Συνέντευξη στη εφημερίδα “Εν Δελφοίς” – “Οι μεγαλοστομίες παραδοσιακά δεν χαρακτηρίζουν τη...

Συνέντευξη στη εφημερίδα “Εν Δελφοίς” – “Οι μεγαλοστομίες παραδοσιακά δεν χαρακτηρίζουν τη Νέα Δημοκρατία”

Κύριε Σταϊκούρα, αναμφίβολα θα ξεκινήσουμε την κουβέντα μας από την τρέχουσα επικαιρότητα και το θόρυβο που έχει προκληθεί σχετικά με την περιβόητη απογραφή Αλογοσκούφη. Γιατί έχει σηκώσει τόσο έντονα το θέμα το ίδιο το κόμμα σας και ποια η προσωπική σας εκτίμηση;

Κύριε Ρόδη, δεν νομίζω ότι η επικαιρότητα είναι η απογραφή του 2004.

Σήμερα, με ευθύνη της ηγεσίας της Κυβέρνησης του ΠΑΣΟΚ, η οικονομία βυθίζεται όλο και πιο βαθιά στην ύφεση, τα νοικοκυριά και οι επιχειρήσεις ασφυκτιούν και η ανεργία καλπάζει.

Σε μία τέτοια περίοδο δεν επιθυμώ συμμετοχή σε συζήτηση περί απογραφής.

Θεωρείτε ότι δεν υπάρχει «ηθικό» ζήτημα για τον τέως Βουλευτή και Υπουργό της Κυβέρνησης Καραμανλή;

Υπήρξα σαφής.

Μπορεί ένας Υπουργός να έχει αποκλειστική ευθύνη για ένα τέτοιο ζήτημα και τί απαντάτε σε εκείνους που μιλούν για αποστασιοποίηση από την περίοδο Καραμανλή στη ΝΔ;

Ο κ. Καραμανλής αποτελεί πολιτικό κεφάλαιο για τη χώρα και την παράταξη.

Σας υπενθυμίζω ότι έχει εκλεγεί δύο φορές Πρωθυπουργός της χώρας.

Έχει στο ενεργητικό του στρατηγικής σημασίας πρωτοβουλίες και συγκεκριμένες επιτυχίες.

Την ευθύνη απέναντι στην πατρίδα την απέδειξε έμπρακτα όταν κρίνονταν μεγάλα θέματα.

Προσωπικά και σε πρόσφατες δηλώσεις σας στο STAR FM 97,1 έχετε επανειλημμένα καταγγείλει ως αναποτελεσματικό το Μνημόνιο. Οι πρόσφατες ανακοινώσεις του ελλείμματος (στο 10,5% του ΑΕΠ) φάνηκε ωστόσο ότι σας εξαγρίωσαν, έτσι δεν είναι;

Δεν μας εξαγρίωσαν, μας επιβεβαίωσαν.

Επιβεβαίωσαν ότι η Κυβέρνηση έχει αποτύχει στους στόχους της, τόσο για το χρέος όσο και για το έλλειμμα.

Το χρέος διαμορφώθηκε περίπου στο 143% του ΑΕΠ το 2010, υψηλότερο κατά 16 ποσοστιαίες μονάδες του ΑΕΠ έναντι του 2009, το υψηλότερο ποσοστό μεταξύ των χωρών της Ευρωζώνης.

Το έλλειμμα διαμορφώθηκε στο 10,5% του ΑΕΠ το 2010, πολύ υψηλότερο από τις Κυβερνητικές εκτιμήσεις.

Αρχικές εκτιμήσεις του «Μνημονίου» για έλλειμμα 8,1% του ΑΕΠ, και αναθεωρημένες εκτιμήσεις του Προϋπολογισμού για έλλειμμα 9,4% του ΑΕΠ το 2010.

Και αυτό παρά τη λήψη μέτρων εκτός «Μνημονίου», την περαιτέρω περικοπή του Προγράμματος Δημοσίων Επενδύσεων και τη δημιουργία ενός τεράστιου «εσωτερικού χρέους», ύψους 5,4 δισ. ευρώ (μάλιστα, ο πρώην Υπουργός κ. Αλ. Παπαδόπουλος εκτιμά ότι το πραγματικό έλλειμμα του 2010 υπερβαίνει το 13% του ΑΕΠ).

