Εισήγηση στην Ολομέλεια επί του Νομοσχεδίου για το Cabotage

Εισήγηση στην Ολομέλεια επί του Νομοσχεδίου για το Cabotage

Κυρίες και Κύριοι Συνάδελφοι,

Η έναρξη των εργασιών του 2ου Θερινού Τμήματος της Βουλής συμπίπτει με τη δημοσιοποίηση μίας σειράς σημαντικών Εκθέσεων και στοιχείων για την πορεία της Ελληνικής Οικονομίας.

Τα βασικά συμπεράσματα αυτών επιβεβαιώνουν τις συνεχείς διαπιστώσεις της Νέας Δημοκρατίας για τις αρνητικές επιδράσεις στην πορεία της Ελληνικής Οικονομίας από την εφαρμογή του «Μνημονίου».

Ειδικότερα:

1ον. Εντοπίζονται αστοχίες στις προβλέψεις και αποκλίσεις από τους ποσοτικούς στόχους που έχουν τεθεί (ΑΕΠ, πληθωρισμό, ανεργία, πορεία εσόδων κ.α.).

Γεγονός που καταδεικνύει την προχειρότητα του σχεδιασμού και την έλλειψη γνώσης για τις ιδιαιτερότητες της Ελληνικής Οικονομίας.

2ον. Η Κυβέρνηση προσφεύγει σε λογιστικές ακροβασίες, σε συνεχείς μεταβολές των εκτιμήσεων και σε πολιτικές πρακτικές επιζήμιες για την Οικονομία.

3ον. Η εικόνα στην Πραγματική Οικονομία είναι απογοητευτική.

Η ύφεση βαθαίνει και η αγορά «στραγγίζει».

Οι επιχειρήσεις ασφυκτιούν και η έλλειψη ρευστότητας μέρα με τη μέρα διογκώνεται.

Τα λουκέτα πολλαπλασιάζονται.

Η ανεργία αυξάνεται.

Ο πληθωρισμός εκτινάσσεται στα ύψη.

Το βιοτικό επίπεδο των πολιτών συρρικνώνεται δραματικά.

Οι θυσίες των πολιτών δεν πιάνουν τόπο.

4ον. Η εφαρμογή νέων μέτρων βρίσκεται προ των πυλών.

Μέτρα που πλήττουν τα νοικοκυριά και «σκοτώνουν» τις επιχειρήσεις.

5ον. Οι προκλήσεις και οι κίνδυνοι για τη μη πιστή υλοποίηση του Προγράμματος διευρύνονται και αυξάνονται.

 

Κυρίες και Κύριοι Συνάδελφοι,

Ένας από τους αρκετούς κινδύνους υλοποίησης που καταγράφονται στην τελευταία Έκθεση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής αφορά τη διασφάλιση της χρηματοοικονομικής σταθερότητας και της επαρκούς ρευστότητας στον τραπεζικό τομέα.

Ρευστότητα που είναι ζωτικής σημασίας για την τόνωση της αγοράς και την ώθηση της πραγματικής οικονομίας.

Η Νέα Δημοκρατία, ως Κυβέρνηση, το 2008, έγκαιρα κινήθηκε προς την κατεύθυνση αυτή με το πακέτο των 28 δισ. ευρώ.

Η πολιτική αυτή, τότε, αντιμετώπισε τη σφοδρή επίθεση και την τακτική απαξίωσης από το ΠΑ.ΣΟ.Κ.

Τότε το ΠΑ.ΣΟ.Κ., ως Αξιωματική Αντιπολίτευση, συγκεκριμένα, έλεγε:

Ο κ. Γ.  Παπαδρέου (Βουλή, 31.10.2008): «[Η Κυβέρνηση] διαθέτει 28 δις ευρώ χωρίς διαφάνεια, χωρίς κανόνες, χωρίς κανείς να ξέρει το πραγματικό μέγεθος του προβλήματος της κάθε τράπεζας, χωρίς καμία εγγύηση ότι αυτοί οι πόροι θα φτάσουν στο φορολογούμενο, στον εργαζόμενο, στο δανειολήπτη, στον παραγωγό, στο μικρομεσαίο επιχειρηματία…λευκή επιταγή στις τράπεζες. Αποτελεί τεράστια κοινωνική πρόκληση, έγκλημα σε βάρος του κοινωνικού συνόλου…».

