Εισήγηση στην Ολομέλεια για τις «Διαρρυθμίσεις στη φορολογία των πετρελαιοειδών προϊόντων»

Εισήγηση στην Ολομέλεια για τις «Διαρρυθμίσεις στη φορολογία των πετρελαιοειδών προϊόντων»

Κυρίες και κύριοι Συνάδελφοι,

Με το προτεινόμενο Σχέδιο Νόμου η Κυβέρνηση αυξάνει τον ειδικό φόρο κατανάλωσης που επιβάλλεται στη βενζίνη και στο πετρέλαιο κίνησης.

Οι ρυθμίσεις του αναιρούν προεκλογικές δεσμεύσεις, ανατρέπουν κυβερνητικές εξαγγελίες, ακυρώνουν βασικές πολιτικές θέσεις της Κυβέρνησης.

Στην Αιτιολογική Έκθεση η Κυβέρνηση αναφέρει ότι η παρούσα νομοθετική πρωτοβουλία εντάσσεται «στα πλαίσια της οικονομικής της πολιτικής για την ανάταξη της οικονομίας της χώρας και τον περιορισμό των ελλειμμάτων του προϋπολογισμού».

Αυτή είναι όμως η οικονομική πολιτική της Κυβέρνησης;

Γιατί άλλα μας έλεγε, προεκλογικά και μετεκλογικά.

Έτσι, προεκλογικά το ΠΑΣΟΚ σε κανένα σημείο του Προγράμματός του, δεν περιελάμβανε το ενδεχόμενο αύξησης του φόρου στα καύσιμα.

Ο Πρωθυπουργός, μάλιστα, χαρακτήριζε την αύξηση των έμμεσων φόρων στα καύσιμα ως «συνήθη μορφή φορολογικής αφαίμαξης» (Έθνος, 4/10/2009).

Ο δε Υπουργός Οικονομικών χαρακτήριζε την αύξηση του ειδικού φόρου κατανάλωσης στα καύσιμα ως «μέτρο που πλήττει την αγοραστική δύναμη των νοικοκυριών» (Η Καθημερινή, 26/7/2009).

Ας δεχθούμε όμως ότι τότε το ΠΑ.ΣΟ.Κ., θέλοντας να γίνει αρεστό στους πολίτες, έταξε τα πάντα στους πάντες.

Η ίδια όμως ανεύθυνη στάση ακολουθήθηκε και μετεκλογικά.

 

Ο Υπουργός Οικονομικών έλεγε, πριν από έναν μόλις μήνα, ότι «δεν υπάρχει πρόθεση αυτή τη στιγμή να υπάρξει αύξηση στον Ειδικό Φόρο Κατανάλωσης, είτε στο πετρέλαιο είτε στη βενζίνη» (Κοινωνία ώρα Mega, 8/1/2010).

Στο δε Πρόγραμμα Σταθερότητας και Ανάπτυξης δεν υπάρχει καμία αναφορά σε αύξηση του ειδικού φόρου κατανάλωσης στα καύσιμα, όπως υπήρχε για τα αλκοολούχα ποτά και τα τσιγάρα.

Συνεπώς, άλλες οι προθέσεις της Κυβέρνησης, και άλλες οι πολιτικές της.

Άλλη η οικονομική της πολιτική προεκλογικά, άλλη μετεκλογικά και άλλη σήμερα.

Είναι προφανές, ότι πέραν από την αναξιοπιστία της οικονομικής πολιτικής, η αδράνεια, η ολιγωρία και η αβελτηρία της Κυβέρνησης κόστισαν ακριβά στη χώρα, επιφέροντας τη λήψη ακόμη πιο επώδυνων μέτρων.

Μέτρων, όπως αυτό που συμπεριέλαβε ο Πρωθυπουργός στο διάγγελμά του, και συζητάμε σήμερα, για την αύξηση του ειδικού φόρου κατανάλωσης στα καύσιμα, χωρίς όμως να είναι σε θέση να τα εφαρμόσει άμεσα η Κυβέρνηση.

Στοιχείο που υποδηλώνει επαναλαμβανόμενη προχειρότητα στην ασκούμενη οικονομική πολιτική.

Κυρίες και κύριοι Συνάδελφοι,

Στο παρόν Σχέδιο Νόμου η Κυβέρνηση αυξάνει τον ειδικό φόρο κατανάλωσης στα δύο βασικά, και πιο βαριά φορολογούμενα, είδη καυσίμων, στη βενζίνη και στο πετρέλαιο κίνησης.