Ως προς το σκέλος της αναποτελεσματικότητας αρκεί κανείς να αξιολογήσει τα συνεχόμενα «πακέτα μέτρα» για το 2011.

Οι αποκλίσεις έναντι των στόχων για το 2010 θα οδηγήσουν στη λήψη νέων μέτρων για εφέτος.

Συμπληρωματικών μέτρων ύψους περίπου 2,5 δισ. ευρώ προκειμένου να καλυφθεί η νέα «τρύπα» στο έλλειμμα.

Μέτρα τα οποία, εάν προστεθούν στα 14,3 δισ. ευρώ του Προϋπολογισμού και στα 3 δισ. ευρώ του Μεσοπρόθεσμου Πλαισίου, ανεβάζουν το συνολικό λογαριασμό περίπου στα 20 δισ. ευρώ για το 2011 (από 9,1 δισ. ευρώ στο «Μνημόνιο»).

Περισσότερα από τα διπλάσια μέτρα έναντι των αρχικών εκτιμήσεων!!!

Είναι προφανές, συνεπώς, ότι η οικονομική πολιτική της Κυβέρνησης είναι αναποτελεσματική και αδιέξοδη.

Η ύφεση είναι βαθιά και παρατεταμένη, το έλλειμμα δεν μειώνεται με βιώσιμο τρόπο, το χρέος αυξάνει και διατηρεί τη δυναμική του, η παραγωγική βάση συρρικνώνεται, τα «λουκέτα» πολλαπλασιάζονται, η ανεργία καλπάζει, ο κοινωνικός ιστός αποδιοργανώνεται.

Οι Έλληνες πολίτες υποβάλλονται σε μεγάλες και διευρυνόμενες θυσίες, χωρίς αντίκρισμα.

Η Κυβέρνηση όμως θριαμβολογεί γιατί το έλλειμμα μειώθηκε κατά 5 ποσοστιαίες μονάδες του ΑΕΠ το 2010.

Πράγματι, η Κυβέρνηση, για ακόμη μία φορά, επιδίδεται σε άσκοπες και έωλες θριαμβολογίες.

Σε θριαμβολογίες για τη μείωση του ελλείμματος κατά 5 ποσοστιαίες μονάδες του ΑΕΠ το 2010 (αν και μέχρι πρόσφατα ο Πρωθυπουργός και ο Υπουργός Οικονομικών εξέφραζαν τη βεβαιότητά τους ότι η μείωση θα ήταν 6 ποσοστιαίες μονάδες του ΑΕΠ).

Η Κυβέρνηση όμως:

1ον. Λησμονεί ότι η ίδια ματαίωσε «ώριμες» δημόσιες εισπράξεις του 2009, μετέφερε εισπράξεις του 2009 στο 2010 και μετέθεσε πληρωμές του 2010 στο 2009 προκειμένου να επιβαρύνει τη δημοσιονομική κατάσταση του 2009.

2ον. Αποσιωπά το ότι η όποια μείωση, σύμφωνα με τον Προϋπολογισμό, οφείλεται:

  • Στην αύξηση της έμμεσης φορολογίας (3 απανωτές αυξήσεις ειδικών φόρων κατανάλωσης σε καύσιμα, ποτά και τσιγάρα) [κατά 3,2 δισ. ευρώ].
  • Στις οριζόντιες περικοπές αποδοχών και συντάξεων [κατά 2,5 δισ. ευρώ].
  • Στη μείωση των δαπανών του Προγράμματος Δημοσίων Επενδύσεων [κατά 1,1 δισ. ευρώ].
  • Στη μείωση των μεταβιβαστικών πληρωμών (μειώσεις σε αμυντικές δαπάνες, εξόφληση χρεών νοσηλευτικών ιδρυμάτων) και σε εθνικολογιστικές προσαρμογές [κατά 2,9 δισ. ευρώ].

Συνεπώς, η μείωση του ελλείμματος προέρχεται, κυρίως, από λογιστικές ταξινομήσεις, από τη φορολογική αφαίμαξη νοικοκυριών και επιχειρήσεων, από την περιοριστική εισοδηματική πολιτική και από τον «στραγγαλισμό» των δημοσίων επενδύσεων.

