Εισήγηση σχετικά με την εκτέλεση του Κρατικού Προϋπολογισμού 2011 στην Επιτροπή Απολογισμού,...

Εισήγηση σχετικά με την εκτέλεση του Κρατικού Προϋπολογισμού 2011 στην Επιτροπή Απολογισμού, Γενικού Ισολογισμού του Κράτους και Ελέγχου της Εκτέλεσης του Προϋπολογισμού του Κράτους

Κυρίες και Κύριοι Συνάδελφοι,

Δυστυχώς, το 2011 ήταν μια χαμένη χρονιά. Σύμφωνα με τις γενικές εκτιμήσεις, δεν προχώρησε η αναγκαία δημοσιονομική και διαρθρωτική προσαρμογή, παρά τις τεράστιες θυσίες των πολιτών. Αυτό οφείλεται τόσο στην έμπνευση της πολιτικής σε συγκεκριμένους άξονες αυτής, όσο και στην εκτέλεση του προγράμματος οικονομικής πολιτικής από την προηγούμενη κυβέρνηση του ΠΑΣΟΚ, τόσο ως προς την επίτευξη των αναγκαίων και συμφωνημένων δημοσιονομικών στόχων, όσο και ως προς την υλοποίηση των απαραίτητων διαρθρωτικών αλλαγών.

Το έλλειμμα του κρατικού προϋπολογισμού διαμορφώθηκε στα 21,6 δισ. ευρώ το 2011, υψηλότερα από το 2010 και πολύ υψηλότερα από τις προβλέψεις του Μεσοπρόθεσμου Προγράμματος, που ήταν για 19,8 δισ. ευρώ, και αυτό, παρά το γεγονός ότι περικόπηκε για άλλη μια φορά, ακόμη περισσότερο, το Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων (ΠΔΕ) κατά 1 δισ. ευρώ, σε σχέση με τις προβλέψεις του Μεσοπρόθεσμου. Άρα, η απόκλιση θα ήταν επιπλέον κατά 1 δισ. ευρώ, από τις εκτιμήσεις που κάναμε πέρσι τον Ιούνιο – Ιούλιο.

Ενδεικτικά το έλλειμμα του Τακτικού Προϋπολογισμού, δηλαδή του Κρατικού Προϋπολογισμού, εκτός του Προγράμματος Δημοσίων Επενδύσεων (ΠΔΕ), είναι αυξημένο το 2011 κατά 17%, σε σχέση με το 2010. Αυτός είναι και ο πυρήνας του προβληματισμού μας. Αν βγάλουμε το ΠΔΕ, που χρησιμοποιείται ως «μαξιλαράκι ασφάλειας» για να καλύψει μέρος από τις μαύρες τρύπες του Προϋπολογισμού, κυρίως στο σκέλος των εσόδων, το έλλειμμα είναι αυξημένο κατά 17% το 2011, σε σχέση με το 2010. Αυτή η μεγάλη απόκλιση στους στόχους οφείλεται κυρίως στην υστέρηση στα έσοδα, παρά τις πρόσθετες έκτακτες εισφορές που επιβλήθηκαν τους 3 τελευταίους μήνες σε νοικοκυριά και επιχειρήσεις. Θα καταθέσω ένα ενδεικτικό ποσοτικό στοιχείο. Τα έσοδα διαμορφώθηκαν περίπου στα 50 δισ. ευρώ το 2011, μειωμένα κατά 2% σε σχέση με το 2010 και αισθητά χαμηλότερα από τις προβλέψεις του Μεσοπρόθεσμου. Το Μεσοπρόθεσμο και χωρίς τα επιπλέον μέτρα που πήραμε μετά, μιλούσε για 54 δισ. ευρώ και έχουμε πάρει και επιπλέον μέτρα, όπως είναι το “χαράτσι” της ΔΕΗ για να καλύψουμε μέρος από αυτές τις “μαύρες τρύπες”.

Συνεπώς, η εκτίμηση είναι ότι η κατάσταση της ελληνικής οικονομίας έχει επιδεινωθεί την τελευταία χρονιά, με ολέθριες συνέπειες και για την κοινωνία και την οικονομία και για τα νοικοκυριά και για τις επιχειρήσεις. Η δυσμενής αυτή κατάσταση αποτυπώνεται, όχι μόνο άμεσα στην πορεία εκτέλεσης του Προϋπολογισμού, αλλά και σε βασικά μακροοικονομικά μεγέθη, όπως είναι η ύφεση, η οποία εκτιμάται περίπου στο 6%. Σας θυμίζω ότι πέρυσι στον Προϋπολογισμό, μιλούσε η Κυβέρνηση για 3% και στο μεσοπρόθεσμο για 3,5%, ή η ανεργία που έχει σκαρφαλώσει στο 18,2% τον Οκτώβριο, όταν η πρόβλεψη στο μεσοπρόθεσμο ήταν για 14,5%.

