Εισήγηση στην Ολομέλεια επί του Σχεδίου Νόμου «Οικονομική ενίσχυση κοινωνικής αλληλεγγύης, εισφορά...

Εισήγηση στην Ολομέλεια επί του Σχεδίου Νόμου «Οικονομική ενίσχυση κοινωνικής αλληλεγγύης, εισφορά κοινωνικής ευθύνης των μεγάλων επιχειρήσεων και της μεγάλης ακίνητης περιουσίας και άλλες διατάξεις των Υπουργείων Οικονομικών, Εργασίας και Ασφάλισης και Υγείας και Κοινωνικής Αλληλεγγύης»

1 Δεκεμβρίου 2009

Κυρίες και κύριοι Συνάδελφοι,

Το Σχέδιο Νόμου που συζητούμε στην Επιτροπή για τη χορήγηση έκτακτης οικονομικής ενίσχυσης κοινωνικής αλληλεγγύης σε άτομα με χαμηλό εισόδημα και σε ευπαθείς κοινωνικές ομάδες και για την επιβολή έκτακτης εισφοράς στα μεγάλα κέρδη των επιχειρήσεων και στη μεγάλη ακίνητη περιουσία, σύμφωνα και με την πρώτη παράγραφο της Αιτιολογικής Έκθεσης, έρχεται σε συνέχεια της Πρότασης Νόμου που είχε καταθέσει το ΠΑ.ΣΟ.Κ. ως αξιωματική αντιπολίτευση το 2008 και συνιστά εφαρμογή των προεκλογικών υποσχέσων και των προγραμματικών δηλώσεων της Κυβέρνησης.

Πράγματι, αυτές οι αναφορές ανταποκρίνονται στην πραγματικότητα.

Η διατύπωση όμως διατάξεων του Σχεδίου Νόμου απέχει από τις δεσμεύσεις της Κυβέρνησης.

Οι ευχάριστες προεκλογικές εξαγγελίες γρήγορα διαψεύδονται και αποδομούνται.

Εξηγούμαι:

1ον. Η χορήγηση της έκτακτης οικονομικής ενίσχυσης κοινωνικής αλληλεγγύης, ορθή νομοθετική πρωτοβουλία υπό την παρούσα δυσμενή οικονομική και κοινωνική συγκυρία, ανέρχεται στα 1,07 δις. ευρώ και όχι στα 1,6 δις. ευρώ, ή 2,5 δις. ευρώ αν συμπεριλάβουμε και τα επιδόματα κοινωνικής αλληλεγγύης και θέρμανσης που καταργούνται, που είχε υποσχεθεί προεκλογικά το ΠΑ.ΣΟ.Κ.

Να προσθέσουμε μάλιστα, όπως χαρακτηριστικά ανέφερε και ο κ. Παπαδημούλης χθες, ότι το ύψος της οικονομικής ενίσχυσης «δεν είναι καινούργια λεφτά που πάνε για τη μείωση των ανισοτήτων».

Καταργούνται ορισμένες πρωτοβουλίες της προηγούμενης Κυβέρνησης (όπως, για παράδειγμα, το επίδομα θέρμανσης), παγώνουν τα κλιμάκια του Ε.Κ.Α.Σ. και εμφανίζονται αυτά με τη μορφή ενός κοινωνικού επιδόματος αλληλεγγύης.

2ον. Το ύψος της οικονομικής ενίσχυσης ανά δικαιούχο υπολείπεται του αντίστοιχου που είχε προτείνει ως Αξιωματική Αντιπολίτευση το ΠΑ.ΣΟ.Κ. με την Πρόταση Νόμου που είχε καταθέσει το 2008 (6.10.2008). Έτσι, τα 300 και 400 ευρώ του επιδόματος, ποσά που θα χορηγηθούν περίπου στο 80% των δικαιούχων, υπολείπονται των 500 ευρώ που είχε δεσμευθεί πριν από μερικούς μήνες το ΠΑ.ΣΟ.Κ.

3ον. Η πρωτοβουλία της Κυβέρνησης για την επιβολή έκτακτης εισφοράς σε επιχειρήσεις διαψεύδει τις προεκλογικές δεσμεύσεις της αλλά και τις προγραμματικές δηλώσεις του κ. Υπουργού Οικονομικών για «λύσεις που δεν θα εξαντλούνται σε έκτακτες εισφορές» («δεν είναι στις προθέσεις μας», Κεντρικό Δελτίο Ειδήσεων MEGA, 21.10.2009).

Κυρίες και κύριοι Συνάδελφοι,

Εκτός όμως από κυβερνητικές υπαναχωρήσεις, το παρόν Σχέδιο Νόμου παρουσιάζεται από την Κυβέρνηση ως η πρώτη νομοθετική πρωτοβουλία τέτοιου ύψους δαπάνης και εύρους δικαιούχων.

Θεωρώ ότι αυτή η εκτίμηση εμπεριέχει κάποια δόση πολιτικής λήθης ή πλάνης.

Επειδή ο Εισηγητής του ΠΑ.ΣΟ.Κ. ανέφερε στην τοποθέτησή του ότι «με αυτό το νομοσχέδιο αποδεικνύει, η Κυβέρνηση, τη βούλησή της για πολιτικές κοινωνικής προσφοράς, με προσήλωση στη στήριξη των ασθενέστερων εισοδηματικών ομάδων του πληθυσμού», και προσθέτω μακάρι να ισχύει αυτό και στο μέλλον, να φρεσκάρω λίγο τη μνήμη όλων μας σχετικά με κάποιες αντίστοιχες νομοθετικές πρωτοβουλίες της προηγούμενης Κυβέρνησης.