Δηλαδή, από πολιτικές επιλογές που ενισχύουν τις υφεσιακές τάσεις της Οικονομίας. Και όχι από τη μείωση της σπατάλης.

Στο Ζάππειο θα επανέλθετε στο «μηδενισμό του ελλείμματος» εντός 18μήνου; Τελικά έχετε αποτιμήσει πόσο έπληξε την αξιοπιστία σας αυτή η εξαγγελία μόλις ένα χρόνο μετά τις εκλογές;

Κύριε Ρόδη, οι μεγαλοστομίες παραδοσιακά δεν χαρακτηρίζουν τη ΝΔ.

Ο Πρόεδρός της κ. Σαμαράς, έγκαιρα, πέρυσι τον Ιούλιο, λαμβάνοντας υπόψη, μεταξύ άλλων, την εικόνα των δεικτών της Οικονομίας, που ήταν σαφώς καλύτερη απ’ ότι σήμερα, κατέθεσε μία συνεκτική πρόταση για την έξοδο της χώρας από την κρίση.

Πρόταση που οδηγούσε στην επίτευξη ισοσκελισμένων προϋπολογισμών.

Κάτι τέτοιο πλέον επιβάλλεται και από τις πρόσφατες ευρωπαϊκές αποφάσεις για την οικονομική διακυβέρνηση.

Σύμφωνα με αυτές οι χώρες θα πρέπει σταθερά να μειώνουν το χρέος τους ώστε να πέσει στο 60% του ΑΕΠ εντός των επόμενων 20 χρόνων. Αυτό, σύμφωνα με τις εκτιμήσεις διεθνών οργανισμών, για την Ελλάδα, σημαίνει ετήσια πρωτογενή πλεονάσματα τουλάχιστον 8,4% (Ινστιτούτο Bruegel) ή 10% του ΑΕΠ (ΟΟΣΑ).

Αντιλαμβάνεστε συνεπώς, ότι με τους τόκους του χρέους στο 7% του ΑΕΠ, αυτό μεταφράζεται σε πλεονασματικούς προϋπολογισμούς.

Όσον αφορά την αξιοπιστία της πρότασης του Ιουλίου, θυμίζω ότι  περιελάμβανε και την αναγκαιότητα αξιοποίησης της περιουσίας του Δημοσίου.

Τότε και αυτή η «εξαγγελία» θεωρήθηκε αναξιόπιστη ενώ στη συνέχεια, με καθυστέρηση, υιοθετήθηκε από τους εταίρους μας και την Κυβέρνηση, τουλάχιστον ποσοτικά.

Ως Τομεάρχης Οικονομίας της αξιωματικής αντιπολίτευσης, κ. Σταϊκούρα, θέλω να μας μιλήσετε για τις προτάσεις του κόμματός σας για την έξοδο από την κρίση, μ’ άλλα λόγια για το «Ζάππειο 2»;

Είναι προφανές ότι θα προηγηθεί, στις 12 Μαΐου, η επίσημη ανακοίνωση των προτάσεων από τον Πρόεδρο, κ. Σαμαρά.

Δεν υπάρχει όμως καμία αμφιβολία ότι η πρόταση, όπως και το «Ζάππειο 1», θα εδράζεται στην αναγκαιότητα δημοσιονομικής προσαρμογής και αναπτυξιακού προσανατολισμού.

Πρόταση που δεν θα στηρίζεται στη φορολογική αφαίμαξη νοικοκυριών και επιχειρήσεων, στις οριζόντιες περικοπές μισθών και συντάξεων και στο «στραγγαλισμό» των δημοσίων επενδύσεων.

Εμείς υποστηρίζουμε ότι η μείωση των φόρων μπορεί να αποφέρει καλύτερα οικονομικά αποτελέσματα (τόνωση κατανάλωσης, προσέλκυση επενδύσεων, περιορισμός «λουκέτων», μείωση φοροδιαφυγής, διεύρυνση φορολογικής βάσης).

Δεν αρκεί όμως μόνο αυτή. Απαιτείται απλό, αντικειμενικό και σταθερό φορολογικό σύστημα και αποτελεσματικός ελεγκτικός και εισπρακτικός μηχανισμός.