Όλες αυτές οι αποκλίσεις οδήγησαν την προηγούμενη Κυβέρνηση ουσιαστικά, γιατί τότε ψηφίστηκε ο Προϋπολογισμός, στην λήψη νέων μέτρων συνολικού ύψους για το 2011, 10% του ΑΕΠ. Άρα, η Κυβέρνηση αρχικά και μεταγενέστερα πήρε μέτρα που αθροίζουν στο 10% του ΑΕΠ, ίδιου μεγέθους και έντασης με το 2010, όπως γράφει ο ίδιος ο Προϋπολογισμός. Τόσα ήταν τα βάρη και το 2010. Το αποτέλεσμα είναι να μειωθεί το έλλειμμα της γενικής κυβέρνησης, εάν μειωθεί, κατά μια μόνο ποσοστιαία μονάδα.

Έθεσε ένα ερώτημα πριν ο κ. Λέγκας, στο οποίο δεν απάντησε ο κ. Υπουργός. Υπάρχουν δηλώσεις Υπουργών της Κυβέρνησης, που έχουν προσδιορίσει το έλλειμμα της γενικής κυβέρνησης στο 9,6% του ΑΕΠ και δεν ξέρουμε αν αυτό είναι αληθές. Με αυτήν την παραδοχή, εγώ λέω για 1% μείωση του ελλείμματος. Συνεπώς, μέτρα 10% για να μειωθεί το έλλειμμα της Γενικής Κυβέρνησης κατά 1 ποσοστιαία μονάδα, αν και ο στόχος χωρίς τα πρόσθετα δημοσιονομικά μέτρα, τόσο του Ιουλίου όσο και του Οκτωβρίου ήταν για μείωση του ελλείμματος κατά 3 ποσοστιαίες μονάδες του ΑΕΠ. Εξ αιτίας όλων αυτών που ανέφερα, αυτής της εικόνας που έχει η ελληνική οικονομία, η απόφαση της 26ης και 27ης Οκτωβρίου 2011 κατέστη αναπόφευκτη.

Αυτό είχαμε υποστηρίξει τότε, όταν δημοσιοποιήθηκε η απόφαση, την ίδια ακριβώς λέξη χρησιμοποιεί η Τράπεζα της Ελλάδος ένα μήνα μετά, όταν δημοσιοποίησε την Έκθεση Νομισματικής Πολιτικής, η Έκθεση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής που αποτυπώνει την ολιγωρία, την αναβλητικότητα, την ασυνέπεια και την ανεπάρκεια της προηγούμενης κυβέρνησης του ΠΑΣΟΚ. Ήταν σαφές μέσα στην Έκθεση ότι η ύφεση ήταν βαθιά και χρονικά μακρά, αποκρατικοποιήσεις δεν έγιναν, διαρθρωτικές αλλαγές στο κράτος και στη λειτουργία των αγορών δεν υλοποιήθηκαν και αυτά τα λέει η Έκθεση της 26ης και 27ης Οκτωβρίου, στην οποία βασίστηκε η πρόταση για την αναδιάρθρωση του χρέους και τη νέα δανειακή σύμβαση. Οι οφειλές του κράτους προς τους οφειλέτες διογκώνονται και έτσι, παρά τη συνεχή αφαίμαξη νοικοκυριών και επιχειρήσεων οι δημοσιονομικοί στόχοι δεν επιτυγχάνονται.

Συμπερασματικά:

Η Νέα Δημοκρατία στηρίζει και θα στηρίξει τους στόχους δημοσιονομικής προσαρμογής, οι οποίοι δυστυχώς μέχρι σήμερα δεν επιτυγχάνονται, άρα, χρειάζεται να γίνει αυτό με ρεαλιστικούς όρους, κυρίως από το σκέλος των δαπανών.

Πιστεύει στην αναγκαιότητα τροποποίησης συγκεκριμένων πολιτικών, που έχουν αποδειχθεί αποτυχημένες.

Στηρίζει και θα στηρίξει, μέσα και σε συγκεκριμένες πρωτοβουλίες και πολιτικές που αναπτύσσονται στο Πολυνομοσχέδιο, διαρθρωτικές μεταρρυθμίσεις.

Στηρίζει την πραγματοποίηση αποκρατικοποιήσεων και την αξιοποίηση της περιουσίας του δημοσίου, όπως και πράττει μέσα από το Πολυνομοσχέδιο.

Πιστεύει στην αναγκαιότητα δημοσιονομικής εξυγίανσης, προσανατολισμένη, όμως, στην άμεση επανεκκίνηση της οικονομίας. Διότι, χωρίς ανάταξη και ανάπτυξη της οικονομίας, ειδικά με τον ορατό κίνδυνο μιας νέας ύφεσης στην Ευρώπη, ούτε οι άμεσοι δημοσιονομικοί στόχοι θα επιτευχθούν ούτε το χρέος θα καταστεί μακροπρόθεσμα βιώσιμο.