Δήλωση για την Πορεία Εκτέλεσης του Προϋπολογισμού το Πρώτο Δεκάμηνο

Δήλωση για την Πορεία Εκτέλεσης του Προϋπολογισμού το Πρώτο Δεκάμηνο

Ο Αναπληρωτής Υπεύθυνος του Τομέα Πολιτικής Ευθύνης Οικονομίας της Νέας Δημοκρατίας, βουλευτής Φθιώτιδας, κ. Χρήστος Σταϊκούρας, έκανε την ακόλουθη δήλωση, σχετικά με την πορεία εκτέλεσης του Προϋπολογισμού το πρώτο δεκάμηνο του 2010:

 

«Τα προσωρινά στοιχεία εκτέλεσης του Προϋπολογισμού, κατά το πρώτο δεκάμηνο του έτους, λίγες μόλις ημέρες πριν το δεύτερο γύρο των αυτοδιοικητικών εκλογών, επιβεβαιώνουν την αναγκαιότητα αλλαγής του ασκούμενου μείγματος οικονομικής πολιτικής.

Έτσι, παρά τις αναθεωρήσεις των στόχων του «Μνημονίου» και τις συνεχείς λογιστικές ακροβασίες για την κάλυψη των δημοσιονομικών αστοχιών, η απόκλιση από τους στόχους που έχουν τεθεί για την ενίσχυση των εσόδων και τη μείωση του ελλείμματος συνεχίζεται και διευρύνεται.

Συγκεκριμένα, σύμφωνα με τα προσωρινά στοιχεία του Γενικού Λογιστηρίου του Κράτους, για το πρώτο δεκάμηνο του 2010:

 

1ον. Η υστέρηση εσόδων έναντι των στόχων συνεχίζεται.

Τα καθαρά έσοδα του Τακτικού Προϋπολογισμού αυξήθηκαν μόλις κατά 3,7%, το πρώτο  δεκάμηνο του έτους σε σχέση με πέρυσι, έναντι αναθεωρημένου στόχου για ετήσια αύξηση κατά 8,7% (ο στόχος του «Μνημονίου» ήταν για αύξηση 13,7%).

Η υστέρηση αυτή προσεγγίζει τα 2 δισ. ευρώ, ακόμη και μετά την αναθεώρηση των στόχων.

Μάλιστα, η επίτευξη ακόμη και του αναθεωρημένου στόχου, μετά και τη δημοσιοποίηση των στοιχείων του Οκτωβρίου, καθίσταται μη ρεαλιστική, αφού το μηναίο, κατά μέσο όρο, ύψος των εσόδων θα πρέπει να διαμορφωθεί στα 5,8 δισ. ευρώ για τους τελευταίους δύο μήνες του έτους, όταν το μέσο μηνιαίο ύψος εσόδων των πρώτων δέκα μηνών ανήλθε στα 4,1 δισ. ευρώ.

 

2ον. Οι επιστροφές φόρων προς τις επιχειρήσεις, κυρίως τις εξαγωγικές, εμφανίζονται μειωμένες κατά 8,8% το πρώτο δεκάμηνο του έτους σε σχέση με πέρυσι (έναντι ετήσιου στόχου για αύξηση κατά 3%).

Μάλιστα, το μήνα Οκτώβριο οι επιστροφές φόρων είναι μειωμένες κατά 28,7% σε σύγκριση με τον ίδιο μήνα του 2009.

Η τακτική αυτή της Κυβέρνησης, σε συνδυασμό με το διευρυνόμενο φαινόμενο καθυστερήσεων στις πληρωμές του Δημοσίου προς διάφορους προμηθευτές, επιβαρύνει ακόμα περισσότερο την ήδη συρρικνωμένη ρευστότητα του ιδιωτικού τομέα, διογκώνοντας τα «λουκέτα» στην αγορά.

 

3ον. Οι δαπάνες, αν και εμφανίζονται μειωμένες σε σχέση με πέρυσι κατά 7% λόγω, κυρίως, της οριζόντιας περιοριστικής εισοδηματικής πολιτικής και της συρρίκνωσης των προγραμμάτων κοινωνικής προστασίας, υπολείπονται του ετήσιου στόχου για μείωση κατά 7,8%, καταδεικνύοντας, έτσι, την αδυναμία της Κυβέρνησης να περιορίσει τη σπατάλη του Δημόσιου Τομέα.

Μάλιστα, ακόμη και αυτή η μείωση, στηρίζεται στη μικρότερη, έναντι των προϋπολογισθέντων, αύξηση των τόκων (αύξηση κατά 5,5%, έναντι ετήσιου προγραμματισμού για αύξηση 7,2%).