Και το κυριότερο, απαιτείται ένα μείγμα πολιτικής που να περιλαμβάνει και μέτρα τόνωσης της αγοράς, μηδενικού ή ελαχίστου δημοσιονομικού κόστους, τα οποία δημιουργούν ανάκαμψη της οικονομίας, δίνουν ώθηση στην οικονομική δραστηριότητα και επιτρέπουν να αυξηθούν τα έσοδα του κράτους. Μέτρα αντισταθμιστικά στην ύφεση, όπως η εμπροσθοβαρής αξιοποίηση κοινοτικών κονδυλίων, η επιτάχυνση έργων παραχώρησης και ΣΔΙΤ, η αναβάθμιση του θερμοδυναμικού αποθέματος κατοικιών, η ενοποίηση των εισπρακτικών μηχανισμών του Κράτους, ο συμψηφισμός οφειλών, η επιδότηση στεγαστικού δανείου κ.ά.

Πρωτοβουλίες για μια ορθολογική διαχείριση και μια δυναμική και στοχευμένη αξιοποίηση της δημόσιας περιουσίας η οποία να εξασφαλίζει σημαντικά, σταθερά και σε μακροχρόνια βάση έσοδα για το Δημόσιο, να μειώνει το ύψος του χρέους, και να δημιουργεί πρόσθετα αναπτυξιακά οφέλη.

Πολιτικές όμως που θα διαμορφώνουν και τις προοπτικές ανάπτυξης για την χώρα. Με την επιτάχυνση των διαρθρωτικών αλλαγών ώστε να αξιοποιηθούν λιμνάζουσες αναπτυξιακές δυνατότητες της χώρας, με την επένδυση στη γνώση, στην έρευνα και στην καινοτομία, με την ενίσχυση της επιχειρηματικότητας μέσω της διαμόρφωσης απλών και σταθερών κανόνων, της βελτίωσης του ρυθμιστικού πλαισίου των αγορών, της σταδιακής μείωσης των φόρων και των ασφαλιστικών εισφορών, της τόνωσης της εξωστρέφειας και της ανάδειξης των ανταγωνιστικών πλεονεκτημάτων της χώρας.

Όσον αφορά τις ΜμΕ, επίσης πρόσφατα, εκφράσατε τις απόψεις σας κατά την Γενική Συνέλευση της ΚΕΕΕ στη Λαμία. Θέλετε να εξειδικεύσουμε τις θέσεις για τους μικρομεσαίους επιχειρηματίες;

Η τρέχουσα δυσμενής κατάσταση στην πραγματική οικονομία, έχει φέρει σε δυσχερή, αν όχι τραγική, οικονομική κατάσταση δεκάδες χιλιάδες μικρές και μικρομεσαίες επιχειρήσεις.

Τα βασικά προβλήματα που αντιμετωπίζει ο επιχειρηματικός κόσμος και που ανακόπτουν την επιχειρηματικότητα στην Ελλάδα είναι σε μεγάλο βαθμό γνωστά. Δεν είναι μόνο η υποχρησιμοποίηση αναπτυξιακών εργαλείων του κράτους, όπως το Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων και το ΕΣΠΑ (17η σε ρυθμούς απορροφητικότητας στην Ευρώπη από 5η τον Οκτώβριο του 2009). Είναι κυρίως η γραφειοκρατία, η πολυνομία, η αδιαφάνεια και οι αλληλοεπικαλύψεις στο δημόσιο μηχανισμό, η έλλειψη συντονισμού, οι κλειστές αγορές και ο προστατευτισμός. Σε αυτά, λόγω της οικονομικής κρίσης, έχει προστεθεί πλέον και η έλλειψη ρευστότητας, που στεγνώνει την αγορά.

Συνεπώς, εκτός των πρωτοβουλιών που σας ανέπτυξα σε προηγούμενο ερώτημά σας, απαιτείται η λήψη ενός μείγματος μέτρων που θα αξιοποιεί τα διαθέσιμα, ανενεργά αναπτυξιακά εργαλεία, τα οποία και μπορούν να ενισχύσουν τη ρευστότητα της Οικονομίας, όπως είναι το ΕΣΠΑ, το ΤΕΜΠΜΕ (πλέον ΕΤΕΑΝ), το Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων, τα «πακέτα» ρευστότητας προς το τραπεζικό σύστημα υπό την προϋπόθεση ότι μέρος τους θα διοχετευτεί στην πραγματική οικονομία.

