορισμοί στην άσκηση δημοσιονομικής πολιτικής.

Τα περιθώρια άμεσης αλλαγής της «συνταγής» που εφαρμόζεται από την αρχή του Προγράμματος αποδεικνύονται ασφυκτικά.

5ον: Έλλειμμα αξιοπιστίας της χώρας.

Είναι γεγονός ότι τα τελευταία τρία περίπου χρόνια διαμορφώθηκε ένα έλλειμμα αξιοπιστίας το οποίο είναι δύσκολα διαχειρίσιμο.

Οι τεράστιες αποκλίσεις μεταξύ προθέσεων, σχεδιασμού και υλοποίησης, κυρίως δε αποτελέσματος, αποτελούν μεγάλο βάρος στην πορεία της χώρας.

Σίγουρα, βέβαια, μέρος της αύξησης του ελλείμματος αξιοπιστίας αποδίδεται και στις αστοχίες στις προβλέψεις και στις εκτιμήσεις του Προγράμματος.

Γι’ αυτό και η επικαιροποίησή του επιδιώκει να πείσει για την αποτελεσματικότητά του, αλλά και η Κυβέρνηση για την αποφασιστικότητά της να εφαρμόσει ένα αξιόπιστο Πρόγραμμα.

Γιατί μόνο μια χώρα αξιόπιστη μπορεί να σταθεί απέναντι στους εταίρους της και να αξιώσει καλύτερη μεταχείριση.

6ον: Οριακή κατάσταση στα ταμειακά διαθέσιμα του κράτους.

Το «πάγωμα» των προγραμματισμένων χρηματοδοτικών ροών του Μηχανισμού Στήριξης από τον Ιούνιο έχει συμβάλλει στη διαμόρφωση συνθηκών «ασφυξίας» στα δημόσια οικονομικά και στη ρευστότητα της πραγματικής οικονομίας.

Κυρίες και Κύριοι Συνάδελφοι,

Υπό αυτές τις συνθήκες, τους περιορισμούς, τη χρονική στενότητα και την πίεση καταρτίστηκε ο Προϋπολογισμός και το Μεσοπρόθεσμο Πρόγραμμα.

Θεμελιώδης επιδίωξη είναι η χώρα να εισέλθει, από του χρόνου, σε μία μακρά περίοδο πρωτογενών πλεονασμάτων, ώστε να μπορεί να πορεύεται με βαθμιαία μειούμενες δανειακές ανάγκες και αυξανόμενους βαθμούς ελευθερίας.

Γι’ αυτό και το 2013 θα καταγραφεί ως σημείο καμπής στη δημοσιονομική τροχιά της χώρας.

Την πεποίθησή μας αυτή εγγυάται η εκτέλεση του Προϋπολογισμού του 2012, χωρίς αποκλίσεις, κυρίως κατά το 2ο εξάμηνο του τρέχοντος έτους.

Στρατηγική της Κυβέρνησης είναι η σύζευξη της δημοσιονομικής προσαρμογής και της επανεκκίνησης της πραγματικής οικονομίας, ώστε η Οικονομία να επιστρέψει στον ενάρετο κύκλο της ευημερίας για όλους, εντός της Ευρωζώνης.

Η Στρατηγική αυτή έχει δύο πυλώνες.

Ο πρώτος είναι η εδραίωση της δημοσιονομικής εξυγίανσης, προσαρμογής και πειθαρχίας.

Και ο δεύτερος η προώθηση και υλοποίηση ενός μεγάλου εύρους πολιτικών και μέτρων για την ανάσχεση των έντονων υφεσιακών πιέσεων και την τόνωση της ρευστότητας στην πραγματική οικονομία.

Κυρίες και Κύριοι Συνάδελφοι,

Υπάρχουν ήδη ορισμένα θετικά δείγματα γραφής που δίνουν μια εικόνα ανατροπής της αίσθησης του αδιεξόδου που είχε δημιουργηθεί.

Δείγματα που επιτρέπουν εφεξής τη διαμόρφωση θετικών προσδοκιών για την Οικονομία.