[Κατάθεση Εγγράφου]

Η κ. Λ. Κατσέλη (Ραδιοφωνική Συνέντευξη Flash Radio, 04.11.2008): «…Εγώ δεν θα περίμενα ποτέ από κανένα τραπεζίτη να εγγυηθεί ότι η δράση και η συμπεριφορά του θα στηρίξει ουσιαστικά την πραγματική οικονομία…».

[Κατάθεση Εγγράφου]

Ο κ. Μ. Χρυσοχοΐδης (Συνέντευξη Τύπου, 29.10.2008): «[Η Κυβέρνηση] παρέχει δημόσιο  χρήμα στις τράπεζες, χωρίς να εξασφαλίζει το ανάλογο και επιθυμητό σ’ αυτή τη φάση έλεγχο και εποπτεία του Δημοσίου πάνω στο τραπεζικό σύστημα…το δημόσιο χρήμα δίνεται άνευ ελέγχου, δίνεται άνευ όρων…γίνεται κατάχρηση της κρατικής ενίσχυσης…»

[Κατάθεση Εγγράφου]

Σήμερα, το ΠΑΣΟΚ, ως Κυβέρνηση, αποφάσισε, αρχικά, την ενίσχυση της ρευστότητας του τραπεζικού συστήματος με 15 δισ. ευρώ και σήμερα, με την υπό συζήτηση τροπολογία, με άλλα 25 δις. ευρώ.

Αλήθεια, τώρα για το ΠΑΣΟΚ δεν προκύπτουν ζητήματα «λευκής επιταγής», «εγκλήματος σε βάρος του κοινωνικού συνόλου», «άνευ ελέγχου και όρων παροχής δημοσίου χρήματος», και «κατάχρησης της κρατικής ενίσχυσης»;

Ευτυχώς, έστω και αργά αναγνωρίζει την αστοχία της περυσινής του δημαγωγίας.

Σήμερα το ΠΑ.ΣΟ.Κ. υιοθετεί πλήρως την πολιτική της Κυβέρνησης της Ν.Δ. Άλλωστε δεν είναι η πρώτη ούτε θα είναι και η τελευταία φορά που το πράττει αυτό.

Όμως η Ν.Δ. δεν είναι ΠΑ.ΣΟ.Κ.

Η Ν.Δ. πιστεύει διαχρονικά και σταθερά στην αναγκαιότητα της ευρωστίας του τραπεζικού συστήματος, τόσο σε όρους κεφαλαιακής επάρκειας όσο και σε όρους ρευστότητας, ώστε να διαδραματίζει επιτυχώς τον οικονομικό και κοινωνικό του ρόλο.

Το ζητούμενο, συνεπώς, είναι, πλέον, μέρος της ρευστότητας να διοχετευθεί στην πραγματική Οικονομία, στην ενίσχυση νοικοκυριών και επιχειρήσεων.

Να τονωθεί η παραγωγική και επιχειρηματική δραστηριότητα, συμβάλλοντας στην ανάταξη της Οικονομίας.

 

Κυρίες και Κύριοι Συνάδελφοι,

Η ανάταξη και ανάπτυξη της Οικονομίας προϋποθέτει, επίσης, και την προώθηση βασικών πολιτικών μεταρρυθμίσεων και δομικών αλλαγών.

Αλλαγών όπως η ουσιαστική άρση του cabotage την οποία από τις αρχές του έτους έχει προτείνει η Ν.Δ. στην Κυβέρνηση του ΠΑ.ΣΟ.Κ. στο πλαίσιο των 23 μέτρων για την τόνωση της αγοράς.

Άρση που δύναται να λειτουργήσει αντισταθμιστικά και να «εξουδετερώσει» μέρος από το υφεσιακό αποτέλεσμα της δημοσιονομικής προσαρμογής.

Ωστόσο, σήμερα, έξι μήνες μετά την πρόταση της Ν.Δ. έρχεται στην Ολομέλεια της Βουλής το εν λόγω νομοσχέδιο.