 

4ον. Η συρρίκνωση των δαπανών για δημόσιες επενδύσεις συνεχίζεται.

Οι δαπάνες του Προγράμματος Δημοσίων Επενδύσεων (ΠΔΕ) είναι μειωμένες κατά 24,6% το πρώτο δεκάμηνο του έτους σε σχέση με πέρυσι, δηλαδή συρρικνωμένες κατά, περίπου, 2 δισ. ευρώ.

Καθίσταται προφανές, λοιπόν, πως η αναπτυξιακή δυναμική του ΠΔΕ θυσιάζεται από την Κυβέρνηση με στόχο το αντιστάθμισμα της υστέρησης των εσόδων και την κάλυψη των αστοχιών στην εκτέλεση του Προϋπολογισμού, βυθίζοντας ακόμα περισσότερο την αγορά στην ύφεση και συρρικνώνοντας τις προοπτικές ανάταξης της Ελληνικής οικονομίας.

Και σε αυτή την περίπτωση, η επίτευξη του αναθεωρημένου στόχου για μείωση των δαπανών κατά 6,1%, καθίσταται μη ρεαλιστική, αφού το μηνιαίο, κατά μέσο όρο, ύψος των δαπανών του ΠΔΕ θα πρέπει να διαμορφωθεί περίπου στο 1,5 δισ. ευρώ για τους τελευταίους δύο μήνες του έτους, όταν το μέσο μηνιαίο ύψος δαπανών των πρώτων δέκα μηνών ανήλθε στα 600 εκατ. ευρώ.

 

5ον. Ωστόσο, το εύρος της αναποτελεσματικότητας του ακολουθούμενου μείγματος οικονομικής πολιτικής είναι τόσο μεγάλο, που δεν μπορεί να αντισταθμιστεί και να καλυφθεί με λογιστικές ακροβασίες και με πολιτικές πρακτικές επιζήμιες για την Οικονομία.

Αναποτελεσματικότητα που αποτυπώνεται, με τον πλέον εμφανή τρόπο, στη διευρυνόμενη απόκλιση – για τρίτο συνεχή μήνα – από το στόχο για το δημοσιονομικό έλλειμμα.

Συγκεκριμένα, σύμφωνα με τα στοιχεία του δεκαμήνου του έτους, επιτυγχάνεται λογιστική μείωση του ελλείμματος κατά 29,9% έναντι ετήσιου στόχου για μείωση κατά 36,9% (το εξάμηνο η μείωση ήταν 45,4%, το επτάμηνο 39,7%, το οκτάμηνο 32,3%, το εννεάμηνο 30,9%).

Αναποτελεσματικότητα που οδήγησε, πριν από ένα μήνα, την Κυβέρνηση, στη λήψη νέων μέτρων και σε περαιτέρω περικοπές σε σχέση με αυτές που προβλέπονται στο “Μνημόνιο”, ύψους περίπου 3,4 δισ. ευρώ για το τρέχον έτος.

Αναποτελεσματικότητα που επιβεβαιώνεται από την επικείμενη λήψη και άλλων νέων, πρόσθετων έναντι του «Μνημονίου», μέτρων δημοσιονομικής προσαρμογής, καθώς σύμφωνα και με πρόσφατη δήλωση του Επικεφαλής του Eurogroup κ. Γιούνκερ αυτά είναι αναγκαία, ώστε να διασφαλιστεί η επίτευξη των στόχων για το 2011.

 

Η Νέα Δημοκρατία, από την πρώτη στιγμή, κατέδειξε – και συνεχίζει να υπογραμμίζει – την αναποτελεσματικότητα του ακολουθούμενου μείγματος οικονομικής πολιτικής.

Κατέθεσε, μάλιστα, ένα εναλλακτικό, ολοκληρωμένο και κοστολογημένο, μείγμα οικονομικής πολιτικής που θα βγάλει ταχύτερα τη χώρα από την κρίση.

Μία πρόταση αλλαγής της οικονομικής πολιτικής, που βασίζεται στο συγκερασμό της αναγκαίας δημοσιονομικής προσαρμογής και της αναπτυξιακής πολιτικής, ώστε να απεγκλωβιστεί η οικονομία και η κοινωνία από τον ανατροφοδοτούμενο φαύλο κύκλο της ύφεσης, στον οποίο μας βυθίζει η οικονομική πολιτική της Κυβέρνησης.

Αυτό το μήνυμα αλλαγής του μείγματος της οικονομικής πολιτικής έστειλαν οι πολίτες προς την Κυβέρνηση με την ψήφο τους στον πρώτο γύρο των αυτοδιοικητικών εκλογών.

Και αυτό το μήνυμα θα είναι πιο ισχυρό και κρυστάλλινο στο δεύτερο γύρο των εκλογών».