1ον. Χορηγήθηκε, στο 1ο εξάμηνο του 2009, έκτακτη εφάπαξ οικονομική ενίσχυση ύψους 300 και 500 ευρώ σε 213.000 χαμηλόμισθους δημοσίους υπαλλήλους και σε 1.670.000 χαμηλοσυνταξιούχους.

2ον. Χορηγήθηκε, μέσω του Εθνικού Ταμείου Κοινωνικής Συνοχής, το επίδομα θέρμασης σε 1.770.000 συμπολίτες μας.

3ον. Χορηγήθηκε διπλό δώρο Χριστουγέννων σε ανέργους που ήταν εγγεγραμμένοι στον ΟΑΕΔ.

Κυρίες και κύριοι Συνάδελφοι,

Η νομοθετική πρωτοβουλία της Κυβέρνησης, επίσης, περιλαμβάνει διατάξεις που δημιουργούν έντονες ανησυχίες για τις επιπτώσεις τους στην οικονομική δραστηριότητα.

Ειδικότερα:

1ον. Η επιβολή της έκτακτης εισφοράς στα κέρδη επιχειρήσεων, μέτρο που υπό τις παρούσες συνθήκες δεν έχει υιοθετηθεί από καμία χώρα της ευρωζώνης, ενέχει τον κίνδυνο μετακύλισης του κόστους στους πολίτες (μεταβολή εργασιακών σχέσεων, αύξηση των απολύσεων, ενίσχυση των τιμών σε προϊόντα και υπηρεσίες), ενώ δύναται να επιδράσει περιοριστικά και στις επενδυτικές προοπτικές των επιχειρήσεων.

2ον. Η επιβολή της έκτακτης εισφοράς στην ακίνητη περιουσία φυσικών προσώπων, μετά τις παλινωδίες της τελευταίας εβδομάδας ως προς το ύψος της αξίας, και η οποία συμβεβαιώνεται και καταβάλλεται μαζί με το Ε.Τ.Α.Κ. που θα καταργούσατε άμεσα, αναμένεται να επιβαρύνει σημαντικά την αγορά κατοικίας και την οικοδομική δραστηριότητα.

Τέλος, κυρίες και κύριοι Συνάδελφοι, η παρούσα νομοθετική πρωτοβουλία δεν είναι δημοσιονομικά ουδέτερη.

Είναι ποσοτικά ουδέτερη.

Το αποτέλεσμα δεν είναι αριθμητικά ισοδύναμο.

Είναι αριθμητικά ίσο.

Η δαπάνη ύψους 1.068 εκατομμυρίων ευρώ για την οικονομική ενίσχυση κοινωνικής αλληλλεγγύης είναι ίση με την αύξηση εσόδων ύψους 1.085 εκατομμυρίων ευρώ από την επιβολή έκτακτης εισφοράς στις επιχειρήσεις και στην ακίνητη περιουσία των φυσικών προσώπων.

Όμως, η δαπάνη επιμερίζεται ισόποσα, στα έτη 2009 και 2010, ενώ τα έσοδα καταγράφονται, στο σύνολό τους, το 2010.

Έτσι, σαφέστατα, επιβαρύνεται το δημόσιο έλλειμμα του 2009.

Κυρίες και κύριοι Συνάδελφοι,

Χαιρετίζουμε την εκκίνηση του νομοθετικού έργου της Κυβέρνησης μετά από 50 ημέρες θητείας.

Χαιρετίζουμε τη νομοθετική πρωτοβουλία για την ενίσχυση των οικονομικά ασθενέστερων στρωμάτων.

Πρέπει όμως να επισημάνουμε ότι το Νομοσχέδιο άρει κάποιες από τις προεκλογικές δεσμεύσεις της Κυβέρνησης.

Εμπεριέχει διατάξεις που είχαν αποκλεισθεί από τον προγραμματικό λόγο της Κυβέρνησης.

Δεν είναι δημοσιονομικά ουδέτερη.

Δυστυχώς, συνολικά, ο πολιτικός λόγος της Κυβέρνησης είναι εγκλωβισμένος σε αντιφάσεις.

Χαρακτηρίζεται από αναξιοπιστία, ασάφειες και ατολμία.

Εξαντλείται σε θεωρούμενες καινοτόμες συμμετοχικές διαδικασίες.

Το αποτέλεσμα αυτής της πολιτικής στον οικονομικό τομέα είναι επιζήμιο για τη χώρα, την πιστοληπτική της ικανότητα και το κόστος δανεισμού.

Απαιτείται, συνεπώς, άμεσα η εφαρμογή ενός συγκροτημένου, μεσοπρόθεσμου σχεδίου, που θα περιλαμβάνει τολμηρές, αλλά αναγκαίες, μεταρρυθμίσεις.

Και όπως ανέφερε χθες ο κ. Διοικητής της Τραπέζης της Ελλάδος στην Επιτροπή μας, αυτή τη στιγμή, δεν γνωρίζουμε μεσοπρόθεσμους στόχους.