Από τις προτεινόμενες διατάξεις εκτιμάται ότι θα αυξηθούν τα έσοδα του Προϋπολογισμού κατά 934 εκατ. ευρώ (714 εκατ. ευρώ από την αύξηση του Ε.Φ.Κ. στη βενζίνη και 220 εκατ. ευρώ από την αύξηση του Ε.Φ.Κ. στο πετρέλαιο κίνησης).

Πιο συγκεκριμένα, ο Ε.Φ.Κ. στη βενζίνη αυξάνεται από 41 σε 53 λεπτά το λίτρο (αύξηση περίπου 29%) και στο πετρέλαιο κίνησης από 30,2 σε 35,2 λεπτά το λίτρο (αύξηση περίπου 17%).

Η συνολική επιβάρυνση, με τον συνυπολογισμό του Φ.Π.Α. επί του Ε.Φ.Κ., ανέρχεται σε 14,3 λεπτά ανά λίτρο για την βενζίνη και σε 6 λεπτά ανά λίτρο για το πετρέλαιο κίνησης.

Συνεπώς, οι αυξήσεις στη βενζίνη είναι της τάξεως του 13%, ενώ στο πετρέλαιο κίνησης η αύξηση αγγίζει το 6%.

Με αυτή την αύξηση η χώρα μας αποκτά ένα από τα ακριβότερα καύσιμα, μεταφορών, στην Ευρώπη.

Πλήττεται άμεσα και περισσότερο ο καταναλωτής.

Σε κάθε περίπτωση, οι προτεινόμενες ρυθμίσεις του Σχεδίου Νόμου θα έχουν δυσμενείς, πρωτογενείς και δευτερογενείς, άμεσες και έμμεσες, επιπτώσεις στα νοικοκυριά και στις επιχειρήσεις.

Πλήττουν τον κάτοχο αυτοκινήτων ιδιωτικής χρήσης, τον καταναλωτή, τις επιχειρήσεις καθώς:

1ον. Η αύξηση του ειδικού φόρου κατανάλωσης στα καύσιμα θα μετακυλιθεί, άμεσα, στον καταναλωτή με δυσμενείς επιπτώσεις στο διαθέσιμο εισόδημά του.

2ον. Αυτό θα οδηγήσει σε μείωση της κατανάλωσης, και σε δυσανάλογα μεγαλύτερη μείωση των συναλλαγών.

3ον. Οι παραγωγικές διαδικασίες θα επηρεαστούν σε όλο το πλέγμα της οικονομικής δραστηριότητας. Θα αυξηθεί σημαντικά το κόστος παραγωγής και το κόστος μεταφοράς.

4ον. Αυτό θα οδηγήσει σε αύξηση των τιμών αγαθών και υπηρεσιών.

5ον. Οι πληθωριστικές πιέσεις θα ενισχυθούν. Θα πρέπει μάλιστα να τονισθεί ότι ο πληθωρισμός τον Ιανουάριο διαμορφώθηκε στο 2,4%, παρά το γεγονός ότι η οικονομία βρίσκεται σε ύφεση εξαιτίας, κυρίως, σημαντικών ανατιμήσεων σε σειρά υπηρεσιών.

Το στοιχείο αυτό δημιουργεί ιδιαίτερες, επιπρόσθετες, ανησυχίες, με δεδομένη και την προτεινόμενη εισοδηματική πολιτική παγώματος των μισθολογικών αυξήσεων στο Δημόσιο Τομέα.

Συνεπώς, καταψηφίζουμε το παρόν Σχέδιο Νόμου.

Πιστεύουμε οτι το πακέτο μέτρων, που ανακοίνωσε χθες ο Υπουργός Οικονομικών, για την εισοδηματική και φορολογική πολιτική, σε συνδυασμό με τα μέτρα της ασφαλιστικής μεταρρύθμισης που ανακοίνωσε ο Υπουργός Εργασίας και Κοινωνικής Ασφάλισης συγκροτούν ένα σκληρό υφεσιακό πλέγμα.

Αυτή η αδικία θα γιγαντωθεί και θα οδηγήσει σε αδιέξοδα, αν η Κυβέρνηση δεν προχωρήσει άμεσα σε αυτό που ο Πρόεδρος της Νέας Δημοκρατίας κ. Αντώνης Σαμαράς χαρακτηρίζει ως “αναπτυξιακές ανάσες” για την τόνωση της οικονομίας.