Έρχεται στο τέλος του καλοκαιριού, ενώ ο κ. Πρωθυπουργός στην ομιλία του στη Γενική Συνέλευση του ΣΕΤΕ είχε υποστηρίξει πως «…μέχρι το τέλος Μαΐου, θα κάνουμε διάλογο με όλους τους εμπλεκόμενους φορείς, ώστε άμεσα να προχωρήσουμε στην άρση του καμποτάζ για την κρουαζιέρα…για να μη χάσουμε και αυτή την κρίσιμη για την Ελλάδα σεζόν…» (21.04.2010).

Και, όμως, η σεζόν χάθηκε.

Μετά, λοιπόν, από χαρακτηριστική καθυστέρηση σε βάρος της τουριστικής δραστηριότητας, σε μία κρίσιμη περίοδο για τη χώρα, συζητάμε σήμερα το εν λόγω Νομοσχέδιο.

Νομοσχέδιο, όμως, που:

  • Δεν προωθεί την άρση του cabotage αλλά μια απλή μορφή αδειοδότησης της κρουαζιέρας.
  • Δεν περιλαμβάνει ρεαλιστικές και ξεκάθαρες διατάξεις, οι οποίες θα ευνοήσουν το θαλάσσιο τουρισμό και θα στείλουν στο εξωτερικό το κατάλληλο μήνυμα προσδίδοντας επενδυτική ελκυστικότητα στην Ελλάδα.
  • Δεν εναρμονίζεται με την πλήρη και ουσιαστική απελευθέρωση, όπως ισχύει σε άλλες χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης.
  • Δεν άρει, παρά τις παρατηρήσεις όλων των εμπλεκόμενων φορέων, βασικές αρχές και ρυθμίσεις που δεν συνάδουν με την έννοια της πλήρους απελευθέρωσης και αποτελούν τα βασικά εγγενή μειονεκτήματά του.
  • Δεν αντιμετωπίζει σε μακροπρόθεσμο ορίζοντα τη διατήρηση της απασχόλησης, την εξέλιξη και την ανάπτυξη του ανθρώπινου δυναμικού του ναυτεργατικού κλάδου μέσω εκπαίδευσης και επιμόρφωσης στο πλαίσιο μιας γενικότερης ανάπτυξης της κρουαζιέρας. 

 

Κυρίες και Κύριοι Συνάδελφοι,

Οι επιπτώσεις από την εφαρμογή του «Μνημονίου» και τις συνοδευτικές πολιτικές και πρακτικές της Κυβέρνησης, όπως η υπό συζήτηση άτολμη και ατελής άρση του cabotage, ωθούν τη χώρα σε ένα παρατεταμένο φαύλο κύκλο.

Φαύλο κύκλο ύφεσης, καθώς το ακολουθούμενο μείγμα οικονομικής πολιτικής δεν είναι το κατάλληλο για την ανάταξη της Οικονομίας.

Η Κυβέρνηση προσεγγίζει ελλειμματικά την αντιμετώπιση του προβλήματος.

Οι επιθυμίες, οι συνεχείς διακηρύξεις προθέσεων της ηγεσίας της και οι επικοινωνιακοί χειρισμοί δεν επαρκούν.

Δεν είναι ικανοί για να επιβληθεί στην Οικονομία «υπακοή».

Το Οικονομικό Επιτελείο της Κυβέρνησης αντί να συγκεράσει πολιτικές μείωσης του δημοσιονομικού ελλείμματος και ενίσχυσης της ανάπτυξης, επιλέγει μονομερώς τη λογιστική μείωση του ελλείμματος, θέτοντας την οικονομία σε διαδικασία καθοδικού σπιράλ.

Εμείς, ως Αξιωματική Αντιπολίτευση και ο Πρόεδρός μας κ. Αντώνης Σαμαράς, το είχαμε έγκαιρα επισημάνει.

Έχουμε έγκαιρα καταθέσει την πρότασή μας για την ανάταξη της Οικονομίας.

Έχουμε καταθέσει το Στρατηγικό Σχέδιο για την Έξοδο από την Κρίση.

Και προς την κατεύθυνση αυτή θα συνεχίσουμε να ασκούμε εντατική, εποικοδομητική, αλλά και σκληρή κριτική στην Κυβερνητική πολιτική με θεμελιώδη άξονα το συμφέρον του τόπου και την ευημερία όλων των πολιτών.