Και φυσικά πρωτοβουλίες για την ενίσχυση συνολικά της επιχειρηματικότητας, όπως είναι η άμεση υιοθέτηση ενός νέου απλοποιημένου νομοθετικού πλαισίου για τα Επιχειρηματικά Πάρκα με κίνητρα για την εγκατάσταση επιχειρήσεων, η απλούστευση της αδειοδότησης επιχειρήσεων περιορίζοντας με σύγχρονες λύσεις τη γραφειοκρατία,  ο συμψηφισμός οφειλών από και προς το Δημόσιο, καθώς και πρωτοβουλίες για την ενίσχυση της εξωστρέφειας ξεπερνώντας προβλήματα που μέχρι σήμερα υπονόμευαν παλιότερες προσπάθειες, όπως η έλλειψη συντονισμού, η επικάλυψη αρμοδιοτήτων, ο κατακερματισμός των ενεργειών κι εν τέλει η διόγκωση της γραφειοκρατίας, με τη δημιουργία ενός φορέα που θα έχει το γενικό συντονισμό όλων των διασκορπισμένων δράσεων της ελληνικής πολιτείας σχετικά με την εξωστρέφεια.

Ολοκληρώνοντας, θέλω να ρωτήσω ποια βλέπετε να είναι η προοπτική δρομολογημένων έργων στο Νομό Φθιώτιδας; Τί είδους προτεραιότητες θα ξαναθέτατε εάν ήσασταν Κυβέρνηση;

Η Κυβέρνηση της ΝΔ είχε σχεδιάσει, δημοπρατήσει και ξεκινήσει να υλοποιεί μεγάλα δημόσια έργα (άξονας ΠΑΘΕ, άξονας Ε-65, έργα ΕΡΓΟΣΕ κ.α.) καθιστώντας το Νομό Φθιώτιδας σημαντικό συγκοινωνιακό και εμπορικό κόμβο.

Η εικόνα όμως, τους τελευταίους 19 μήνες, είναι εντελώς διαφορετική. Η Κυβέρνηση του ΠΑΣΟΚ αδρανεί. Η υλοποίηση των έργων, με συμβάσεις παραχώρησης, κινδυνεύει σήμερα να ακυρωθεί, εξαιτίας αδικαιολόγητων κυβερνητικών παραλείψεων και καθυστερήσεων. Καθυστερήσεις που αγγίζουν τα όρια της εγκατάλειψης. Εικόνα εγκατάλειψης που αντικρίζουν καθημερινά οι πολίτες του Νομού. Εικόνα ενός «νεκροταφείου» δημόσιων έργων.

Εκτός όμως της αναγκαιότητας υλοποίησης και ολοκλήρωσης των μεγάλων δημόσιων έργων, βασικές προτεραιότητες, μεταξύ άλλων, για το Νομό είναι:

  • Η ανάδειξη και αξιοποίηση των ιαματικών πηγών του Νομού, όπως είναι, μεταξύ άλλων, οι πηγές της Υπάτης, των Θερμοπυλών, των Καμένων Βούρλων, του Πλατυστόμου, του Αρχανίου, του Καλλιδρόμου κ.ά.
  • Η επένδυση στη γνώση και την καινοτομία με την ενίσχυση των υποδομής και της ποιότητας των παρεχόμενων σπουδών στην τριτοβάθμια εκπαίδευση (Πανεπιστήμιο Στερεάς Ελλάδας και ΤΕΙ Λαμίας).
  • Η ενίσχυση του πρωτογενούς τομέα με την υιοθέτηση στοχευμένων και καινοτόμων δράσεων και με τη δημιουργία ή/και βελτίωση των υποδομών.
  • Η ενίσχυση των μικρομεσαίων επιχειρήσεων του Νομού.

Εν όψει των εγκαινίων της 45ης ΠΕΛ, τί θεωρείτε ότι πλέον γίνεται ορθότερα, τί παραμένει λανθασμένο και ποιες οι προοπτικές της;

Η ΠΕΛ αποτελεί ήδη έναν καταξιωμένο θεσμό για την πόλη της Λαμίας, το Νομό Φθιώτιδας και την Περιφέρεια Στερεάς Ελλάδας.