Ενδεικτικά:

  • Η ποσοτική και ποιοτική βελτίωση του «κεφαλαίου αξιοπιστίας» της χώρας, ως αποτέλεσμα συγκροτημένων, μεθοδικών και αποτελεσματικών κινήσεων της Κυβέρνησης.
  • Η ικανοποιητική εκτέλεση του Προϋπολογισμού του 2012, παρά τη βαθύτερη από τις προβλέψεις ύφεση.
    • Σε επίπεδο Γενικής Κυβέρνησης, παρουσιάζεται πρωτογενές πλεόνασμα ύψους 1,2 δισ. ευρώ το πρώτο 9μηνο του έτους έναντι πρωτογενούς ελλείμματος ύψους 4,1 δισ. ευρώ την αντίστοιχη περυσινή περίοδο.
  • Η μείωση του κόστους εξυπηρέτησης του δημοσίου χρέους.
    • Κατά την πρόσφατη έκδοση εξάμηνων εντόκων γραμματίων του Ελληνικού Δημοσίου το επιτόκιο (4,46%) ήταν το χαμηλότερο από τις αρχές του 2010.
  • Η αποκλιμάκωση του πληθωρισμού, με τον εναρμονισμένου δείκτη τιμών καταναλωτή να διαμορφώνεται στο χαμηλότερο επίπεδο από τον Οκτώβριο του 2009, παρά τις υπαρκτές στρεβλώσεις των αγορών.
  • Η ενίσχυση της ανταγωνιστικότητας της οικονομίας.
    • Το ισοζύγιο τρεχουσών συναλλαγών βελτιώθηκε, και ήταν πλεονασματικό τον Αύγουστο.
    • Το επιχειρηματικό περιβάλλον ενδυναμώθηκε και η σχετική κατάταξη της χώρας βελτιώθηκε.

Οι εξελίξεις αυτές αποτελούν ορισμένες αχνές, πλην όμως θετικές, ενδείξεις αναστροφής του κλίματος.

Σε καμία περίπτωση όμως δεν επιτρέπουν τον εφησυχασμό.

Ούτε επικοινωνιακούς λεονταρισμούς.

Που άλλωστε δεν αποτελούν και μεθοδολογία της δικής μας Παράταξης.

Βρισκόμαστε στο σημείο καμπής, κάνοντας βήματα σταθεροποίησης των δημόσιων οικονομικών.

Όμως, η αναγκαία προσπάθεια είναι μεγάλη.

Οφείλουμε όλοι να αντιληφθούμε ότι χρειάζεται υπομονή και επιμονή.

Ο αγώνας είναι αντοχής και όχι ταχύτητας.

Με άλλα λόγια, μπορούμε να πούμε ότι βρισκόμαστε μέσα σε ένα ανηφορικό τούνελ.

Κατά την πεποίθησή μας, η ορθή Εθνική επιλογή είναι να προχωρήσουμε αταλάντευτα μπροστά, επιταχύνοντας, ώστε να βγούμε το ταχύτερο δυνατόν από αυτό.

Δεν ωφελεί ούτε να αναλώνουμε εθνική ενέργεια ομφαλοσκοπώντας, ούτε να φλερτάρουμε με πισωγυρίσματα.

Το χρέος απέναντι στην Πατρίδα και στις θυσίες των πολιτών επιβάλλει να προχωρήσουμε με συλλογικότητα, ενότητα, έλλογη συμπεριφορά, σχέδιο, αισιοδοξία, διορατικότητα και σκληρή δουλειά.

Η ΝΔ έχει αποδείξει διαχρονικά, και θα το πράξει και τώρα, ότι σε στιγμές κρίσιμες για την πατρίδα και τους πολίτες, εστιάζει στο σημαντικό και υπηρετεί το πρωτεύον.

Σήμερα, στο κάλεσμα των δύσκολων καιρών, η Παράταξη συνιστά εγγύηση και δύναμη σταθερότητας για το παρόν και το μέλλον της πατρίδας.

Η επιλογή είναι μία. Να πετύχουμε. Και αυτό θα γίνει.

Σας ευχαριστώ.