Είναι ένας θεσμός ο οποίος ενισχύει την εμπορική δραστηριότητα, δημιουργεί οικονομική δραστηριότητα, ενεργοποιεί και ενισχύει τον πρωτογενή και τριτογενή τομέα, συμβάλλει στην εξωστρέφεια της περιοχής και αναδεικνύει την κομβική σημασία της πόλης της Λαμίας, αλλά και του Νομού Φθιώτιδας γενικότερα.

Ωστόσο και σύμφωνα με τις δυνατότητες ανάπτυξής της, απαιτείται πρωτίστως η ενδυνάμωση της βιωσιμότητάς της και η περαιτέρω εξέλιξή της και προς αυτή την κατεύθυνση οφείλει η Πολιτεία, σε συνεργασία με τους εμπλεκομένους τοπικούς φορείς να κινητοποιηθεί.

Οι προοπτικές της υφιστάμενης εκθεσιακής δραστηριότητας είναι αρκετές, συνδέονται όμως με την αναβάθμιση του ρόλου της, ώστε να μετουσιωθεί σε ουσιαστικό μοχλό ανάπτυξης της ευρύτερης περιοχής.

Πιστεύετε ότι οι εκλογές θα γίνουν πριν το καλοκαίρι; Η κυβέρνηση θα καταφέρει να διατηρήσει το λαϊκό έρεισμά της μέσω των κοινοβουλευτικών της εκπροσώπων;

Η Κυβέρνηση βρίσκεται πια αντιμέτωπη με τα αδιέξοδα της πολιτικής της, με τις παρατεταμένες αδυναμίες στη λειτουργία της και με ένα διευρυμένο έλλειμμα ειλικρίνειας και αξιοπιστίας.

Κάθε μέρα που περνά, τα παραπάνω αναδεικνύονται με μεγαλύτερη ένταση και σε μεγαλύτερη έκταση.

Οι εκλογές είναι πάντα διέξοδος στα αδιέξοδα.

Και τα κυβερνητικά αδιέξοδα είναι πολλά και διευρυνόμενα.

Η επιλογή, βεβαίως, είναι του κυρίου Πρωθυπουργού.

Πάντως η εκλογολογία είναι ζημιογόνος για τη χώρα, την κοινωνία και την οικονομία της.

Αυτό απεδείχθη πρόσφατα όταν ο κ. Παπανδρέου άνοιξε ζήτημα πρόωρων εκλογών με αφορμή τις αυτοδιοικητικές εκλογές.

Και είδαμε όλοι μας πού πήγαν τα spreads τις επόμενες μέρες.

Η Νέα Δημοκρατία συνεπώς, η οποία με υπευθυνότητα επιτελεί το θεσμικό της ρόλο, δεν θα μπει ποτέ σε ρητορική εκλογολογίας, ειδικά όταν δεν μπορεί να επιβάλει εκλογές.

Σε κάθε περίπτωση είναι έτοιμη για εκλογές.

Σήμερα είναι σε απόσταση «αναπνοής» από το ΠΑΣΟΚ.

Έχω δε την αίσθηση, ότι η διαρκώς αποσαφηνιζόμενη στρατηγική της, καθώς και οι προτάσεις της επί όλων των πεδίων αγγίζουν όλο και περισσότερους πολίτες, δημιουργούν κλίμα πολιτικής ανάκαμψης και διαμορφώνουν προοπτική δημιουργίας μιας πλατιάς κοινωνικής συμμαχίας.

Οφείλει, βέβαια, συνεχώς να καταβάλλει μεγαλύτερη προσπάθεια, να βελτιώνεται και να εμπλουτίζει τις πολιτικές της ώστε να ανταποκριθεί στις προσδοκίες των πολιτών και στις προκλήσεις των καιρών.

Πώς κρίνετε το εγχείρημά μας, τέλος, να αγγίξουμε δημοσιογραφικά συνολικά την Περιφέρεια Στερεάς Ελλάδας;

Πρόκειται, αναμφίβολα, για μια αξιόλογη προσπάθεια εκ μέρους σας – ειδικότερα στη συγκεκριμένη, δύσκολη χρονική συγκυρία.

Θέλω, ολόψυχα, να σας ευχηθώ καλή επιτυχία στο εγχείρημά σας.